Gjærspørsmål

Ja har lest det jeg og, men samtidig har jeg lest at å komme i direkte kontakt med StarSan ikke er så godt for gjæren. Jaja, nå står det to 1-liters startere og godgjør seg.
Når skal jeg begynne å riste første gang?
Bare å sette igang nå!
Så tar du det hver gang du kommer på det (sett den en plass du går mye fram og tilbake, eller et sted du sitter og ser TV?).
Noen sier minimum hver fjerde time.

Etterhvert vil du se at det begynner å samle seg gjær (flokkulert, som i rørene) i bånn, og da bør du riste/plaske så du ser det løsner, helst skal det alltid være i suspensjon.

edit: det stemmer forresten, så lenge PH-nivået er veldig lavt kan syren ta køl på gjæret, det er delvis derfor du skal tilsette vørteren først.

Det er pHen etter at det er blandet ut som er avgjørende. Litt skum er ikke nok til å senke pH-verdien i en liter vørter til noe bekymringsverdig.

Starteren har nå stått i vel 16 timer. Ser jo at det har dannet seg en del mer gjærceller. Imidlertid veldig usikker på hvordan jeg skal greie å vurdere om det er nok? Planen er å brygge i morgen så hadde tenkt å la de stå i kjøleskapet over natten og dekantere på morgenen. Livredd for at det er for stusselig mengde gjær!!

Starteren har nå stått i vel 16 timer. Ser jo at det har dannet seg en del mer gjærceller. Imidlertid veldig usikker på hvordan jeg skal greie å vurdere om det er nok? Planen er å brygge i morgen så hadde tenkt å la de stå i kjøleskapet over natten og dekantere på morgenen. Livredd for at det er for stusselig mengde gjær!!
Det kan du ikke gjøre så mye med, men etter 24 timer bør gjæren være ferdig med reproduksjon.
Det går nok bra skal du se :)

Jeg feiger ut, føler meg ikke trygg på gjæren og heller ikke på at den ikke er forurenset. Bytter den ut med en Safale S-04 tørrgjær.
Neeeeeeeei .... her har du gjort alt rett og har helt sikkert nok av en gjær som helt sikkert er knall til øltypen og så bytter du den ut med den eneste tørrgjæren jeg ikke klarer å si noe positivt om (har aldri vært heldig med den) ...!?

Trøsten? Det blir 100% sikkert godt øl av dette også :)

Neeeeeeeei .... her har du gjort alt rett og har helt sikkert nok av en gjær som helt sikkert er knall til øltypen og så bytter du den ut med den eneste tørrgjæren jeg ikke klarer å si noe positivt om (har aldri vært heldig med den) ...!?

Trøsten? Det blir 100% sikkert godt øl av dette også :)

OK da, jeg gjør et forsøk! Bruker starteren og lar det stå til.

Har alltid brukt tørrgjær, men i det som står og godgjør seg nå, brukte jeg for første gang gjær vasket fra forrige brygg. Ser ut til å gå bra. Men: Jeg har fortsatt en liten slant av gjæren stående i kjøleskapet. Har stått i drøye to uker. Går det greit å lage en starter med denne, eller er ikke det å anbefale? Har stått i tett syltetøyglass hele tida (har vel forresten skrudd av lokket for å lukte på den et par ganger..(lukter bra)), men det er jo mye størknet grums/gjær oppover langs innsiden av glasset, ser litt halvskummelt ut...

Kanskje lurest å kaste denne, og heller vaske ny, fersk gjær når det snart skal flaskes? Men altså: Går det bra å la vasket gjær stå noen uker/måneder, og går det greit å lage startere av slike små slanter?

Har hørt flere som har brukt vasket gjær etter to-tre måneder, så det burde funke.
Størknet grums? Lite vann i glasset? Evt bilde?

Ja, dette er som sagt gjær-slanten som ble igjen etter at jeg hadde helt av vannet og brukt mesteparten av gjæren i et nytt brygg. Bør jeg fylle glasset opp med vann om jeg ønsker å ta vare på slike slanter for mulig senere bruk?

Tilbake
Topp