Gjærspørsmål

Hei!

Er godt i gang med planleggingen av neste brygg (#2) og har i den forbindelse funnet ut at jeg er mindre begavet.
Prøver å finne ut hvordan jeg gjør når jeg bruker levende gjær. Skal etter oppskriften (en Shepherd Neame Spitfire klone) bruke WL - Burton Ale yeast (WLP023).
Prøver å finne ut hvordan disse klargjøres men blir forvirret av snakk om gjærstartere, flokkulering, etc. Og noen sier at den må klargjøres 3 dager før brygging.

Hjelp!!

Du bør lage en gjærstarter, men du må ikke. Det vil hjelpe deg å få et tilstrekkelig antall celler og friskt gjær. Det tar deg bare en times tid dagen før dersom du er villig til å slenge med starter-vørteren. Om ikke tar det en dag ekstra. Det er ikke vanskelig å lage en starter, men om du har nok å tenke på kan du jo vente til du har kontroll på alt annet.
Om du dropper det er det bare å behandle det som man gjør ferdig rehydrert tørrgjær.

Du bør lage en gjærstarter, men du må ikke. Det vil hjelpe deg å få et tilstrekkelig antall celler og friskt gjær. Det tar deg bare en times tid dagen før dersom du er villig til å slenge med starter-vørteren. Om ikke tar det en dag ekstra. Det er ikke vanskelig å lage en starter, men om du har nok å tenke på kan du jo vente til du har kontroll på alt annet.
Om du dropper det er det bare å behandle det som man gjør ferdig rehydrert tørrgjær.
Takk for svar! Er jo fristende å droppe starter men samtidig er det jo noe jeg gjerne vil lære. SÅ er jo spørsmålet, hvordan lager man en god starter?

Jeg antar du ikke har noe spesielt utstyr, så her har du low-tech varianten.

Bruk en kalkulator til å beregne hvor stor starter du trenger (jeg bruker http://www.yeastcalc.co/yeast-pitch-rate-and-starter-calculator, men det fins mange fler, mange sverger ved http://www.mrmalty.com/calc/calc.html).
Husk å legge inn riktig OG for brygget, og å justere hvor fersk gjæren din er.

Ta gjæren ut av kjøla for du begynner (jeg håper du har den kjølig).
Kok opp vann tilsvarende starter-størrelsen og bland inn 100g DME (spraymalt) per liter.
Kok i 10-15 min, tilsett gjerne en halv teskje gjærnæring om du har, men det er ikke krise.
Kjøl ned til romtemperatur og behold et rent lokk på (helst kok med lokk).

Hell en halvliter ferdig utblandet starsan i en stor cola-flaske og rengjør korken og en trakt med starsan (rist flasken godt).
Legg også gjær-røret i star-san.
Hell ut av flasken og trakt vørteren over i flasken, tilsett så gjæret (rist røret godt så det løser seg opp inni der, og ha rene hender, igjen starsan).

Forsegl flasken og rist godt, åpne korken halvveis og sett i romtemp.
Gjenta følgende så ofte du kommer på over et døgn:
  • Klem lufta ut av flasken
  • Steng igjen korken og rist kraftig (dette vil bruse over etterhvert, så vær mer og mer forsiktig)
  • Åpne korken halvveise og klem ut lufta av flasken igjen
Om du starter to døgn i forveien kan du sette flasken i kjøleskap 12-24 timer før brygging og ta den ut igjen før du begynner å brygge.
Dekantér av vørteren, men la det være nok igjen til å piske opp gjæret så du kan pitche det.

Lykke til.

Fy flate, dette skal kone og barn få høre om!
Du får stikke innom med en kasse når den tid kommer ;)
Men hyggelig å hjelpe, ikke vær redd for å spørre! Kjøp deg en bok å lese på, det gjør underverker. Ølbrygging fra hånd til munn er en fin tittel for nybegynnere (om du foretrekker norsk).

:eek:Gratulerer med overgang til levende gjær:p Det gjør nok susen, død gjær er visstnok ikke så bra.(beklager, greide ikke å dy meg) Å begynne med startere vil gjøre ølet ditt mye bedre, vær nøye med temperaturer også.
Gjær liker ikke store svingninger i temperatur, prøv å holde starteren på noenlunde samme temp som vørter ved pitching. Lykke til med brygget!

Bruk en kalkulator til å beregne hvor stor starter du trenger (jeg bruker http://www.yeastcalc.co/yeast-pitch-rate-and-starter-calculator, men det fins mange fler, mange sverger ved http://www.mrmalty.com/calc/calc.html).

Kok opp vann tilsvarende starter-størrelsen og bland inn 100g DME (spraymalt) per liter.
Kok i 10-15 min, tilsett gjerne en halv teskje gjærnæring om du har, men det er ikke krise.

Hell en halvliter ferdig utblandet starsan i en stor cola-flaske og rengjør korken og en trakt med starsan (rist flasken godt).
Hell ut av flasken og trakt vørteren over i flasken, tilsett så gjæret (rist røret godt så det løser seg opp inni der, og ha rene hender, igjen starsan).

• Steng igjen korken og rist kraftig (dette vil bruse over etterhvert, så vær mer og mer forsiktig)
Om du starter to døgn i forveien kan du sette flasken i kjøleskap 12-24 timer før brygging og ta den ut igjen før du begynner å brygge.
Dekantér av vørteren, men la det være nok igjen til å piske opp gjæret så du kan pitche det.

Lykke til.
Kom på et spørsmål her. La oss si at jeg bruker en 1,5 liters flaske, kan jeg da sette på en gjærlås?

Kom på et spørsmål her. La oss si at jeg bruker en 1,5 liters flaske, kan jeg da sette på en gjærlås?
Det er ikke ønskelig å bruke gjærlås på startere, du vil at ny luft skal kunne flyte inn (men dekke til for insekter og svevende fysaker).
Noen gjør det allikevel, så det er jo ikkeno som stanser deg, men det er ihvertfall ikke nødvendig.

Det er ikke ønskelig å bruke gjærlås på startere, du vil at ny luft skal kunne flyte inn (men dekke til for insekter og svevende fysaker).
Noen gjør det allikevel, så det er jo ikkeno som stanser deg, men det er ihvertfall ikke nødvendig.
OK, ser ut som jeg trenger en 2 liter starter. Så store flasker har jeg ikke. Kan jeg bruke en bolle og dekke den løst med folie?

OK, ser ut som jeg trenger en 2 liter starter. Så store flasker har jeg ikke. Kan jeg bruke en bolle og dekke den løst med folie?
Nei, det burde du ikke gjøre, du vil aldri greie å lufte den, og infeksjonsfaren er fort vekk høy. Enten del røret så likt du kan mellom to flasker eller dropp den ene.

Lykke til.
Skal til å lage starteren nå men ble litt usikker på oppskriften din. Skal jeg klemme ut luften av flasken og sette skru korken igjen mens flasken fortsatt er klemt sammen? Eller skal jeg klemme ut CO2, så slippe inn luft og skru igjen?
Og hvis korken kun er halveis på etter utklemming så vil den jo fylles med luft igjen?

Skal til å lage starteren nå men ble litt usikker på oppskriften din. Skal jeg klemme ut luften av flasken og sette skru korken igjen mens flasken fortsatt er klemt sammen? Eller skal jeg klemme ut CO2, så slippe inn luft og skru igjen?
Og hvis korken kun er halveis på etter utklemming så vil den jo fylles med luft igjen?
Tanken er å få inn ny luft før du rister, riste godt (noe som lager co2), og få inn ny luft før du setter den fra deg (og la co2 slippe sakte ut etterpå).
Her har du det igjen:
  1. Klem ut CO2 og la ny luft slippe til
  2. Steng igjen korken og rist kraftig (forsiktig med brusing etter >6 timer)
  3. Åpne korken og utfør steg 1 på nytt
  4. La stå til neste rundt, med korken halvveis åpen

Tanken er å få inn ny luft før du rister, riste godt (noe som lager co2), og få inn ny luft før du setter den fra deg (og la co2 slippe sakte ut etterpå).
Her har du det igjen:
  1. Klem ut CO2 og la ny luft slippe til
  2. Steng igjen korken og rist kraftig (forsiktig med brusing etter >6 timer)
  3. Åpne korken og utfør steg 1 på nytt
  4. La stå til neste rundt, med korken halvveis åpen
Takker!
Meeeen......flaskene jeg skal bruke er fulle av StarSan skum!?

StarSan er helt ufarlig mtp skummet.
Det vil faktisk brytes ned og brukes som næring av gjæret, syns jeg å ha lest.
Ja har lest det jeg og, men samtidig har jeg lest at å komme i direkte kontakt med StarSan ikke er så godt for gjæren. Jaja, nå står det to 1-liters startere og godgjør seg.
Når skal jeg begynne å riste første gang?

Tilbake
Topp