Gjærstarter og hyttebrygging

Thange

Norbrygg-medlem
Hei!

Har kjøpt en speidel 20 som står på hytta. Der er vi nesten hver helg og har masse plass til bryggerutstyr :skitbra:

Har satt noen batcher nå og tenkte jeg skulle komme i gang med gjærstarter. Men da er altså problemet tiden. Vi kommer opp fredag kveld og bryggingen skjer lørdag. Hvordan løser jeg dette? Kan lage starteren når vi kommer opp, men da blir det under 24h til den skal brukes?

Alternativt lages den hjemme på torsdag og får seg en kjøretur på fredag. Så settes den kaldt og dekanteres og brukes lørdag. Spørsmålet da er egentlig hvordan den skal transporteres uten søl og om risting noen timer gjør noe?

Hvor stor er forskjellen på om man pitcher i hele greia etter ca 18 timer i forhold til det det siste alternativet?

I følge Jamil når antallet gjærceller  toppen etter 16-24 timer. Mange anbefaler å pitche da. Gjæra er ferdig med å "vokse" den er på sitt sprekeste, har ikke brukt krefter på å gjære ut starteren. Så lenge starteren er på under 5% av batchen skal den ikke sette usmak.

Det er teorien. Når det er sagt gjør jeg ikke dette selv. Jeg venter til gjæra setter seg, dekanterer og pitcher. Men det skal ikke være nødvendig. Brygger du ale og har magnetrører kommer du i mål med ett rør og en 1 liter starter hvis gjæra er sånn noenlunde fersk. Det er svært usannsynlig at en så liten starter vil sette noe usmak på ølet.

mvh

bårdd

Lag starteren et par dager i forveien og la den gjære ut hjemme. Ta den med og sett den i kjøleskap på fredag når du ankommer hytta. Da her den bunnfelt og er klar til dekantering når du skal pitche gjær på lørdagen.

Enig med Bårdd og Gahr, men er det upraktisk å frakte den, vil jeg tro du rekker å gjære, kjøle og dekantere den fra fredag til lørdag også.

Tror ikke det er så viktig om starteren har gjæret helt ut. Får den gå 16-20 timer på magnetrører bør det holde. Da har du unnagjort den mest aktive vekstfasen. Når den så kjøles ned vil vel gjæren gå i dvale proppfull av næring og klar for innsats. Selv om antallet gjærceller vil være litt lavere, er kanskje andelen frisk og vigorøs gjær høyere enn i en starter som har gjæret helt ut?

Setter du den i gang så tidlig som mulig dagen i forveien og setter den i kjøleskap 3-5 timer før pitching, så har du masse frisk og fin gjær som har bunnfelt. Kanskje sedimentet ikke blir så kompakt, så du må dekantere litt mindre enn vanlig. Men RDWHAB
:skitbra:

Det spørs litt hvilket resultat du forventer. Om du skal følge en oppskrift for å få et helt likt øl som du lagde sist, er det nok best å gjøre som Gahr beskriver. Om du bare skal ha godt øl og ikke har noe i mot små smaksforskjeller, går det helt fint å dumpe starteren i etter 16 timer, ingenting setter gjæringen fortere i gang enn det. Men det spørs litt på gjæren også, belgisk gjær ville jeg bunnfelt, da jeg har opplevd at prosessen er litt annerledes og tidkrevende enn engelsk og amerikansk alegjær. Lagergjær krever jo så store startere at der ville jeg absolutt bunnfelt.

Lag den ferdig hjemme et par dager før og ta den med på plastflaske(r). Ikke upraktisk i det hele tatt, så kan du bruke fredagskvelden på å fyre i peisen og se detektimen eller hva det nå er man gjør på hytta nå til dags:)

Tilbake
Topp