Gjærstarteren min er dau?

Heisan.

Skal brygge Kölsch på søndag. Laget gjærstarter i går kveld. 200 gr DME, 2 liter vann , gjærnæring. Kok 15 min. Ned til 20 gr. C. Blandet inn 2 rør WLP029. Rister som bare f….., hver gang jeg er i nærheten. Temp ca 21 grader. Litt skum i dag morges. Nå ser den dau ut.
Ikke brukt WLP029 før. Er den vanligvis slapp? Eller må jeg kaste starteren og løpe til Bryggselv i morgen å få tak litt tørrgjær?
Tips?

Takk. Burde tenkt tanken selv......
SG er 1030 etter 24 timer. Regner med at ting er som det skal være. Hva bør FG havne på?
Aldri målt SG på starter før, hva ca. er OG med 100gr. DME pr. liter vann?

OG på 100 gram DME i 1 Liter vann skal være rundt 1.040, så SG kunne vel strengt tatt ha vært lavere. Men jeg har aldri brukt wlp029, så jeg vet ikke hvordan den oppfører seg. Sjekk igjen i morgen tidlig.

På sikt er det en god ide å låne/bygge/kjøpe en magnetrører så vokser gjæren raskere,blir sunnere og du slipper sannsynligvis unna med å kjøpe et rør gjær ? Med magnetrører vil et rør WLP029 i en 2L starter være nok for 25L batch. Brygget nettopp denne selv.

Takk for innspill. Har ennå igjen 36 timer til jeg skal pitche så det ordner seg nok.
Magnetrører står på ønskelisten.
Men er WLP029 treg? Ikke laget mange startere, men alle har vært mer aktive innenfor samme tidsrom og temperatur.

Brukt endel WLP029. Bryggene gjærer gjerne ned til 1010. Aldri målt startere, men aldri hatt problemer med å få denne igang. Var det fersk gjær, eller var den langt ute på dato?

Jeg laget en starter med 1 rør wlp029 i 2L, husker ikke noe spesielt fra forløpet, lot den gå i 2 dager og satte den i kjøleskapet for pitch dagen derpå. Men jeg brukte magnetrører med bra vortex så det eneste jeg la merke til var vel at den fikk farge fra gjæren etterhvert.
Brukt endel WLP029. Bryggene gjærer gjerne ned til 1010. Aldri målt startere, men aldri hatt problemer med å få denne igang. Var det fersk gjær, eller var den langt ute på dato?
Jeg pitchet starteren i en Kölsch med litt høy OG for typen på 1056. Pitchet på 14.5 grader men skrudde opp til 16 dagen etterpå.Da var det allerede litt krausen og aktivitet i gjærlåsen.Dagen deretter blåste det gjær ut av gjærlåsen, 36 timer etter pitch.
Kölsch'en gjæret ned fra 1056 til 1011 på 5 dager, så for meg gjorde gjæren en strålende innsats. Faktisk så bra at jeg tok slurry fra denne og pitchet i en oktoberfest øl. Den gjærer nå ved 14.5 grader og har gått fra 1056 til 1021 på under 3 dager.
Bare godt å si om denne gjæren selv om den er ny for meg også.

Ja, men må konvertere avlesningen etter at den har begynt å gjære, akkurat som i en vanlig batch.

Sånn? Tror i alle fall min starter var 1034 preboil og i dag tidlig etter 36t var den 1020 eller 5 brix

Vedlegg

• Screenshot_2015-04-24-18-01-13.png
    Screenshot_2015-04-24-18-01-13.png
    117,6 KB · Sett: 14
Tilbake
Topp