gjærmengde, mrmalty for nybegynner

Skal snart til med første brygg. Skal prøve en pils på kun spraymalt. Mener jeg nå har noenlunde peiling på det meste, men ikke helt rygg på det med gjæring. 
Jg skal gjøre det helt ordinært med gjæring, kun riste gjæringsdunken og tilsette en starter. Tenker å bruke wyeast 2278 czech pils. På mrmalty legger jeg inn lager, 25 liter, OG 1.048, dato for gjærproduksjon.
Med min måte å gjøre det på blir det vel simple starter? Hva er intermittent shaking?
Jeg får da opp 2 pakker gjær og 5 liter starter, synes dette høres mye ut, men det er sikkert korrekt.
De 5 literne erstatter vel da 5 liter av vannet i vørteren?

Her står en forklaring på de ulike metodene: http://www.mrmalty.com/calc/liquid_tab.html
Lager trenger mer gjær enn ale, så det stemmer.
Det er vanlig (og anbefalt) ved store startere å dekantere før pitching; altså helle av mesteparten av starteren, slik at du pitcher minst mulig væske og mest mulig gjær. Starter erstatter altså ikke noe av vørtervolumet.

Når det er sagt, er pils vanskelig å lage, så man anbefaler gjerne å starte med en (tilgivende) ale for å lære seg ditt og datt. Men lykke til skal du uansett ha. :)

Startet også rett på pils, og har vært der siden .
Mine mål for god pils :
- Stor starter med rett mengde gjær.
- O2 i vørter.
- Kontroll på gjæringtempratur.

Synes det er viktigere å ha kontroll på gjæringen, enn om jeg bommer med en grad i meskingen.

Masse lykke til!!!!

Eneste erfaring er et ølsett for et par år siden, fulgte oppskriften til punkt og prikke med det resultat at alt ble bare å tømme i vasken.

Er det greit å lage en starter på 5 liter med 2 poser gjær, eller er det bedre med en starter på 2,5l til hver av posene(eller rørene som det vel heter på fagspråket)
Forstå det slik at jeg da lager starter med 100g spraymalt eller 125g ekstrakt  per liter vann,koker dette opp, avkjøler det til romtemp. Har i gjærposene, lar dette stå i to døgn. Så i kjøleskap over natten. Da har gjæren jeg skal ha havnet på bunnen, jeg tømmer av mest mulig av det som ikke ser ut som gjærsuppe. For så å tilsette gjærsuppa i vørteren som da skal holde gjæringstemp på 9-13 grader som det står på gjærpakken.

Når det har stått i gjæringsdunken en stund, så skal jeg stikke om det, etter hvor lenge?
Da skal bunnfallet være igjen i gæringunken, det er vel hele poenget med å stikke om.

Når jeg så etter totalt en måned skal flaske ølet har jeg sukkerlaken i en ny dunk, tappr ølet over dit, flasker så ølet. Flaskene skal da stå en uke eller to i romtemp for karbonering, før de lagres nærmet mulig 0 grader i lengst mulig tid?

Ble langt dette men like greit å sjekke om jeg har forstått det meste FØR jeg setter igang.

ole84 skrev:
Er det greit å lage en starter på 5 liter med 2 poser gjær, eller er det bedre med en starter på 2,5l til hver av posene(eller rørene som det vel heter på fagspråket)stikke om.

Det er absolutt ok å lage en 5 liter med 2 rør (White Labs) eller poser (Wyeast)

ole84 skrev:
Forstå det slik at jeg da lager starter med 100g spraymalt eller 125g ekstrakt  per liter vann,koker dette opp, avkjøler det til romtemp. Har i gjærposene, lar dette stå i to døgn. Så i kjøleskap over natten. Da har gjæren jeg skal ha havnet på bunnen, jeg tømmer av mest mulig av det som ikke ser ut som gjærsuppe. For så å tilsette gjærsuppa i vørteren som da skal holde gjæringstemp på 9-13 grader som det står på gjærpakken.

Dette høres veldig bra og riktig ut.

ole84 skrev:
Når det har stått i gjæringsdunken en stund, så skal jeg stikke om det, etter hvor lenge?
Da skal bunnfallet være igjen i gæringunken, det er vel hele poenget med å stikke om.

Å stikke om bare nødvendig ved flasking, og da blander du inn sukkerlake i samme slengen. La ølet være i samme kar helt til flaskedag.

ole84 skrev:
Når jeg så etter totalt en måned skal flaske ølet har jeg sukkerlaken i en ny dunk, tappr ølet over dit, flasker så ølet. Flaskene skal da stå en uke eller to i romtemp for karbonering, før de lagres nærmet mulig 0 grader i lengst mulig tid?

Jepp.  :ilike:
Du har tydelig lest deg godt opp, og det vil sikkert gå fint. Man støter alltids på noe, men så lærer man også til neste gang.

Bør man ikke ha mangnetrører til starteren? Om ikke det, hvertfall riste den MYE i de 24 første timene?

Man må ikke ha rører, man kommer langt med en plastdunk. Risting er en fordel, men man må ikke det heller. Den største forskjellen er vel antall celler man får laget på samme mengde vørter.

Mats-87 skrev:
Bør man ikke ha mangnetrører til starteren? Om ikke det, hvertfall riste den MYE i de 24 første timene?
Med det mener du at jeg bør riste så ofte jeg kan?
Når starteren blir så stor som 5 liter blir det vel greit å bruke gjæringsdunken på 30l.

Har lest en del, kjøpte boka "moderne hjemmebrygging" som jeg leste på stranda i syden på dagtid. Tok øl i teori på dagen, praksis på kvelden :)

Øldal: bruker du noen annen metode for å få oksygen i vørteren enn plasking/risting?

Må si at dette forumet og dets brukere er fantastiske å bruke for å få tak i informasjon man selv ennå ikke har. Boka jeg leste ble mest en innføring i gangen i brygginga, mens forumet her går i dybden på de enkelte steg.

Fersk gjær kommer i rør, mens tørrgjær kommer i poser. Så en pose gjær er ikke det samme som et rør

kjøpte meg et startsett på europris (2 stamper osv). var med en 1,5kg med lys ekstrakt. Tenkte å prøve noe som ligner en kölsch på denne. Da blir det vel riktig hos mrmalty å kalle denne en ale? tror det blir greit å sette en slik også, trenger ikke vente like lenge på den som pilsen.....står om WLP029 at den skal gjære på 18-20,5 grader, og at den ikke gjærer skikkelig under 17 grader. Stemmer det med folkets erfaringer?

ole84 skrev:
kjøpte meg et startsett på Europris (2 stamper osv). var med en 1,5kg med lys ekstrakt. Tenkte å prøve noe som ligner en kölsch på denne. Da blir det vel riktig hos mrmalty å kalle denne en ale? tror det blir greit å sette en slik også, trenger ikke vente like lenge på den som pilsen.....står om WLP029 at den skal gjære på 18-20,5 grader, og at den ikke gjærer skikkelig under 17 grader. Stemmer det med folkets erfaringer?

For kölsch vil den riktige instillingen i Mr malty vare "hybrid".  Jeg har gjæret kölsch med WLP029 på 16'c, men jeg er ikke så glad i smaken til  kölsch gjæren fra Whitelabs, da vil jeg heller anbefale deg å bruke wyeast 2565. Den gir et renere øl enn wlp029 og den trives ypperlig på 16'c.

Nå er vi litt off topic, men 16'c på kölsch er egentlig det eneste som duger. Gjæres det varmere så blir det fort weissbeer.

Bernts skrev:
Nå er vi litt off topic, men 16'c på kölsch er egentlig det eneste som duger. Gjæres det varmere så blir det fort weissbeer.

Vil den virkelig produsere så mye estere at den blir fruktig nok til Weize?

Tilbake
Topp