Gjengetråd Vs gjengetape

Kan det være en ide å øke dimensjonen på slangen på sugesiden? Mener vi har 18mm slange på sugesiden. Med tykkere slange blir det lavere hastighet på flowen, forutsatt samme antall liter pr min.

Jeg bruker en march 809 og har strupet utsiden. Samme hva salgs flow jeg kjører så hjelper det ikke. Har forøvrig dratt opp igjen tråden min fra back in the days med dette problemet.

Brukte ikke du slike små kinapumper tidligere Miguel?
Hvis så, var det samme problemet med disse også?

bruker samme pumpe med hard piping i 1/2" ingen problemer så skjekk dimensjoner på sugesiden.

Dimmen er samme som overalt. Husker det ikke i hue nå men er vel 10mm ID (?) Er uansett samme ID som de silikonslangene med tykke vegger BS solgte (fortsatt selger?) Skal sjekke når jeg kommer hjem.

Men jeg struper pumpa på utløpet.

Sist redigert:
Har gjort akkurat det samme på forrige oppsett. Men følte alltid at det var litt styr ifht å ikke måtte holde på sånn.. Lurer på om du har svart meg en gang for ett års tid siden og.
Det har du så rett i. Hadde en liten følelse av deja vu da jeg skrev det. Enden på visa ble jo som sagt at jeg droppet den "fancy" pumpa, og lever nå lykkelig med kinapumpe. Har en march selv, men den bruker jeg kun til motstrømskjøling og whirlpool. Var ikke klar over at den også var så følsom for luft i hodet. Syntes forøvrig den bråker noe så inn i Nivlheim, og hadde aldri orket å ha den rullende i 90 minutter.
Nok om det. Dessverre har jeg lite konstruktivt å komme med for din del. Følger spent med, lykke til i jakten etter synder!

Det har du så rett i. Hadde en liten følelse av deja vu da jeg skrev det. Enden på visa ble jo som sagt at jeg droppet den "fancy" pumpa, og lever nå lykkelig med kinapumpe. Har en march selv, men den bruker jeg kun til motstrømskjøling og whirlpool. Var ikke klar over at den også var så følsom for luft i hodet. Syntes forøvrig den bråker noe så inn i Nivlheim, og hadde aldri orket å ha den rullende i 90 minutter.
Nok om det. Dessverre har jeg lite konstruktivt å komme med for din del. Følger spent med, lykke til i jakten etter synder!
Er det kanskje slik at kinapumpene ikke suger like hardt? (Altså at de ikke generer like mye l/min og derfor ikke suger luft).
Bare et innspill... jeg vet ikke.

Og så et annet spørsmål. Så på instruksjoner for hvordan bruke loctite tråden, der skal man file ned gjengene litt før man tar den på. Hvor nødvendig er dette? Vil jo egentlig ikke ødelegge gjengene på stæsjet.

Er det kanskje slik at kinapumpene ikke suger like hardt? (Altså at de ikke generer like mye l/min og derfor ikke suger luft).
Bare et innspill... jeg vet ikke.
Det er nok riktig med march-pumpa, men ikke for den minste speidel-pumpa. Når den har kjørt luftfritt, har den hatt relativt lav flow. Faktisk lavere enn kina-pumpa.

Jeg kan ikke tenke meg at det er luftlekkasje i gjengene som er problemet. Jeg ser for meg at det enten må være luft som blir igjen i høypunktet før diptube, eller kavitasjon. Det vil si vanndamp som skapes pga høy temperatur, og/eller lavt trykk. Kanskje skaper pumpen lavt nok trykk bak skovlene til at det blir kavitasjon ved høy temperatur?

Vet ikke hva denne gjengetråden krever av bearbeiding men du er dyktig hvis du tar ned dimensjonene over hele gjengepartiet med vanlig handverktøy.

Jeg kan ikke tenke meg at det er luftlekkasje i gjengene som er problemet. Jeg ser for meg at det enten må være luft som blir igjen i høypunktet før diptube, eller kavitasjon. Det vil si vanndamp som skapes pga høy temperatur, og/eller lavt trykk. Kanskje skaper pumpen lavt nok trykk bak skovlene til at det blir kavitasjon ved høy temperatur?

Jeg tror heller ikke at det er det. Men vil eliminere det. Gjengene på marchen klarte jeg forøvrig å knekke nå. Har lyst på en chugger men det har jeg ikke råd til nå så blir et nytt pumphus i RF til marchen.

Har også lurt på om det er vanndamp pga lavt trykk idet det blir sugd ned i slangen til pumpa, men sist gjorde jeg det med kaldtvann uten herms.

16,xx på rørene mine. Selv om det er vanskelig/umulig og tette mot vakum er det ikke så mye lekk at pumpa suger luft (så dårlig er ikke du til og skru sammen greier) det er jo mye luft det er snakk om så svaret er nok kavitasjon, dvs. at pumpa får vesken til og koke.
Dette skjedde en del når jeg brukte 12 mm. rør.

Edit: korte tynne eller lange tykke er det samme.

16,xx på rørene mine. Selv om det er vanskelig/umulig og tette mot vakum er det ikke så mye lekk at pumpa suger luft (så dårlig er ikke du til og skru sammen greier) det er jo mye luft det er snakk om så svaret er nok kavitasjon, dvs. at pumpa får vesken til og koke.
Dette skjedde en del når jeg brukte 12 mm. rør.

Edit: korte tynne eller lange tykke er det samme.
Rimelig sikker på at det ikke er kavitasjon. Jeg ser nemlig at det kommer luft i slangen fra utløpet på meskedunken, og når jeg ser de boblene tar det ett sekund så hører jeg lufta i pumpa. Byttet også til en mindre impeller, altså den som ikke er HS.

Merkelig at det skal lekke så kraftig men da er det bare og peise på med mer gjengetape, bruker ikke annet selv. Bruker så mye at delene ikke kan skrues helt sammen fordi de stopper i tapen.

Tror neppe det er lekk i overganger selv. Men vil eliminere den tanken. Har forsket skiten ut av meg på dette for et og et halvt år siden med det forrige oppsettet. Det er noe med blichmannen og hermsen først og fremst. Selv om jeg gjør alt jeg kan for å få vekk luft under falskbunnen så kommer det luft etter at hermsen har startet opp.

Tilbake
Topp