Gjærstarter

Tor Henning

Norbrygg-medlem
Ska lage gjærstarter t å brygge me i morra og lurte på om d går ann å sette denne i en 5 litersdonk. Alla sånn som druekonsentrat og vindusspylerveske e i og ikkje skru korka helt på sånn at luft kjæm ut, detta e d einaste æ har for handa nu. Aktiverte Wyeast activator ca kl 16 og tenkte å sette startarn kl 12 i kveld. Så tenkte æ å la denna stå å gjære fram t brygget e færdi i morra kveld en gong. Høres detta ut som en bra plan, eller burde æ gjøre nåkka anna? Fan kor æ gler mæ t å sette mitt andre brygg i morra!!!

Det går nok bra, så lenge du får desinfisert dunken skikelig. Et enkelt alternativ til skrukorken er aluminiumsfolie. Det brukes mye på gjærstartere. Rist dunken så ofte som mulig etter at du har hatt oppi gjæren.

Angående gjærstartere, jeg var så heldig å få en brukt erlenmeyerkolbe fra NTNU. Jeg fikk den gratis, fordi det var en brist helt øverst og litt glass var falt av. Det jeg lurer på nå, er om det er lurt å bruke denne, eller vil bristen kunne forårsake infeksjoner?

Tviler på det vil øke infeksjonsfaren, men jeg ville vegret meg for å bruke den, med tanke på at bristen kan ha gitt en svakhet i kolben. Kjedelig om den sprekker under koking, varm vørter brenner skummelt på huden... Jeg ville investert i en ny. Det er noe av det aller mest nyttige utstyret man kan ha i et hjemmebryggeri!

Nei, men poenget med å bruke erlenmeyerkolber til gjærstartere er at man koker og kjøler startervørteren i kolben. Da slipper man et ekstra steg med rengjøring og potensiell infeksjonsfare. Koking og kjøling kan gjøre at en sprukket kolbe brister...

Glas må avspennes, hva med å sette den i steikovnen og termostaten på maks ett par timer ? det bør vel kanskje da være en 5 literskolbe hvis jobben skal ha noe for seg.

Det er en 5-literskolbe, ja. Det er forresten bare en bit som er falt av på toppen, kan ikke se noen brist videre nedover. Kan jo prøve å teste den med kokende vann og isvann, for å se hva som skjer...

Kokende og isvann er vel ikke så lurt å prøve. Når det er bare en liten bit helt øverst oppe på kolben som er borte  og ingen brist videre nedover så skulle den vel ikke være farlig å bruke.

Om den er ok, bør den tåle kok og kulde. Hvis du mener den egentlig er relativt uskadd, kan du jo prøve. 5-literskolber er gull!

I glass som er brestet er det oppstått spenninger, dette gjør at glasset kan ryke helt ved brå/sakte oppvarming/kjøling, spenningen øker da, for å få bort spenninger kan kolben settes i en avspenningsovn og varmes til noen hundre grader, stekeovnen blir litt svak men skader neppe.
Men, kolben må ikke settes på en glohet plate, (med gass røk min) start md kald og tørr plate, la den sakte varmes opp, start kjølingen med varmt vann og gradvis over til kaldt, jeg gjør dette uansett, serlig etter at den første røk, tror den var en tur i gulvet uten å knuses men da har spenningsproblemet oppstått.

Nesten så man bør ha på seg vernebriller, dersom glasset skulle sprette når det knuser... Ikke fint å få glass i øyet.

En grei ting å gjøre når man skal kjøle ned starter-vørteren, er å la kolben stå natten over. Da kjøler man forsiktig. Jeg koker alltid starter-vørteren på kvelden, med aluminiumsfolie over, og lar den så stå til morgenen etter. Da er den kjølt ned til romtemperatur, og jeg kan pitche gjæren og sette starteren på magnetrøreren før jeg går på jobb. En god start på dagen!

Jeg trodde poenget med disse kolbene var at de tålte å bli kjølt raskt ned? Jeg spurte spesifikt om denne kolben ville tåle slik nedkjøling, og fikk svar at det ikke skulle være noe problem. Kolben er av merke "Pyrex", hvis det har noen betydning.

Men kolben din er skadet, da holder den ikke hva den lover, jeg ville brukt den med forsiktighet, det gjør jeg, og andre uansett.
Attpåtil er det en mer verdifull sak, en femliter.

Gøran skrev:
Jeg trodde poenget med disse kolbene var at de tålte å bli kjølt raskt ned? Jeg spurte spesifikt om denne kolben ville tåle slik nedkjøling, og fikk svar at det ikke skulle være noe problem. Kolben er av merke "Pyrex", hvis det har noen betydning.

Joda, ingen problem å kjøle de raskt ned ;) Satte just oppkoket i kaldvansbad (som vanlig) før det skal på røreren.
Nå var det snakk om en kolbe med mulig brist i denne tråden da, og anbefalingen går vel på at man forsøker å unngå
for mye spenninger (varme/kjøle) i allerede svekket materie :)

Selv koker jeg starteren i kolben på keramisk topp og setter den i kaldt vann umiddelbart for nedkjøling. Fungerer udmerket :ilike:

Behandler min kolbe på akkurat samme måte.
Rett i rendene kaldvann etter kok.
Er jo det jeg liker med denne koben.

Har klart å få en kolbe til å sprekke, men da klarte jeg å koke den tør (med rent vann) når jeg skulle sette en starter etter  :godtoel: :samenvol:
Den delte seg bare i 3-4 store deler.

Hvordan unngår dere overkok når dere koker i kolben? Har forsøkt, men det ble mye søl!

Vi bruker å koke starteren i en kasserolle, koke 0,5 liter vann i kolben, og så helle den ferdigkokte og enda kokende starteren i kolben. Deretter rask nedkjøling i vannbad. Det går fint å helle uten bruk av trakt.

Har en 5L kolbe, og setter opp fra 2-4L starter om gangen.

MVH
Børge

Beant skrev:
Hvordan unngår dere overkok når dere koker i kolben? Har forsøkt, men det ble mye søl!

En står klar og nappern av plata i det sakene begynner å stige faretruende ;) Så setter man den delvis innpå plata slik at det
IKKE fosskoker, slår ned temp... flytter kolben mer innpå plata... steady... gently... ;D

Fa..... Vi har byttet til induksjonstopp i helga :cheeky: (grubble grubble... frua krevde... mitt naut... :help: )

Vet ikke om det ville fungere, men hva med å plassere en plate, eventuelt stekepanne, mellom induksjonstoppen og glasstoppen?

Tilbake
Topp