Gjengetape i kokekar?

Hei. Er det "trygt" å bruke sånn vanlig hvit gjengeteip inne i et kokekar? Planleggingsfasen til en diptube;)
 
Man steker mat i teflonpanner, men hvis det er det samme aner jeg ikke. Ser for meg i en wost case scenario at teflon om noen år ender opp som vidundermiddelet asbest.
Med en klemringskobling så løser du det kanskje uten tape? Kjipt hvis det kommer små rester av tape i brygget og.
 
Jeg har stor kran på min speidel og den er tettet med gjengeteip. Nå er jo ikke gjengeteipen i direkte konstakt med kokende vørter, men så langt fungerer dette utmerket.

mvh

Bårdd
 
Trenger man gjengetape på innsiden? Evt lekkasjer blir jo bare igjen i kjelen...?
Selv bruker jeg ikke på innsiden av kjelene mine :)
 
Dersom det brukes til en dip tube er det jo LITT viktig at det faktisk er tett, lufttett faktisk, slik at det ikke suger falskt og setter igjen litervis med svinn du ikke lenger har mulighet til å tappe.

Gjengetape skal være 100% food safe i 100C.

Mer usikker på hamp, som helt klart er uendelig mye bedre til tetting, men som naturlig nok har et større potensiale for å ha bivirkninger. Det brukes jo på varmtvann der man har en del temperatur, men heller ikke i nærheten av 100C
 
Enig med @Løver , hva skal man med gjengeteip på innsida, en pakning eller hamp på utsida bør være nok. Prøv å tegne det opp i snitt så ser du hvor du trenger å tette.
 
Gjengetape er brukt i industrien på langt høyere temperaturer enn det vi bruker under brygging. Skulle ikke føre til noen problemer.
 
Trenger man egentlig gjengtape til no annet enn å tette lekkasje, beskytte gjengene?
eller trenger jeg ikke tenke på det
 
Sist redigert:
Trenger man egentlig gjengtape til no annet å tette lekkasje, beskytte gjengene?
eller trenger jeg ikke tenke på det

- For å få det tett
- For å «smøre» sånn at en ikke river gjengene
- For å ha litt justering sånn at kraner osv. kan stå den veien du vil og at det fortsatt er tett
 
- For å ha litt justering sånn at kraner osv. kan stå den veien du vil og at det fortsatt er tett

Vær obs på at med gjengetape så kan du i utgangspunktet ikke skru tilbake igjen og forvente at det blir tett, der må du treffe riktig posisjon på vei inn.
Med gammeldags stry (og Unipack/Lockerpaste) kan du også skru ut igjen.

Men på de lave trykkene vi opererer med her går det gjerne greit uansett.
 
Man steker mat i teflonpanner, men hvis det er det samme aner jeg ikke. Ser for meg i en wost case scenario at teflon om noen år ender opp som vidundermiddelet asbest.

Man har da visst i over 50 år at teflon ikke akkurat er helsebringende å få i seg. Det er nok langt fra så ille som asbest, men en overopphetet stekepanne gir avgasser som ikke er bra å puste inn, og en oppskrapet teflonpanne er bare å kaste, du vil ikke ha teflon i maten din heller.

Jeg bruker selv teflontape på gjenger i bryggeri og andre steder, veldig praktisk, men jeg tror kanskje jeg hadde tenkt meg om et par ganger før jeg brukte det på et sted hvor det kommer i kontakt med kokende vørter. Det er selvfølgelig veldig små mengder vi snakker om, og ikke SÅ høye temperaturer, så det er neppe veldig skadelig.


Noen referanser (Wikipedia er nok det mest nøytrale her ;) ):
(EDIT: Ser nå at tråden var ganske gammel; den dukket nok opp på radaren pga. de nye innleggene)
 
Tilbake
Topp