Gjennbruk av gjær

EndreS

Norbrygg-medlem
Så noen videoer her inne og på youtube ellers om vasking av gjær.
Hvor lenge kan man igjenbruke gjær?
Når vasker man gjæren og hvor lenge kan denne oppbevares før den brukes igjen?

Endre

Det spørs litt hvilken prosedyre du bruker. Gjær kan både fryses og kjøles, den må bare vekkes til live igjen etterpå. Jeg har lest om gjær som kommer til live etter 2 år i frys eller 6mnd på kjøl, men det krever arbeid. Selv lagrer jeg bare i kjøleskap, men har planer om å bruke Agar agar i vørter og "plante" gjæren på dette for lengre lagring.

Her fant jeg masse lur informasjon om gjærbehandling en stund tilbake, det er verdt å lese selv om det er veldig langt.

Ellers beskrives prosesser som lagring på glass, reagensrør og frysing meget godt mange plasser på nett. Jobben er vel hovedsaklig når du skal vekke den til live og gro den opp til volumet du trenger.

Til det så trenger man en 1040 vørter, og personlig skal jeg begynne å trykkoke Norgesglass med ferdig vørter i som kan forsegles og brukes når det trengs. Da slipper du det ekstra stadiet når dagen kommer. Jeg trenger bare en trykkoker :)

Hvis man må vekke gjæren til live igjen etterpå er det like greit å kjøpe ny og lage starter.

Vask gjæren etter flasking, og lagre i kjøleskap. Du kan sjekke pitchingkalkisen til Mr. Malty hvor fort gjærkvaliteten synker. Helst bør den vel brukes på nytt innen et par uker. Gjæren kan i prinsippet gjenbrukes i det uendelige, men etter hvert får den i seg forurensninger og blir stresset osv. Fem ganger er kanskje maks...

Tilbake
Topp