Finn Berger
Moderator
Ingen grunn til å røre den før du skal bruke den. Innafor to uker skal det ikke være noen grunn til å lage noen ekstra oppvekker. Dekanter et passende antall timer før du skal pitche den, sånn at du kan la den stå og få riktig temperatur, dvs. samme temperatur som du skal starte gjæringen på. Hell ut alt unntatt en liten skvett som du trenger for å få gjæren i flytende tilstand.
Jeg ville forresten startet gjæringen litt lavere enn 22 grader. Jeg lar wlp566 starte på 20, og hvis det er den du bruker, tror jeg det er lurt. Det blir heftig nok likevel. Høyeste den siste var oppe på, var 25 grader, og jeg fikk plenty av estere - i overkant av eple/pære, faktisk, skjønt jeg har ikke smakt den ferdig karbonert enda.
Jeg ville forresten startet gjæringen litt lavere enn 22 grader. Jeg lar wlp566 starte på 20, og hvis det er den du bruker, tror jeg det er lurt. Det blir heftig nok likevel. Høyeste den siste var oppe på, var 25 grader, og jeg fikk plenty av estere - i overkant av eple/pære, faktisk, skjønt jeg har ikke smakt den ferdig karbonert enda.