Gjenbruk av gjær til IPA

oysts

Dette er sikkert et veldig omtalt tema og jeg har lest gjennom det meste av poster men er fortsatt usikker på en del ting.

Jeg vasket bunnfallet av en lys ale (gjæret med en pakke Safale US-05) for å ta være på gjæren for to uker siden. Vasket med denne fremgangsmåten http://www.youtube.com/watch?v=PrGOdJFsxwk og sitter igjen med et syltetøyglass der gjæren har lagt seg i bunn og litt rester av vørter på toppen.

Jeg har planer om å brygge en Nøgne Ø IPA klone med OG 1071 i helgen og er usikker på hvor mye gjær jeg skal tilsette. Tenkte å bruke den vaskede US-05 og eventuelt tilsette mer siden jeg har en ekstra pakke med US-05 liggende. Beersmith foreslår at jeg skal bruke to hele pakker US-05. Er den vaskede gjæren pluss en ekstra pakke tørrgjær akkurat passe?

Øystein

Den gjæra du hadde etter første brygging vil normalt være mer enn nok til et nytt brygg. Men det kommer litt an på hvor mye som er blitt borte under vasken.

Hvis du ikke lar det gå så lang tid mellom bryggingene, kan du bare kjøre ny vørter rett på den gamle kaka i dunken uten å gjøre noe mer. Dette forutsatt at du ikke brygger en lettere type til slutt.

Jeg har nå gående min tredje batch med IPA på samme kaka uten å ha gjort noe med den. Opplever ikke noe problem med det.

oysts skrev:
Jeg har planer om å brygge en Nøgne Ø IPA klone med OG 1071 i helgen og er usikker på hvor mye gjær jeg skal tilsette. Tenkte å bruke den vaskede US-05 og eventuelt tilsette mer siden jeg har en ekstra pakke med US-05 liggende. Beersmith foreslår at jeg skal bruke to hele pakker US-05. Er den vaskede gjæren pluss en ekstra pakke tørrgjær akkurat passe?

Jeg vet ikke hvor mye gjær du satt igjen med, men normalt skal det være plenty av gjær til en ny batch, selv om du er litt slumsete i vaskinga.

Takk for svar.

Mitt forrige brygg var en lys ale med OG 1047 og jeg brukte en pakke US-05. Nå skal jeg sette en IPA med OG 1071 og siden beersmith anbefaler to pakker US-05 så tenkte jeg å bruke den vaskede gjæren pluss en pakke ekstra US-05.

Blir det for mye med vasket gjær plusss en ny pakke tørrgjær? Eller skal jeg satse på at det jeg vasket fra en pakke er nok?

Øystein

Etter berre to veker på desinfisert "gjæringsglas" skal du ha nok gjær utan å måtte bruke ekstra (tørr)gjær.

oysts skrev:
Blir det for mye med vasket gjær plusss en ny pakke tørrgjær? Eller skal jeg satse på at det jeg vasket fra en pakke er nok?

Omtrent hvor mye gjær har du? Målt i milliliter.

Tipper jeg har 200 ml i et sterilisert syltetøyglass. Det står hjemme, men det er en gjetning basert på at glasset rommer 560g syltetøy og gjæra står nesten hallveis til toppen av glasset. :)

Øystein

Jeg har nå gående min tredje batch med IPA på samme kaka uten å ha gjort noe med den. Opplever ikke noe problem med det.

Stjeler denne litt....
Har tenkt å gjenbruke gjær for første gang, begge bryggene er IPA og begge er tørrhumlet. Kan jeg tappe vørteren rett på gjæringsdunken, etter å ha tappet første brygg naturligvis, eller bør gjæren vaskes med tanke på tørrhumlingen?

Mvh.
Kjell

Eg ville vaska for å få vekk ein del humle. Men så vasker nå vi alltid når vi bruker opptatt gjær.

Tilbake
Topp