Gjærspørsmål

Jeg driver å bragger nå og setter en wit, jeg kjøpte et ferdig sett med humle og gjær og malt ferdig veid og mål, men jeg fikk et tips om en gjær som muligens ga litt ananas preg, Wyeast 3787 Trappist High Gravity.
Problemet er at jeg kun fikk 1 pk i posten av denne, spørsmålet er om jeg kan bruke en Wyeast og en belgisk wir gjær i samme eller bør jeg dele dette? det står at de holder til 5 gallon og det er vel 18,93 liter, hva gjør jeg?

Det som står på pakken bør du ikke bry deg om. Det er hvis du får gjæren rett fra fabrikken og sykkelbudet er VM-mester og har noen TdF-seire under beltet, at gjæren er fersk nok til at det volumet stemmer.

Gå inn på mr.malty.com og plott inn dataene dine der, så ser du hvor mange pakker/rør du trenger.

Les litt om hva de forskjellige gjærtypene vil ha av temperatur og tid. Er de ganske like så kjør på. Ingenting i veien for å bruke to gjærtyper i utgangspunktet.

Men finn først ut hvis du trenger å tilsette begge. Det er avhengig av batch-størrelse, OG, og hvor fersk gjæren er.

Tilbake
Topp