Gjærmengde, volum i forhold til vekt

Hei!

Satte i dag en liter starter på vasket wlp300 som har stått i kjøleskap siden 7/8-15. Den fikk en kapsel med gjærnæring og vørter blandet etter 1liter vann og en dl dme.

Selve gjærmengden var 70 gram, og jeg lurer på hvor mye dette tilsvarer i forhold til de 35ml som et nyt "rør". Mistenker at der vil tilsvare ca to "rør".

Er det noen som har sjekket ut dette?

- Arne -

Jeg har vasket gjær en del runder og gjenbrukt. For å regne ut starter størrelser så bruker jeg et regneark og henter data fra Mr. Malty og Wyeast sin starter kalkulator.
Hvis man følger Mr. Malty så vil slurry ha 10% levelighet etter 2 mnd. (og inn i evigheten ser det ut til). Jeg føler det er feil, men det er vel bedre å være konservativ. Andre steder har jeg lest at leveligheten på gjær synker med 20-22% per måned.
Uansett ville jeg regne ca 10% levelighet i ditt tilfelle, så må du se på tetthet av slurry (1-4,5 mrd/ml), og % "annet" (trub) i gjæren. God vasking gir ca 10%. Antall pakker (rør/smack-pack) med 100% gjær er min måte å regne på, og da kun gjærdelen av det som er høstet. Regnestykket blir:
Høstet ml gjærmasse * 0,9 (90% gjær, 10% annet) * 0,1 (10% levelighet) / 100 ml (mengde i en pakke) = antall rør/pakker gjær.
Bruk så wyeast starterkalkulator (https://www.wyeastlab.com/hb_pitchrate.cfm), sett til Activator, legg inn antall pakker ("." som desimaltegn). Juster litt opp og ned på starter størrelse (1l = 0.264 gal) og ta bort tillegget. Ta antall gjærceller (mill/ml) og gang med antall liter for å få mrd gjærceller.

Tilbake
Topp