gjenbruk av gjær

Hei hopp!

Satte igang to brygg som dessverre sto på altfor høy temp i starten av gjæringen, (25- 26 grader).
Har ikke smakt på bryggene ennå, men tenkte å gjenbruke gjæren fra begge to, (wyeast 1056 og wyeast 1728).
(Mulig et dumt spørsmål men alikevel): Er det grei skuring å gjenbruke gjær som har gjæret ved høy temp?
 
Om gjæren fikk velge så ville den helst hatt 30 grader eller faktisk noe over......  Det er vi som tvinger den til å arbeide under "iskalde" forhold, for det passer bedre for våre behov.  Så om gjæren din har fått 25 grader, så er den minst like sunn og frisk som om den hadde blitt torturert på sedvanlig vis.
 
Jeg tenker at hvis gjæra har fått en del varmere forhold så øker sjansen for mutasjoner i gjæra. Økt temp = bedre vekseforhold (derfor "trives" gjæra bedre opp mot 30 grader), og derfor øker risikoen for mutasjoner fordi celledeling og celleaktivitet blir veldig dramatisk i forhold til det "iskalde 20 grader"...

Jeg hadde tenkt to ganger før jeg brukte gjæra om igjen i dette tilfellet. Hvertfall ventet til jeg smakte på øllene..
 
Tilbake
Topp