gjærskap!

Gjærskapet er i full fart, men klarer ikke å legge fra meg tanken på at frostvakten fra biltema ikke burde brukes med tre som underlag.. generell brannfare.

Noen som har tips til varming som er litt tryggere?
 
Jeg har skapet mitt ute i boden med 0 grader omgivelsestemperatur. Et 12V element på 10W holder fint der, så er ikke en 200W forstvakt uansett litt overkill ?

(Jeg bruker dette)
 
Er like langt med belte da de ikke er CE godkjente. Blir nok petits varmeplate :)

Og ja, 200w frostvakt er en smule overkill ja, but there is no kill like it.:D

hehe stort sett derfor jeg helst vil ha noe mindre skummelt. :)
 
Sist redigert:
vil du annbefale den der? :)
Den fungerer veldig fint for meg. Jeg byttet til denne etter jeg hadde et 220v element som smeltet.

Jeg ville ha noe med minst mulig effekt slik at ikke temperaturen svingte så voldsomt hver gang termostaten slo seg inn. Med lav effekt på varmelementet og lav hysteresis satt på STC1000 får jeg nå veldig gjevn temperatur. Jeg har festet elementet mellom to kjøleribber fra en PC og på den ene har jeg en vifte som går på samme strømforsyning som elementet. Da slipper jeg unna med en tynn 12v ledning inn i skapet og hele opplegget er i tillegg nesten nemko godkjent :)

Har du et større skap (jeg har så vidt plass til en 25L i en fryseboks) eller lavere omgivelsestemperaturer enn 0C så ville jeg gått for et (litt) kraftigere element.
 
Er like langt med belte da de ikke er CE godkjente. Blir nok petits varmeplate :)

Og ja, 200w frostvakt er en smule overkill ja, but there is no kill like it.:D

hehe stort sett derfor jeg helst vil ha noe mindre skummelt. :)



Jeg bruker 2mvarmekabel fra Clas Olson:
Den er CE godkjent. Gjør samme nytten som beltet.
:
8873368879134.jpg


Ellers finnes det IR varmelamper og varmematter til terrarier, f.eks. fra Webzoo.net:
http://www.webzoo.net/varme_185.html?action_set_ice_sidemenu=_1128_169_174_185_
 
Gjærskapet er i full fart, men klarer ikke å legge fra meg tanken på at frostvakten fra biltema ikke burde brukes med tre som underlag.. generell brannfare.

Noen som har tips til varming som er litt tryggere?
Jeg bruker samme frostvakt (med stc 1000+) montert på et par tynne trelister som er lint inn i kjøleskapet og jeg har skrudd ned temperaturen på termostaten på frostvakten til ca. 20 gr. slik at jeg unngår at temperaturen skyter for høyt. Dessuten så blir frostvakten ikke så veldig varm hvis man bruker sirkulasjonsvifte. ( pc-vifte )
 
Hva med en 25-40W lyspære i en fastmontert sokkel. Enkelt å greit, så kan du justere effekten med å bytte pære. Du finner også varmepærer på ebay med E27 sokkel som ikke lyser.
Du kan evt. bruke 12V pærer så du slipper å trekke 230V inn i kjøleskapet.
 
Du kan også få ett par 25W effektmotstander hvis du tar turen oppom på Rosenborg en kveld. Kan kobles til 230V og festes på en liten kjøleribbe eller metallplate. Blir en mer robust løsning enn lyspære. Bare send PM hvis du har lyst til å prøve dette.
 
Sist redigert:
Jeg bruker også 2m varmekabel. Svært fornøyd.
Frostsikringskabel 2m Jula.no - Art. nr: 417049 - 299,- IP54
 
Jeg har bare plass til ett kjøleskap på bryggerommet, og dette er forbeholdt Corneliusfat.
Er det noen som har gode løsninger for kjøling uten kjøleskap eller kalde rom?
 
Jeg har bare plass til ett kjøleskap på bryggerommet, og dette er forbeholdt Corneliusfat.
Er det noen som har gode løsninger for kjøling uten kjøleskap eller kalde rom?


To små kjøleskap oppå hverandre? Gjæring under kegs med tapp over? :)

Varmekabelen frista og, men vi tester platen :) immidlertidig har jeg satt sammen noe klinkerfliser for å beskytte mot varmen fra frostvakten. Dog den står på under halv effekt ^^ litt trygghetsfølelse.
 
Jeg har bare plass til ett kjøleskap på bryggerommet, og dette er forbeholdt Corneliusfat.
Er det noen som har gode løsninger for kjøling uten kjøleskap eller kalde rom?

Før jeg fikk meg gjærskap var kaldbua i huset det eneste rommet under 10 grader, med en stc 1000 og noe slik blir det mulig å regulere noe om du mekker deg en stor isoporboks til gjærkaret ditt. :)
 
Tilbake
Topp