Du brygger ikke godt øl gjennom å satse på å vinne ikke-ølrelaterte popularitetskonkurranser i heimen. På den annen side; hele kolben trenger ikke stå der fram til neste helg, forhåpentligvis. Men jeg ville satse på å stirre den bedre halvdel hardt inn i øynene og si at "denne må dessverre stå her et par dager, til jeg er sikker på at den minst flokkulerende, men mest attenuerende, delen av gjæren også har bunnfelt seg", og gjøre det helt klart at dette ikke er forhandlingsbart. Eller du kan sette den ut, så lenge det er kaldt nok, og du samtidig er sikker på at det ikke blir frost, om du ikke er villig til å risikere skilsmisse
. Min wlp300 står ute nå. Det er en 5-liter, så det er godt å slippe å rydde plass til den. (Lyset i mitt liv er glad i øl, og godtar det meste så lenge ølet blir godt
!)
Fargen på den der ser for meg ut til å fortelle at det er masse gjær i suspensjon ennå. Når alt har lagt seg til ro, er det ikke lenger noen melkeaktig farge. Det som da står over gjæren, er klart, og omtrent som en pale ale ville sett ut. (Så mye pale ale er ikke veldig lyst.) Du skulle se den fargen øverst nå, tror jeg, og så brer den seg nedover etter hvert som gjæren bunnfeller seg. Den gjæren som er hissigst på å ta helga, danner veldig fort et tydelig lag på bunnen, men du vil helt klart ha med den mer pliktoppfyllende delen av arbeidsstokken, også. Og da må du vente en god stund lenger, ser det ut til.