Gjærstarter med WLP566. Hvor mye og når?

LarsUlv

Norbrygg-medlem
Jeg skal brygge en 7 Fjell Tippetue Petiti Saison 4,7%, et ferdig ølsett fra Vestbrygg.
Det er det andre ølet jeg skal brygge, og jeg tenker å hoppe uti det og forsøke meg på en gjærstarter med fersk gjær.

Det jeg har klart å lese meg opp på gjær, så skiller man stort sett mellom ale-, lager- og hvete-gjær. Men hvor havner saison gjæren? Behandler jeg den likt som en alegjær?

Og så lurer jeg på NÅR jeg skal lage starteren? Må jo være sikker på at den har gjæret ut startvørteren, men er det noen grense for hvor lenge gjæren kan stå i kjøleskapet mens man venter på at bryggedagen skal komme?

Jeg skal brygge om litt over en uke, så jeg har vel plenty men tid på meg da?

Den kan godt stå noen dager uten at det gjør noe - Chris White sier inntil 14 dager - og den gjæren kan godt trenge det for å bunnfelle seg ordentlig. Så om du starter den nå, er det helt greit.

Saisongjær har vel mye felles med hvetegjær på den måten at den produserer ønskede fenoler og estere, men den skal ha mye høyere temperaturer, hvilket den har felles med andre belgiske gjær.

grei info her: https://byo.com/mead/item/1341-saison

Den kan godt stå noen dager uten at det gjør noe - Chris White sier inntil 14 dager - og den gjæren kan godt trenge det for å bunnfelle seg ordentlig. Så om du starter den nå, er det helt greit.

Saisongjær har vel mye felles med hvetegjær på den måten at den produserer ønskede fenoler og estere, men den skal ha mye høyere temperaturer, hvilket den har felles med andre belgiske gjær.

grei info her: https://byo.com/mead/item/1341-saison
Takk skal du ha Finn. Da får jeg lese meg opp på den linken. Boken Yeast er vel et must også. Har ikke fått den i hus enda.
Bli spennende dette, å lage gjærstarter og håndtere fersk gjær. Kjekt med noe nytt å lære.

"Yeast" er definitivt en av grunnbøkene, ja:).
Du har sikkert funnet deg en kalkulator for å beregne gjærbehovet, men her er i alle fall min favoritt: http://www.brewersfriend.com/yeast-pitch-rate-and-starter-calculator/
Jeg har ikke valgt hvilken kalkulator jeg skal bruke, men Brewersfriend eller Mrmalty har jeg sett på.
Er det noen argumenter for og imot disse? Og er det er jo flere andre man kan velge også...
Eller er det slik at de er like gode og man velge seg en som man liker og bruker fast? Jeg har allerede brukt noen av de andre kalkulatorene på Brewersfriend, så det blir kanskje den.

Jeg skal plukke opp ingredienser, samt litt laboratoriumutstyr til gjærstarter i morgen. Så da er det bare å sette igang med gjærstarteren så fort som mulig da.
Jeg har laget en meget enkel og provisorisk magnetrører, av 4 ting. Trenger bare Erlenmeyerkolbe, magnetpinne og spraymalt, så er jeg klar til å lage starteren.

Hvordan finner ut at en spesifikk gjær trenger tid på å bunnfelle ordentlig? Er det fordi den flokkulerer medium eller lavt, eller erfaring?

Edit: laget magnetrører av 5 ting, og tape teller ikke. ;)

Sist redigert:
Bunnfellingstid er avhengig av flokkuleringsgraden, og av temperatur. Det går fortere jo kaldere det er. Min erfaring er at det er ganske stor forskjell mellom de raske og de trege. Holder akkurat på å lage en starter på wlp300 Hefeweizen, og er ikke sikker på om jeg er raskt nok ute i forhold til å brygge i helga. Den er treig.

Da var gjærstarteren satt. (heter det det montro?).
Med lett modifisering av magnetrøren ved hjelp av lego, snurrer det finfint i vørteren.

DSC02407.JPG
Boken Yeast er også på forunderlig vis havnet på nattbordet, så da er nok teorien på plass også om et par tre dager.
Fant en fin beskrivelse med steg for steg og bilder på denne linken.

Fin link, men bare et par kommentarer:
1. Fyller du opp en erlenmeyerkolbe så høyt, og setter den på en magnetrører, kommer det til å skumme over ganske kraftig ved høy kreusen. Jeg har maks 3 liter i min femliterskolbe, og får som regel problemer da også. Skulle gjerne hatt noe med større rom over vørteren.
2. Han sier at du skal la starteren stå i 48 timer, og det er etter mitt skjønn alt for lenge. (Jeg crashet en i dag som ikke var gått lenger enn 18-20 timer.) Nå avhenger det selvfølgelig av hvor fort det gjæres ut, men det er absolutt ingen grunn til ikke å sende gjæren i dvale så snart den har spist opp sukkeret (maltosen). Det er jo to viktige poeng ved starteren; å formere opp gjæren, og å sørge for at den får bygget opp reserver av glykogen og steroler. Lar du den stå etter at matfatet er tomt, begynner den å tære på disse reservene, og det går ut over livsdyktigheten dens.
Derfor er det en god ide å følge med litt. Ta gjerne en måling av tettheten (gravity) for å se om gjæringen er ferdig. Men fargen hjelper deg også; når den er blitt "kaffe latte" begynner det å gå mot slutten. Små kullsyrebobler som stiger opp når du tar den av plata og inspiserer den, er et tegn på at den ikke er ferdig ennå. Lysebrun starter uten bobler er antakelig ferdig.

Med "Yeast" på nattbordet kommer teorien inn, ja. Bruk den som pute, så vil det osmotiske trykket lette prosessen;).

Fin link, men bare et par kommentarer:
1. Fyller du opp en erlenmeyerkolbe så høyt, og setter den på en magnetrører, kommer det til å skumme over ganske kraftig ved høy kreusen. Jeg har maks 3 liter i min femliterskolbe, og får som regel problemer da også. Skulle gjerne hatt noe med større rom over vørteren.
2. Han sier at du skal la starteren stå i 48 timer, og det er etter mitt skjønn alt for lenge. (Jeg crashet en i dag som ikke var gått lenger enn 18-20 timer.) Nå avhenger det selvfølgelig av hvor fort det gjæres ut, men det er absolutt ingen grunn til ikke å sende gjæren i dvale så snart den har spist opp sukkeret (maltosen). Det er jo to viktige poeng ved starteren; å formere opp gjæren, og å sørge for at den får bygget opp reserver av glykogen og steroler. Lar du den stå etter at matfatet er tomt, begynner den å tære på disse reservene, og det går ut over livsdyktigheten dens.
Derfor er det en god ide å følge med litt. Ta gjerne en måling av tettheten (gravity) for å se om gjæringen er ferdig. Men fargen hjelper deg også; når den er blitt "kaffe latte" begynner det å gå mot slutten. Små kullsyrebobler som stiger opp når du tar den av plata og inspiserer den, er et tegn på at den ikke er ferdig ennå. Lysebrun starter uten bobler er antakelig ferdig.

Med "Yeast" på nattbordet kommer teorien inn, ja. Bruk den som pute, så vil det osmotiske trykket lette prosessen;).
Det var jo grei informasjon. Takknemlig hele tiden her.
1. Nå er det 1,75 liter starter i erlenmeyerkolben min som er 3 liter stor. Vil det være en ide å slå av magnetrøreren i natt så det ikke skummer over, og så ta hjemmekontor i morgen for å passe på?
2. Jeg hadde OG på 1.040. Jeg får passe på å måle SG noen ganger i morgen for å se når det flater ut. Og da setter jeg den i kjøleskapet for å crashe den? Har ikke kommet så langt i "Yeast" enda ;) at jeg kan hele "historien". Har så bratt læringskurve her at jeg bare ligger et lite steg foran med teorien i forhold til praksis.:cool:

Det var jo grei informasjon. Takknemlig hele tiden her.
1. Nå er det 1,75 liter starter i erlenmeyerkolben min som er 3 liter stor. Vil det være en ide å slå av magnetrøreren i natt så det ikke skummer over, og så ta hjemmekontor i morgen for å passe på?
2. Jeg hadde OG på 1.040. Jeg får passe på å måle SG noen ganger i morgen for å se når det flater ut. Og da setter jeg den i kjøleskapet for å crashe den? Har ikke kommet så langt i "Yeast" enda ;) at jeg kan hele "historien". Har så bratt læringskurve her at jeg bare ligger et lite steg foran med teorien i forhold til praksis.:cool:
Slik er fargen akkurat nå, 2,5 timer etter at gjæren ble helt oppi og kolben satt på røreren
2015-10-29 22.52.57.jpg

Det er ikke krise om det renner over, men det blir noe søl hvis du ikke lar røreren stå i ei balje eller på et plastlokk eller noe sånt. Bedre føre var osv. .

En detalj, forresten: Ikke tett åpningen; la det være grei passage for gas ut/gass inn. Det viktige er at det ikke kan dette støvpartikler med forurensning nedi. Jeg ville ikke ha tettet så grundig med folien som i den lenken.

Sist redigert:
Ahh, jeg ser nå at du kommenterte bildene på linken jeg la ut, når du nevnte at det var for mye i kolben osv Finn.
Jeg brukte den linken som en inspirasjonskilde og har ikke fulgt den slavisk ;)

Her har alt gått fint i natt. Det har ikke rent over, og gass kan fint passere inn/ut under folien.
2015-10-30 05.58.02.jpg

Det er noe få, små, lyse klumper i kolben, så det er vel så smått begynt å flokkulere vil jeg tippe.
Her har vi hvordan farge ser ut nå. Mener bildet er tatt likt til det i går kveld slik at de er sammenlignbare.
2015-10-30 05.51.29.jpg

Alt ser strøkent ut:). Den er nok på god vei til å gjøre seg ferdig, den der.

Fine bilder; gode illustrasjoner til hvordan fargen endrer seg.

Nå har vi rimelig nært kaffe latte utseende på gjærstarteren.
Og den bunnfeller fint som dere ser, knapt 1 cm. Og det bunnfeller etter kun få minutter.

2015-10-30 15.50.42.jpg

FG er tilnærmet 1.020 eller litt under. Refraktometeret viser 1.025-1.030, så har jeg justert med kalkulator på Brewersfriend.
Saken er den at når det står i ro en stund, så kommer det en del gassperler opp. Men jeg klarer ikke å si om det er kullsyre eller om det bare oksygen i vørteren etter magnetrøreren.

Skal jeg crashe denne nå?

Hadde du rundt 1.040 i starten er vel 1.020 litt høyt. Hadde latt den gått til i morgen før evt cc.
Men hvor god tid du har vet jeg ikke.
Forutsetter at FG er ca 1.020. Stoler mer på hydrometeret enn refraktoneteret.

Hadde du rundt 1.040 i starten er vel 1.020 litt høyt. Hadde latt den gått til i morgen før evt cc.
Men hvor god tid du har vet jeg ikke.
Forutsetter at FG er ca 1.020. Stoler mer på hydrometeret enn refraktoneteret.
Jeg har det ikke travelt, for jeg skal brygge om en uke. Så gjæren blir uansett stående i kjøleskapet noen dager.
Stoler på hydrometeret jeg og, men det blir litt mye å ta ut av gjærstarteren for å måle FG.

Du må skaffe et mindre måleglass. Europris har et fint et. Med det trenger du ikke tappe mer enn 70 ml, og det er til å leve med. (Men kjøp fopr all del ikke hydrometer der!!!!!)
1.020 er for høyt. Og siden det er gasbobler, er den ikke ferdig.

Du må skaffe et mindre måleglass. Europris har et fint et. Med det trenger du ikke tappe mer enn 70 ml, og det er til å leve med. (Men kjøp fopr all del ikke hydrometer der!!!!!)
1.020 er for høyt. Og siden det er gasbobler, er den ikke ferdig.
Men da trenger jeg vel også et mindre hydrometer enn det jeg har nå. Får vel basere meg på refraktometeret og omkalkulering så lenge.
Kjekt med utstyr og en gjærlab hadde jo vært gøy :D:D Men får ta det litt over tid.

Tilbake
Topp