Gjærstart

Har idag satt igang en gjærstarter. Mitt første brygg dette her. Har brukt Wyeast 1007 German ale. Pakken var satt igang for ett par dager siden,og den este ut godt. Det jeg lurer på er hvor lang tid det tar før starteren begynner å boble når den er satt på flaske med gjærstopp??
Eirik A
 
eirikand skrev:
Det jeg lurer på er hvor lang tid det tar før starteren begynner å boble når den er satt på flaske med gjærstopp??
Eirik A

GjærSTOPP?? Høres litt uvanlig ut ;) Men min siste starter bruktre ca  timer uten gjærstopp, men med gjærlås ;)
 
Hei Eirik, og velkommen på forumet!

Det kommer litt an på hvor mye vørter du laget, hvor stort tomrommet over vørteroverflaten er, temperatur på vørteren/rommet, vørterens styrke, mm. Men det koker ofte ned til alt fra noen timer til over et halvt døgn. Med andre ord: ingen fare, det vil trolig begynne å boble over natten.  :brygging:

Sørg gjerne for en ikke altfor høy temperatur på rommet, spesielt med German Ale som skal være temmelig smaksnøytral. Jeg ville styrt til 17-20 °C.
 
Kunne du evt sagt noe mer om brygget (oppskriften f eks)? Det er jo ikke bare-bare å brygge sitt første brygg, så mangt er usikkert før man har gjennomført det den første gangen ;).
 
Brygget jeg prøver på er en oppskrift fra boka "Moderne hjemmebrygging"; Farris Bruun Porter. Brukte 1 dl mørk malt ekstrakt på en liter vann til gjærstarteren. Tenker å sette ca 12 liter til å begynne med.
 
Ah, jeg leste sikkert ikke så nøyaktig. Det er en gjærstarter altså som du har stående. 1 dl på 1 liter er et bra blandingsforhold. Har det begynt å boble litt nå da?  :brygging:
 
Hallo. :) Det er en gjærstarter ja. På en halvannenlitersflaske. den er potte tett. å det er vel ca en liter på den så avstanden opp til toppen er ca 15 cm. Det har forøvrig ikke begynt å boble, men det bruser javnt i flaska. . .??Tempen er rundt 18-20 grader
 
Hvist du har skrud korken helt på, vil det danne seg et høyt trykk inne i flasken.
Hvist du lar den stå slik til den er ferdig gjæret, vil jeg tro at det raskt skummer over når du åpner den, å gjæren som ligger på bunnen vil virvles opp igjen.
Anbefaler deg derfor å sørge for co2 blir sluppet av flasken.
Det enkleste er å skru korken såpas løst på at overtrykk slippes ut, eller å koble til en gjærlås. :brygging:
 
Tilbake
Topp