Gjærsmak og lite futt (maltekstrakt)

Hei.
Jeg er helt fersk i dette faget, men har merket at denne basillen er ekstremt potent. Har lest en hel del om brygging i det siste, men å overføre teori til praksis kan være vanskelig helt i starten. Jeg vil nå gå gjennom mine fremgangsmåter og utfordringer for mine to første batcher, og setter stor pris på alle innspill for å kunne utvikle både meg, og forhåpentligvis bryggene som nå står på flasker (om det ikke alt er for sent). Jeg startet som mange andre med maltekstrakt.


Batch 1, Brewmarts Mexican Cerveza:

Jeg fulgte oppskriften på denne slavisk, og endte da opp med ca. 27 liter. Det jeg ikke tenkte på til å begynne med var at jeg hadde behov for hydrometer, noe som medførte at jeg ikke vet hva OG ble. Som oppskriften sa rørte jeg lett i brygget ved tilsetting av gjær, men ristet ikke godt i karet som jeg nå har lest at er en fordel. Etter 8 dager med gjæring hadde gravity falt helt ned til 1001, så da flasket jeg den med candissukkerbiter fra BryggSelv. En bit på 0,33-flasker og to på 0,5-flasker. Har underveis i karboneringen smakt en flaske her og en flaske der og en ganske kraftig gjærsmak har holdt seg relativt konstant hele veien, selv nå etter drøyt 2 uker på flaske. Det er også minimalt med kullsyre i ølet.

Jeg har etterhvert lest at brygget burde stå noen grader varmere ved karbonering enn det temperaturen var under gjæringen, og lurer på om dette kan ha skyld i at det er lite futt i det. Hadde et ullteppe over flaskene, men tenkte ikke på at gulvet var såpass kaldt som det var. Jeg har derfor nå flyttet alle flaskene inn på badet (2 uker etter flasking), og satt på varmekablene i gulvet. Håper dette kan hjelpe litt på saken, men frykter at det er for lite, for sent.


Batch 2, SAGA Captains IPA:

Jeg fulgte også oppskriften på denne, og endte da opp med 23 liter. Heller ikke her fikk jeg målt OG, ei ristet jeg inn oksygen ved tilsetting av gjær, men rørte forsiktig som oppskriften beskrev. Dette brygget fikk stå på gjæringskar i totalt 2 uker, og den medfølgende humlen ble tilsatt på dag 5, da SG var under 1015. FG endte på 1002. Brukte medfølgende primingsukker på 100g på denne batchen.

Har som på cerveza’n smakt på dette underveis og her er det heldigvis minimalt med gjærsmak og den er forholdsvis god, dog har jeg samme problemet med lite kullsyre. Da denne har stått ca. 1 uke mindre på flasker er håpet at det skal komme etterhvert. Jeg flyttet også denne inn på badet for at det skulle få stå litt varmere enn det gjorde den første uken.


Spørsmålsbonanza:

Avslutter her for å ikke gjøre innlegget så langt at det skremmer noen fra å lese det, men bare å spørre om det skulle være noen vitale detaljer jeg har glemt å legge ved.

Vil gjærsmaken i cervezaen etterhvert gi seg, eller er løpet kjørt for denne? Er det håp om at de begge skal kunne utvikle mer kullsyre etter at jeg satt de litt varmere, selv om de har stått litt for kaldt i hendholdsvis 2 og 1 uke(r)? Eller har jeg misforstått alt om temperatur etter flasking?

Setter som sagt pris på alle tilbakemeldinger. Må legge til at jeg langt langt ifra blir demotivert for å fortsette med denne hobbyen, men litt irriterende er det jo om begge min to første batcher går åt skogen. Som student som snart leverer bacheloren skal jeg nok få samlet en gjeng som med glede drikker litt under pari, men gratis øl, så det trenger ikke nødvendigvis havne i vaksen.
 
Utrolig lave FG'er du har nådd, har du målt med hydrometer ved 20 grader, og viser hydrometeret 1.000 i rent vann ved 20 grader?

Iom at det smaker gjær så har du iallefall nok gjær på flaske til å karbonere de, og jeg antar at de fortsatt er i live.

Etter at ølet er flasket bør de stå i romtemperatur. Viktig å ikke sette de rett på et betong-kjellergulv f.eks selv om du måler 19 grader i hodehøyde med et termometer, etc.

Du vil nok få bobler hvis de står i romtemp i ca to uker, noen ganger tar det kortere tid, andre ganger lengre. Når du har fått ønsket karbonering setter du de så kaldt som mulig og lar de stå, da vil gjæren i en ideell verden legge seg på bunn av flaska, og når du heller så må du være forsiktig så du ikke får med gjær i glasset, ikke drikk rett av flaska.

Ett tips som går igjen for ekstraktsett er at det første man gjør er å kaste brukerveiledningen og gjæren og bytter ut gjæren med noe man får kjøpt på en bryggebutikk.
 
Hydrometeret er typen man får på Europris, men jeg testet det i 20 grader vann og den lå nøyaktig på 1000. Ølet var bare 1-2 grader varmere da jeg sjekket gravity, så det skal vel ikke ha så mye å si fra eller til? De stod på stuegulvet, men tror naboen under er litt sparsommelig med varmen, så det var nok litt i kaldeste laget.

Lest at mange kasserer gjæren som følger med disse ekstraktene, men det burde allikevel bli nogenlunde drikkenes. Det er såvidt cervaza'n er det på dette tidspunktet. Forsøkte å sette en i kjøleskapet av læringsmessige årsaker, men det gjorde heller lite med gjærsmaken. Drikker forøvrig aldri av flaska.

Flytter snart tilbake til Oslo etter studier, så da blir det lettere å dra innom bryggesjappa som nå er to timer unna.
 
En liten oppdatering på problemene mine om noen skulle gjøre samme feilen.

Etter to dager på baderomsgulvet med varmekabler på i underkant av 25grader, klarte jeg ikke la være å ta en ny smakstest. Til min store glede kunne jeg bekrefte at det gjorde underverker. Om det var flaks/tilfeldig skal ikke jeg ta på meg å bedømme, men gjærsmaken fra cerveza'n er så og si borte. I tillegg har de begge utviklet godt med kullsyre og jeg må si meg svært fornøyd med smaken på de i forhold til hva jeg hadde av forventninger til produkter fra Europris. På tross av at jeg ikke tok meg tid til å kjøle de ned.

Lesson learned, og en meget stor motivasjonsboost for videre brygging. Har nå også en SAGA Golden Blonde i gjæringskaret.
Skål!
 
Angående risting av karet, bruker du kaldt vann rett fra springen så får du med en del oksygen derfra, vil jeg anta.
 
Ja, det er vel fullt mulig. Bruker en blanding av kaldt vann fra springen og kokt vann for å treffe riktig temperatur på antall liter etter oppskriften. Tømmer det jo ikke akkurat forsiktig over i karet heller, så det vil vel kanskje "generere litt oksygen" også. IPA'n ser ut til å blir ganske så god mens cerveza'n er litt flaskeavhengig foreløpig. Sistnevnte kosta halvparten, så er vel ikke unaturlig å tenke at kvaliteten er deretter.
 
Tilbake
Topp