Gjenbruk av gjær, hvor mye gjær har det blitt?

Har brukt Wyeast XL 2124 Bohemian lager som nå nærmer seg ferdig utgjæret. Startet på 1054 og den er nå nede i 1020. ( stått i 8-10 grader i 11 dager) Virker som den begynner å stoppe opp. Skulle gjerne sett at den kommer noe lavere men det ser ikke slik ut.

Uansett; tenkte å bruke slurryen i en ny, og da er mitt spørsmål: Er det noen som vet om hvor mye fler gjærceller det har blitt?
Begynte med en pose gjær. Har den nå øket til f.eks. 3 pakker?

Første gang jeg bruker flytende gjær og i og med jeg synes den ikke gjæret langt nok ned så lurer jeg på om jeg må kjøpe en ny pakke gjær å blande i slurryen, eller om det nå har øket til så mange gjæerceller at det er nok i en ny runde?
 
Laget du starter av gjæren, eller brukte du bare én pakke rett i vørteren?

For å anslå hvor mye gjær du har fått, må du vite hvor mye du startet med. En pakke vil inneholde et varierende antall celler, avhengig av hvor gammel den var da du brukte den. Hva var produksjonsdatoen? Vørtervolum (og forsåvidt også OG) spiller også en stor rolle.
 
Mesket på ca 66 grader i en time. Kjørte partiskylling etterpå. Endte på 27 liter. Produksjonsdatoen på gjæren var 21.10.10 (etter det jeg husker)
Lagde først en starter på 2 x 1,5 liter som stod i 3 dager. Ristet inn mye oksygen i løpet av disse dagene. Til slutt hadde den en kaffe latte lignende farge.
 
Jeg ville forsøkt å anslå antallet gjærceller fra mengden slurry. Det er sikkert en del annet grums (hot- og coldbreak-materiale) i slurryen på bunnen, så 200 milliarder celler per desiliter burde være et greit utgangspunkt.
 
Tilbake
Topp