Gjærstarter med WLP566. Hvor mye og når?

Jeg vet ikke hvor enormt stort hydrometer du sleper rundt på, men mitt er det som Bryggselv selger/solgte som standard i sine begynner sett, og som det fulgte en rimelig diger sylinder med. Tror det er det de fremdeles har. Men det hydrometeret funker helt fint med en 100 ml sylinder, og det betyr faktisk noe. Du sparer mye øl gjennom et år på den måten. Kunne vært artig å regne ut hva det svarer til i effektivitet:p!

Nå måtte jeg jo finne frem både hydrometer og målesylinder og teste her.
Jeg har en sylinder på 100 ml, og rundt 70 ml er vel nok til en måling ja.

Så nå er mangnetrøreren stoppet og jeg venter på litt bunnfelling før jeg tar ut en ørliten (ca 70 ml ;) ) prøve for å måle gravity.
Så jeg som syns at min målesylinder "stjeler" mye vørter er nok helt klar for å regne ut hva dette "formidable" tapet har å si på bryggerieffektiviteten, hehe :p.

Ser jeg trenger en øltyv for å hente ut en prøve, nå får jeg forsøke med forsiktig helling.
Fortsettelse følger når jeg har fått målt SG.

Da er SG på 1.010. Og det er vel en fin FG?
2015-10-30 20.44.43.jpg

Da er neste steg å coldcrashe denne har jeg forstått. Og det vil vel enkelt og greit si å sette den i kjøleskapet?
Jeg lurer på om jeg nå kan la den bunnfelle, noe den gjør ganske raskt ser det ut som.
Så helle av mesteparten av ølet (for vørteren er vel teknisk sett blitt øl nå, selv om det sikker ikke er noe godt?)
Og så svirvle dette opp og helle over på en sterilisert laboratorieflaske?
2015-10-30 20.55.04.jpg
Usikker på hvor populært det er med en 3 liter erlenmeyerkolbe i kjøleskapet frem til neste helg?:rolleyes:

Da er SG på 1.010. Og det er vel en fin FG?
Vis vedlegget 21321

Da er neste steg å coldcrashe denne har jeg forstått. Og det vil vel enkelt og greit si å sette den i kjøleskapet?
Jeg lurer på om jeg nå kan la den bunnfelle, noe den gjør ganske raskt ser det ut som.
Så helle av mesteparten av ølet (for vørteren er vel teknisk sett blitt øl nå, selv om det sikker ikke er noe godt?)
Og så svirvle dette opp og helle over på en sterilisert laboratorieflaske?
Vis vedlegget 21322
Usikker på hvor populært det er med en 3 liter erlenmeyerkolbe i kjøleskapet frem til neste helg?:rolleyes:
Etter en kort samtale med min venn Google, ser jeg jo at coldcrash gjøres for å få gjæren til å flokkulere og synke til bunnen.
Og det har vel allerede denne gjort ganske bra.
2015-10-30 21.23.12.jpg
Så jeg venter til leggetid og så heller jeg av nok til at det resterende får plass til en halvliters laboratorieflaske og plasserer i kjøleskapet.
Så blir det nok dette bra.

Takk for alle gode råd!! Skal ikke se bort fra at en flaske med innholdet av denne gjæren, når den har blitt voksen, finner vei til de som har hjulpet underveis her. Bare å sende postadressen ;)

Du brygger ikke godt øl gjennom å satse på å vinne ikke-ølrelaterte popularitetskonkurranser i heimen. På den annen side; hele kolben trenger ikke stå der fram til neste helg, forhåpentligvis. Men jeg ville satse på å stirre den bedre halvdel hardt inn i øynene og si at "denne må dessverre stå her et par dager, til jeg er sikker på at den minst flokkulerende, men mest attenuerende, delen av gjæren også har bunnfelt seg", og gjøre det helt klart at dette ikke er forhandlingsbart. Eller du kan sette den ut, så lenge det er kaldt nok, og du samtidig er sikker på at det ikke blir frost, om du ikke er villig til å risikere skilsmisse:). Min wlp300 står ute nå. Det er en 5-liter, så det er godt å slippe å rydde plass til den. (Lyset i mitt liv er glad i øl, og godtar det meste så lenge ølet blir godt:)!)

Fargen på den der ser for meg ut til å fortelle at det er masse gjær i suspensjon ennå. Når alt har lagt seg til ro, er det ikke lenger noen melkeaktig farge. Det som da står over gjæren, er klart, og omtrent som en pale ale ville sett ut. (Så mye pale ale er ikke veldig lyst.) Du skulle se den fargen øverst nå, tror jeg, og så brer den seg nedover etter hvert som gjæren bunnfeller seg. Den gjæren som er hissigst på å ta helga, danner veldig fort et tydelig lag på bunnen, men du vil helt klart ha med den mer pliktoppfyllende delen av arbeidsstokken, også. Og da må du vente en god stund lenger, ser det ut til.

Du brygger ikke godt øl gjennom å satse på å vinne ikke-ølrelaterte popularitetskonkurranser i heimen. På den annen side; hele kolben trenger ikke stå der fram til neste helg, forhåpentligvis. Men jeg ville satse på å stirre den bedre halvdel hardt inn i øynene og si at "denne må dessverre stå her et par dager, til jeg er sikker på at den minst flokkulerende, men mest attenuerende, delen av gjæren også har bunnfelt seg", og gjøre det helt klart at dette ikke er forhandlingsbart. Eller du kan sette den ut, så lenge det er kaldt nok, og du samtidig er sikker på at det ikke blir frost, om du ikke er villig til å risikere skilsmisse:). Min wlp300 står ute nå. Det er en 5-liter, så det er godt å slippe å rydde plass til den. (Lyset i mitt liv er glad i øl, og godtar det meste så lenge ølet blir godt:)!)

Fargen på den der ser for meg ut til å fortelle at det er masse gjær i suspensjon ennå. Når alt har lagt seg til ro, er det ikke lenger noen melkeaktig farge. Det som da står over gjæren, er klart, og omtrent som en pale ale ville sett ut. (Så mye pale ale er ikke veldig lyst.) Du skulle se den fargen øverst nå, tror jeg, og så brer den seg nedover etter hvert som gjæren bunnfeller seg. Den gjæren som er hissigst på å ta helga, danner veldig fort et tydelig lag på bunnen, men du vil helt klart ha med den mer pliktoppfyllende delen av arbeidsstokken, også. Og da må du vente en god stund lenger, ser det ut til.
Jeg har tatt tyren ved hornene og skal ut i morgen å hente 2 (!) små kjøleskap som var til salgs på Finn.no. :):) (Håper de kan stables)
Så her skal vi klare å balansere både familens behov for kald melk og ost, flokkulering av attenuerende gjær (samler på faguttrykk jeg ikke forstår, men skal lese meg opp på), samt sluttgjæring av en APA som snart skal flytte over på flaske.
Både batch #2 og #3 brygges med bakgrunn i at dette er øl fruen setter pris på, så konfliktnivået er på GRØNN enn så lenge :cool:.

BTW så har jeg "stjålet" signaturen din Finn, og lagt ut hvilket øl, og øl-wannabes jeg har i huset. Listen er veldig kort i forhold til din, men det ordner seg snart ;)

Tillegg:
Erlenmeyerkolben står nå i familens kjøleskap og krasjer seg.

Sist redigert:
Jeg har tatt tyren ved hornene og skal ut i morgen å hente 2 (!) små kjøleskap som var til salgs på Finn.no. :):) (Håper de kan stables)
Så her skal vi klare å balansere både familens behov for kald melk og ost, flokkulering av attenuerende gjær (samler på faguttrykk jeg ikke forstår, men skal lese meg opp på), samt sluttgjæring av en APA som snart skal flytte over på flaske.
Både batch #2 og #3 brygges med bakgrunn i at dette er øl fruen setter pris på, så konfliktnivået er på GRØNN enn så lenge :cool:.

BTW så har jeg "stjålet" signaturen din Finn, og lagt ut hvilket øl, eller øl-wannabe jeg har i huset. Listen er veldig kort i forhold til din, men det ordner seg snart ;)

Tillegg:
Erlenmeyerkolben står nå i familens kjøleskap og krasjer seg.

hehe - jeg har rappet signaturen selv, så det er greit.

Faguttrykk er kjekke å ha. Det er mye vanskeligere å motsi folk som ser hardt på deg og bruker slike ord;). (Flokkulere = klumpe seg sammen. Når gjærcellene gjør det, setter de raskt kursen for dypet, så gjær som lett flokkulerer, vil ikke forbli svømmende rundt og gjøre jobben sin like lenge som gjær som ikke flokkulerer så lett. Attenuere = i bryggersammenheng: "gjære ut".)

Angående å sende øl; det er dyrt, og du trenger de ølene (dette ølet har godt av å lagre seg, men jeg vil gjette på at det ikke vil få noen særlig sjanse til det:)!) Det var en snill tanke, men om jeg kan ta i mot tilbudet om en øl av din produksjon en gang jeg er i Bergen? (Har aldri vært i Bergen, faktisk, og det kan jeg jo ikke leve med i lengden:p.)

Veldig bra med gode råd som blir gitt før man gjøre dumme ting.
Erlenmeyerkolben ble som sagt satt i kjøleskapet i går kveld og i dag tidlig så jeg jo at det var en veldig god idé.
Slik så det ut i dag tidlig:
2015-10-31 09.36.57.jpg En helt klar lagdeling med masse gjær med mye attitude som skal få falle til bunnen.

Deler av dagen har gått med til å hente 2 kjøleskap, funnet via Finn.no.
Så nå står dette "kjøletårnet" i boden:
2015-10-31 18.31.57.jpg
Og WLP566 gjæren har flytte inn sammen med humlen til Saisonen som skal brygges om akkurat en uke.
Og den skal få lov å hvile i kolben helt frem til neste lørdag.
2015-10-31 18.33.22.jpg

Og kommer du til Bergen Finn (noe alle bør gjøre) skal du helt klart får smake på produksjonen.
Men jeg bør vel trene på å sende flasker i posten. Må man ikke det?

Sist redigert:
Jo, men først må du melde deg inn. Så kan du sende til kyndige folk som vurderer ølet ditt.
Men om @Tarjei77 har kapasitet til andre utenom meg må han nesten svare på selv:D
-Vet det er på siden av hva du tenkte, men tipset er bra likevel.

Jo, men først må du melde deg inn. Så kan du sende til kyndige folk som vurderer ølet ditt.
Men om @Tarjei77 har kapasitet til andre utenom meg må han nesten svare på selv:D
-Vet det er på siden av hva du tenkte, men tipset er bra likevel.
Har betalt fakturaen i dag :D
Så du var nok ikke så langt unna det jeg tenkte på ;)

"Gjær med attitude" - den likte jeg:). Flott bilde; denne tråden blir jo rene læreboka med de illustrasjonene.

Sånt kjøletårn vil jeg også ha!!!

"Gjær med attitude" - den likte jeg:). Flott bilde; denne tråden blir jo rene læreboka med de illustrasjonene.

Sånt kjøletårn vil jeg også ha!!!
"Kjøletårnet" kostet meg 1700,- :):) Finn.no er kjekt!

I kveld tenkte jeg at jeg ville bestille deler til 2 stk temperaturstyring. Ett til hvert kjøleskap; STC-1000 og varmebelte ++ er vel det jeg trenger da. MEN jeg kommer nok også til å ville logge temperaturer, og da er det vel type Arduino og/eller ESP8266 som er saken.
Da lurer jeg på om det er mulig å kombinere dette?

Skal ikke se bort fra at jeg også kommer til å bygge en RIMS løsning, og da er det kjekt om de komponentene jeg har kan brukes til det også...?
Dette er saker jeg ikke kan, men jeg fikk nå magnetrøren til å virke, så hvorfor ikke?

Men jeg tenker jeg starter en ny tråd på DIY på dette.

Det var litt av et kjøletårn. Neste investering bør kanskje bli noe sånt da for å løfte inn og ut dunken.

hqdefault.jpg

Det var litt av et kjøletårn. Neste investering bør kanskje bli noe sånt da for å løfte inn og ut dunken.

Vis vedlegget 21375
Hehe. Tror jeg får satse på at styrketreningen gjør at jeg er i stand til å løfte inn og ut gjæringsdunker på ca 25 kg.

Mens jeg venter på at delene til temperaturstyring skal komme fra Fjerne Østen kom jeg på at jeg kan legge noen flasker med varmt vann inn i øleskapet slik at jeg får løftet temperaturen til ønsket nivå.
2015-11-01 15.05.42.jpg
Denne bryggehobbyen trigger kreativiteten min, og det liker jeg veldig godt! :D

Ta ut skuffene og legg flaskene nederst. Varm luft stiger vettu.
Ja, det gjør det. Men jeg tok så varmt vann som jeg fikk fra springen i flaskene, så det er OK at det ikke ligger rett under karet.
Vil ha en sakte heving av temperaturen samtidig som jeg ikke gidder å skifte vann i flaskene så ofte.

Jeg har allerede snart nådd temperaturen jeg vil ha (tror jeg), så det funket fint med flaskene i døren.

Dette er en APA, som ble pitchet på 12 grader (så lavt på grunn av et termometer som tok kvelden akkurat under kjølingen).
I løpet av et døgn kom den opp på 18 grader og så har den lagt på mellom 19 og 20 grader i 10 dager.
Nå tenkte jeg å ta den opp på 24 grader og la den være der i et par, tre dager og rydde litt før jeg coldcrasher den i noen dager frem til fredag kveld. Da skal det tappes på flasker.

Jeg begynte å lurer litt på hvor jeg har det fra at jeg skulle løfte temperaturen til akkurat 24 grader.
Lette litt i bøkene jeg har lest i det siste og litt på nett, men fant ikke ut.
Men det jeg finner er jo at det er viktig at gjæren får nok tid til å rydde opp etter at stormgjæringen er ferdig.
Og denne har jo fått totalt 14 dager nå, og får 5 til før den skal på flaske.

Det nærmeste jeg klarer å tippe på hvorfor jeg har fått for meg akkurat 24 grader er at det står gjærpakken (en Safale US-05 tørrgjær) at temperaturen for denne gjæren er 12-25 grader, med 15-22 grader som idealområdet.

Så da er kanskje 22 grader riktigere temperatur å ligge på frem til coldcrash.

Jeg begynte å lurer litt på hvor jeg har det fra at jeg skulle løfte temperaturen til akkurat 24 grader.
Lette litt i bøkene jeg har lest i det siste og litt på nett, men fant ikke ut.
Men det jeg finner er jo at det er viktig at gjæren får nok tid til å rydde opp etter at stormgjæringen er ferdig.
Og denne har jo fått totalt 14 dager nå, og får 5 til før den skal på flaske.

Det nærmeste jeg klarer å tippe på hvorfor jeg har fått for meg akkurat 24 grader er at det står gjærpakken (en Safale US-05 tørrgjær) at temperaturen for denne gjæren er 12-25 grader, med 15-22 grader som idealområdet.

Så da er kanskje 22 grader riktigere temperatur å ligge på frem til coldcrash.
Og nå har jeg funnet forklaringen på hvor jeg hadde fått 24 grader fra.
Her er anvisningene for gjæring på det NESTE ølet jeg skal brygge: "Gjæring: 14 dagar på 22-24 grader. La den stige sakte på slutten, gjerne til 26 grader."
Altså en smule ivrig på å gjøre ting rett.
Anvisningene på det ølet jeg har i øleskapet nå er: "Gjæring: 14 dagar på 19-21 grader."

Men nå har dette sporet helt av fra WLP566. Kommer med noen bilder og spørsmål hvordan gjærstarteren skal behandles videre litt ut i uken.

Oppdatert status på WLP566 gjærstarteren:
Slik ser den ut nå
2015-11-02 06.12.41.jpg

Nå kan den jo i og for seg bare stå i kjøleskapet fremover mot lørdagen, når jeg skal bruke den.
Når bør jeg dekantere dette? Vente så lenge så mulig frem mot at gjære skal brukes?
Og bør jeg lage en ny, liten vørter og vekke opp gjæren med før jeg pitcher?

Tilbake
Topp