Tenkte å sette en gjærstarter i kveld og reiser bort noen dager i morgen. Så da lurte jeg på om den kunne stå på magnetrøreren i ca 4 dagers tid før jeg setter den i kjøleskap. Eller er dette for lenge?
En liten forandring på det opprinnelige spørsmålet. .. vil det ha negative konsekvenser å ha gjærstarteren i kjøleskapet i ca 3 dager før brygging. Fant desverre ut at jeg måtte utsette bryggingen etter jeg hadde laget starter
kommer litt ann på temp du holder starteren på og mengden du lager. Har med generasjonstiden til gjæren i forhold til antall gjæceller du trenger. Vanligvis ligger jeg på ca. 20-24t. Høy OG og Lager trenger mere eller to stegs startere.
Som med det meste i brygging er svaret "det spørs". Om du starter med friske gjærceller har startern nådd høyest celletetthet i løpet av ~18 timer. Bruker du mindre gjær, evt. gjær som ikke er i like godt stand kan det ta 24 - 36 timer. Du kan prøve å 'eyeballe' ved å se om det er mye skum og aktivitet - vet ikke hvor nøyaktig dette er. I praksis bruker jeg som regel å la den stå i 24 -36 timer for så å kjøle ned hvis ikke jeg har fått tak i veldig fersk gjær.
Selv bruker jeg tre dager fra jeg lager gjærstarter til pitch. Har vært borti at 500 (tror jeg det var) brukte to dager før jeg så at det var partey i kolben. Tanken min er 48h på å være sikker på at den har laget de cellene den kan, og 24 i kjøleskap for dekantering.
Dette nettstedet bruker informasjonskapsler (cookies) for å tilpasse innholdet, skreddersy din opplevelse og holde deg innlogget dersom du registrerer deg.
Ved å fortsette og bruke dette nettstedet, samtykker du i bruken av informasjonskapsler.