Gjærstarter på nytt igjen

Mange artikler har blitt skrevet om dette emnet, og jeg har lest så øyet har blitt stort og vått!
Skal nå i gang med en lager (Tysk Pilsner) fra "Brewing Classic Styles". Forfatteren, Jamil Zainasheff (Han med gjærkalkulatoren??) foreslår 4 pk flytende gjær eller gjærstarter. Har nå bestilt 4 pk, men lurer på om det uansett vil vær klokt å lage en liten starter, ca 1,5 l, og bruke oppskriften til Gahr (Enkel metode). Jeg regner jo med at enda flere gjærceller vil være bedre enn de som allerede finnes i de 4 pk. I flg. Ola B er gjæren ganske så fersk.
Hva sier gjærstarterens tilhengere om dette??

Paal J
 
Når du bruker våt gjær er gjærstarter alltid bedre enn ingen gjærstarter, men da vil du antakelig ikke trenge å bruke alle fire pakkene, og det er ikke noen vits i å bruke for mye gjær heller.
 
Hei.
Har et lite spørsmål som trenger et raskt svar.. Jeg laget en gjærstarter på tirsdags kveld på 4l, å det har boblet godt i den hver da. Idag holder jeg på å skal brygge å satte starteren i kjøleskapet for at gjæret skulle samle seg i bunnen slik at jeg kunne helle av det meste av vannet ut. Men nå har det stått i kjølen i sikkert 3 timer å det her ikke så veldig mye hvit gugge som har samlet seg på bunnen.. ser at det flyter endel irundt nedi der ennå. Må bruke denne om ca 2 timer, så begynner å bli bittelitt bekymret. For jeg vil jo ikke putte alle de 4 literene oppi ølet.
Er det noe jeg kan gjøre?
Er det f.eks mulig å filtrere vannet igjennom et kaffe filter for å samle opp mest mulig gjær?
 
Dersom du føler deg rimelig trygg på at vørteren ikke er infisert, ville jeg nok ventet til i morgen med å pitche og latt gjæren bunnfelle litt bedre.

Sent from my HTC Desire using Tapatalk
 
ja skulle vell gjort det.. hmm.. men tømte av et par liter av den som så noen lunde blank ut. Får bare håpe at de to andre literne som var igjen og som jeg brukte ikke satte noen virkelig merkverdig smak på brygget.  Det ble et 20 liters brygg.
Det var den første gjærstarter jeg har laget, så satser på litt lengre tid i kjølen neste gang
En lærer vell av sine feil=)
 
Tilbake
Topp