Gjærslurry

Hei folkens. Når jeg skal pitche slurry til gjenbruk, ifølge mrmalty kaltulatoren skal det være ca 1 dl slurry. Det er dog forskjell mellom fersk oppvirvlet slurry og slurry som har stått noen dager og blir kompakt. Når kalkulatoren sier det skal pitches 1dl slurry, menes det 1 dl fersk oppvirvlet, eller 1 dl kompakt?
 
I og med at slurryen gjerne er noe som står litt i kjøleskapet før den blir brukt, så ville jeg hatt 1 dl vasket kompakt slurry..
 
Gjærslurry trenger ikke å være noe som ligger i noen dager i kjøleskapet. Hvordan gjør f.eks de litt større bryggeriene dette? Beregner de volum etter "oppvrivlet slurry" eller venter de til de har en kompakt kake?
 
Slurryen må jo heller ikke ligge for lenge. Mener bryggeriene opererer med mengden de tapper ut direkte.
 
Shea-Arne skrev:
Gjærslurry trenger ikke å være noe som ligger i noen dager i kjøleskapet. Hvordan gjør f.eks de litt større bryggeriene dette? Beregner de volum etter "oppvrivlet slurry" eller venter de til de har en kompakt kake?
De større bryggeriene bruker vel celletelling?
 
Ja de teller celler, men jeg tenker også de må operere med volum. F.eks, trenger 6 liter slurry for å ha riktig celleantall for brygget....
 
Praksis er nok litt forskjellig i forskjellige bryggerier, men det er nok ikke vanlig å telle celler for hvert brygg. Hvis de opererer med en kjent gjærtype vil det nok gå på volum (eller anslått volum...) og erfaring.
 
Er det da å anta at volum er beregnet utifra en ikke-kompakt gjærslurry? Grunnen til jeg spør er fordi jeg delte slurry av vasket gjær i to beholdere. Var litt over 1 dl i begge. Den ene pitchet jeg tvert, mens den andre står i kjøleskapet. Mrmalty beregnet ca 1 dl som nødvendig volum. Gjæren som står igjen i kjøleskapet er nå kompakt og godt under 1 dl. Ble plutselig mistenksom på hva slags rutiner det er rundt denne prossessen og om jeg hadde underpitchet gjæren til tross for at jeg målte det til over 1 dl ved pitchedatoen.
 
Lag en starter på den siste slurryen så er sikker på at du får nok, hvertfall hvis den er over to uker...
Og husk å poste erfaringene fra denne sesionen.
 
Hei Ikke meningen å kapre tråden her, men har et spørsmål hva gjelder gjærslurry.

Hvor lenge kan man lagre den i kjøleskap før man må kastet den og eller hvor lenge kan den stå uten at man trenger å lage ny starter av den?
 
Tilbake
Topp