Gjærstarter

Hva er passelig styrke på en gjærstarter? Etter det jeg har fått med meg, skal den ha en relativt lav OG (1025-1040), slik at det ikke blir for "slitsomt" for gjærcellene. Selv bruker jeg vanligvis en 1,5 liters starter basert på spraymalt. Jeg pleier å ta oppi 1 til 1,5 toppet spiseskje med spraymalt (så høy jeg får den!), uten å måle hverken vekt eller OG. Dette koker jeg i minst 15 minutter før det kjøles ned. Høres dette greit ut, eller er det andre som har andre greie oppskrifter?

Hvor lenge (eller kort) bør starteren stå får å ha formert gjærcellene tilstrekkelig? Jeg har ennå ikke skaffet meg magnetrører, men bør vel gjøre det snart... For min del pleier jeg å lage starteren dagen før bryggingen, etter at Wyeast-pakken har blåst seg helt opp. Jeg ser likevel stor variasjon i mengden gjær som ligger i bunnen av glasskolben etter et døgn. I noen tilfeller synes det som om starteren alt har gjæret ut, mens det i andre tilfeller går tregt. Ofte er det praktisk vanskelig å utsette bryggingen, så jeg må bruke den gjærmengden jeg har fått og håpe det beste (og det har stort sett gått bra så langt).

Tore
 
Jeg pleier å bruke ca en uke på å bygge opp en passelig gjærmengde. Bruker 4L vørter med OG 1.030 og en ampulle med gjær. Dette tilfører jeg O2 i 30sek og masse gjærnæring. Etter ca 48timer på magnetrøreren så er det utgjæret. Jeg lar starteren da stå kaldt i noen timer så gjæret "bunnfeller", så heller jeg av vørteren og tilfører ca 2L ny frisk vørter som har OG 1.050, tilfører ny gjærnæring og masse O2. Dette pleier å gjære ut ganske kjapt, ca 12-24timer(og hardt). Jeg gjentar som regel en gang til, da sitter jeg igjen med en god slump med slurry som er superaktivt. :beersmiley:
 
Hva bruker du som gjærnæring? Lager du ny vørter hver gang? Og hvor store brygg lager du med denne gjæren? Når du snakker om "ampulle", dreier det seg da om Whitelabs gjær eller Wyeasts nye store pakker?

Tore
 
Jeg bruker primært Wyeast sin næring. Jeg lager ny vørter hver gang ja, øker ofte styrken(OG)mellom hver intervall. Jeg bruker primært white labs. men har også brukt Wyeast xl pakker, bruker også da samme fremgangsmåte med unntak av at jeg lar pakken stå å svelle et døgn før jeg tilsetter den i erlenmeyerkolben.
Jeg brygger ca 40-45L pr gang.
Gjærnæring er nesten essensielt syns jeg, det er et must for å bygge opp en anstendig mengde med gjærslurry.
Jeg bruker Servomyces i selve brygget, det (føler jeg) er enda bedre enn Wyeast sin næring, samt det er hendig forpakket i små kapsler som holder til 20L pr kapsel.
Tror den største forskjellen er at å bruke Servomyces går greit om man brygger etter renhetsloven( for de som bryr seg om den...)
Kjøper det her
http://www.austinhomebrew.com/produ...2420&osCsid=56dd6d7e294f055a62dcba288712ef8b Her selger de Wyeast i store pakker, men det kan sikkert Ola i petit også skaffe.
http://www.austinhomebrew.com/produ...2214&osCsid=56dd6d7e294f055a62dcba288712ef8b
 
Jeg har aldri vært borti gjærnæring, men det høres jo kjekt ut. Hvilken form kommer det i? Som ampuller eller i løs vekt? Må det kokes opp og avkjøles før det tilsettes starteren, eller kommer det i steril form? Det høres ut som om dette er noe som også kan tilsettes selve vørteren, og ikke bare starteren.  Hva er egentlig fordelen fremfor
å bruke spraymalt for å lage starter?
Jeg kan ikke huske å ha sett noe slikt på Petits varelister. Må en til USA for å få bestilt dette, eller kan vi be Petit om å ta det inn?
Tore
 
Servomyces kommer i små kapsler som er enkle i bruk. De tilsetter du vørteren de siste 15 min av koketiden. Wyeast sin næring er i pulverform, den også tilsetter du de siste 15 min av koketiden. Når jeg bruker næring i starter så tilsetter jeg det samtidig som jeg tilsetter spraymalt og lar alt fosskoke i 15min.
Du tenger ikke kjøpe fra usa, Petit kan helt sikkert ta inn fra Wyeast, ring og spør Ola.
 
En skulle vel tro at Wyeast tilsetter slik gjærnæring i det vekstmediet som ligger omkring gjærampullen i gjærposene. Men det er vel bare så mye som de trenger for å blåse opp posen. Skal en formere gjæren ytterligere, trengs vel mer. Og Wyeast har dermed fått et nytt produkt å selge...
Tore
 
Fei skrev:
Jeg pleier å bruke ca en uke på å bygge opp en passelig gjærmengde. Bruker 4L vørter med OG 1.030 og en ampulle med gjær. Dette tilfører jeg O2 i 30sek og masse gjærnæring. Etter ca 48timer på magnetrøreren så er det utgjæret.

Hvor får jeg tak i en magnetrører for en rimelig penge?
 
Vel. Jeg tror jeg hadde lagt litt penger i en rører. Jeg kjøpte først en rører fra kpt naturfag til 2750, den var beregnet på 5l h2o jeg fikk den ca 1 mnd etter jeg la inn bestilling. Den døde etter ca 2 timer. Jeg leverte den tilbake i håp om å få en ny, men de ville prøve å reparere den, det tok ca 1mnd. Da virket den bra gjennom 2-3brygg før den døde igjen, med stil, hele motoren døde. Denne gangen ringte jeg og skjelte ut den første stakkar som tok telefonen. Jeg fikk returnert røreren og overført pengene tilbake på konto(tok ca 3uker). Jeg tapte ca 300kr i porto. Moralen er IKKE kjøp rører av merket Hanna instruments. Nå har jeg en rører til 5-6000kr som er beregnet for 15L veske. Den fungerer bra.

De fleste firmaer som selger labratorie utstyr selger rørere.
Prøv houm eller kpt(om du har god tid)
 
Jeg har lest om noen som har lagt en rører av en datavifte med variabel hastighet. På en av 'vingene' hadde han limt en magnet, og så plassert et lite stativ over viften. Det var røreren hans til en slik og ingenting.
 
Jeg ser at jeg burde kjøpe eller bygge meg en magnetrører for å få en større mengde gjærceller å helle opp i vørteren. Men hva utgjør forskjellen egentlig i praksis når det gjelder kvaliteten på det ferdige ølet?
Hittil har jeg som regel brygget 50 liters eller 100 liters brygg, gjerne med høy OG (1055-1070). Utgangspunktet har som regel vært en XL-pakke Wyeast Danish Lager, Weienstephan, London Ale III eller London ESB. Etter at den har blåst seg opp, har jeg laget en starter på 1-2 liter med spraymalt og latt den stå 1-2 døgn med litt risting innimellom for å få inn luft. Jeg har fått et tynt lag lyse gjærceller i bunnen av erlenmeyerkolben. Dette brukes til vørtere på opp til 100 liter. Noen ganger lufter jeg med akvariepumpe og stein, andre ganger bare spyler jeg vørteren ned i gjæringskaret uten mer lufting. Gjæring kommer i gang i løpet av et døgn eller to. For høygravitets lagerøl som står på 8-10 grader, hender det at det tar opp til seks uker før det gjærer ut, men FG kommer nesten alltid ned til 1014 eller lavere, selv om OG var 1065-1070. Smaken har så langt vært upåklagelig! Jeg har to ganger vunnet juleølkonkurransen med denne fremgangsmåten, så det kan ikke ha vært så veldig galt...
Den viktigste bedringen jeg har fått det siste par årene gjelder lagerøl, som tydeligvis blir mindre fruktig når det gjærer på 8 grader enn på 10-12 grader, som jeg ofte brukte tidligere. Men ville jeg egentlig få noe bedre øl om jeg hadde bygget opp en større gjærmengde med magnetrører? Ofte blir det hevdet at særlig høygravitets lagerøl "trenger" mer gjær, mens hveteølgjæren skal ha godt av å måtte slite litt, sies det.
Hva er tro og hva er viten om dette?
 
Magnetrøreren er spesielt nyttig for å fordele oksigen optimalt i starteren, samt å la gjæren holde kontakt med vørteren. Siden du forebygger utfelling så kan alle cellene være med på å metabolisere og vil du få en kjappere starter.

Dette ifølge mange hjemmebryggere i Nederland som 'en masse' har gått over til anskaffelse eller bygging av magnetrører til starteren.
 
Tilbake
Topp