Gjærstarter på bunnhøstet gjær

Hei,
Jeg bunnhøstet WLP400 fra 22L belgisk wit for 10 dager siden. De fire glassene med gjær har stått til kjøling på ca. 2-3C. I ett av glassene (til høyre på bildet) fremkommer det et skille mellom to fargenyanser. Det øvre er hvitt/blekt mens det nedre er mer beige/latte-farget.
I det andre glasset (til venstre på bildet) finnes det ikke noe klart fargeskille.
Jeg tror at den beige fargen er gjær og noe trub, men er usikker på hva det lyse laget øverst er..?
Ellers finner jeg ikke noen tydelig ansamling av trub i bunnen.
Er det noen som har klare formeninger om hva som er hva i glassene? :)
Og er det greit å bare dekantere bort mesteparten av vannet og tilsette resten i en gjærstarter?

Takk for svar!

Vedlegg

• DSCF0365.JPG
    DSCF0365.JPG
    225,2 KB · Sett: 189
Det pomork sier stemmer. Mørkt = trub, lyst = frisk gjær ala bildene nedenfor,her ser du den lyse gjæra sedimenterer på trub og gjær/død gjær.

Dekanter i flere omganger for å få renest mulig gjær. :)

Vedlegg

• received_10152999243898188.jpeg
    received_10152999243898188.jpeg
    36 KB · Sett: 111
Er jo sånn at gjær er lettere enn trub / død gjær, og særlig ale gjær vil jo holde seg flytende så fremt den kan. Topp gjærende sak detta.

Flokulasjon.

Har gjort det samme. Vasket gjær etter en 22 liters batch. Blir det nok med en 1 liters starter (100gr maltsukker) til en ny 22 liters batch ?

Jeg fikk gode resultater ved å ta ett av de små glassene med bunnhøstet gjær (ca. 40-50ml vasket gjær (se bildet)), på 1,4L starter.
Fikk bra utgjæring av 23L belgisk wit og godt øl til slutt :)

Jeg pleier vanligvis å ligge mellom 1-1,5L gjærstarter til 25L batcher.

Har vasket gjær fra bunn høsting,ca 9 dl tykk tykk slurry (110 liter Lager) kjørt denne igjen på like stor lager(110liter) uten starter,fungert meget bra..
Nå sist delte vi gjæren fra siste 110 liter i 2 og kjørte 2x110 liter og di gjæret veldig fint ut disse og..

Så det går fint å bare vaske gjæren ut litt grovt,kanskje la det stå kjølig et par dager hvis ønskelig. For så å helle det i vørteren til gjæring. Har vasket gjæren etter en tysk lager på 25 liter. Tenkte å lage en starter på 1,5 liter,for så bruke en halv liter på en 10 liters batch. Sparer en liter til et senere brygg. Høres dette fornuftig ut ?

Er gjæren høstet i løpet av den siste uken så dropp starter. Litt senere enn dette så gi den en smule sukker å tygge på før pitch. Type hell ut litt vørter under nedkjøling og gi den dette å tygge på mens du kjøler ned og lar trub sette seg.

Er gjæren høstet i løpet av den siste uken så dropp starter. Litt senere enn dette så gi den en smule sukker å tygge på før pitch. Type hell ut litt vørter under nedkjøling og gi den dette å tygge på mens du kjøler ned og lar trub sette seg.

Jeg vil tro det der er lurt, sjøl om denne: https://www.wyeastlab.com/com-yeast-harvest.cfm sier at det går greit med to uker, også.
Jeg synes dette er en god tråd, og jeg fikk lyst til å oppsummere det jeg tror jeg har skjønt om temaet:
  1. Slurry=vasket gjær.
  2. Konsentrasjonen av gjær i slurry'en etter vasking vil jo kunne variere en del. (Se på bildene i artikkelen fra wyeast). Det er derfor enklere å forholde seg til "mengde bunnfelt gjær etter et døgn i kjøleskap" enn til "slurry". Wyeast snakker om "thick slurry" når de forteller hvor mye som skal til, og definerer "thick slurry" som slurry som gir 40% bunnfelt gjær. Hvis jeg regner om mengden "thick slurry" i anbefalingene deres til "mengde bunnfelt gjær," får jeg følgende (for en normalstor batch på litt over 20 liter ferdig øl.):
    Til overgjæret øl med OG under 1.064 skal du tilsette 0,8 dl. bunnfelt gjær. (Til sterkere overgjæret øl dobler du mengden, er det vel vanlig å si?)
    Til undergjæret øl med OG under 1.064 bruker du 1,6 dl bunnfelt gjær. Til sterkere undergjæret øl går du opp til 2,4 dl bunnfelt gjær.
  3. Brygger du innen en uke etter høsting, kan du bruke gjæren uten å gjøre noe annet enn å la den få samme temperatur som vørteren før tilsetting. Den neste uka kan du også bruke den uten starter, men du bør gjøre som Miguel anbefaler, og gi den litt frokost før den går på jobb. Går det mer enn to uker, bør du lage en starter.
Så melder et par spørsmål seg:
  1. Hvor lenge kan slurry'en oppbevares i kjøleskap ut over de to ukene?
  2. Hvordan beregne starterstørrelse?
Den kalkulatoren jeg pleier å bruke (http://www.brewersfriend.com/yeast-pitch-rate-and-starter-calculator/), regner åpenbart bare med fersk slurry. Kan jeg eventuelt gå ut fra samme reduksjon i antall levedyktige celler som for "kjøpgjær"? Jeg vil gjette på at det blir feil, siden høstet gjær er langt mindre "sunn" enn kjøpgjæren. Bør man eventuelt gi gjæren en runde med en liten starter før videre lagring, for at den skal tåle lagringen bedre? Palmer antyder at man kan lagre sunn gjær et par måneder - men det finnes vel andre erfaringer enn hans?

Jeg har halvannen dl wlp566 fra oktober stående. Jeg tenker at om jeg setter den på en 3liters starter, så ser jeg jo hvor mye det blir. Og når jeg lar den bunnfelle seg, vil vel død gjær legge seg som et gråere lag på bunnen, som jeg så kan la være å ta med, så jeg slipper å bekymre meg om autolyseproblemer.

Et tredje spørsmål: Det virker lettere absurd at et øl med OG 1.064 skal trenge dobbelt så mye gjær som et med 1.063. Er det noen grunn til at behovet øker så bratt akkurat rundt dette tallet, eller beregner den fornuftige brygger med god samvittighet en gradvis økning på begge sider av 1.064?

Sist redigert:
Tilbake
Topp