Gjennombruk av gjærgjær.

Mc.

Norbrygg-medlem
Vasket gjæren etter en 10 liters batch i dag. Kan jeg bruke den til en 10 liters batch i morgen uten å lage en starter først? Må brygge i morgen pga tidspress. Har tørrgjær liggende, men hadde vært moro å prøve gjennbruk av gjæren. Har ikke gjort dette før.
P. S
Kveldens øl er en Tysk pils

Sist redigert:
Oi! Da har jeg mye mer enn jeg trodde. Har litt å lære enda skjønner jeg. Finnes det en enkel tommelfingerregel for slike som meg?
Lurer også på om jeg kan la den siste delen av vaskingen stå til i morgen tidlig? Blir lenge å vente 4 timer på at gjæren skal bunnfalle. Gjeeesp....

Drit i å vaske så mye, med mindre du har mye humle oppi der og repitcher i en humlesvak/lys øl. 75 ml som har satt seg over natta som ser passe ren ut, så er du safe.

Ok ☺.
Takk for svar.
Slike spørsmål sikkert er stillt flere ganger tidligere, men det er lettere å starte en ny tråd enn å pløye gjennom hele forumet.

Bare spør du. Forumet er til for å få svar, enten ved å søke eller å stille samme men nye spørsmål.

• Like
Reaksjoner: Mc.
Min erfaring er at ølen blir tynnere i munnen. Selv om FG er der den skal være. Annet og, men dette er eneste bivirkningen jeg selv har merket.

Det er en risiko for fusel forbundet med det - som jeg mener kan være en del av forklaringen på fuselproblemer jeg har hatt. White lister det opp blant flere andre faktorer i "Yeast". Men jeg er litt usikker på hvor farlig det er - og hvor grensa mellom "mer enn nødvendig" og "for mye" eventuelt går.
Du får også lavere esternivå som em konsekvens - hvis nå det er et problem:confused:. (Mange underpitcher for å få sterkere bananaroma når de brygger weissbier.)

edit: Ser ut som om jeg får testet litt nå. Jeg satte en Fuller's 1845 i går, OG 1.064, Hadde to dl ultrasprek wlp002, og hadde tenkt å spare en tredel eller så. Men jeg har liten erfaring med hvordan 002 oppfører seg. Vanlig gjær kan du helle som seig sirup, men 002 var mer som en geleklump. "Svupp" - så var hele ladningen i ølet. Dumt, men så har jeg lært noe.
Nå stormgjærer det ganske voldsomt, og jeg spar ut gjær hver halve time for å unngå søl. (Samler på det. Topphøstet wlp002 - er det vanlig?)

Sist redigert:
Jeg har overpitchet masse, vil ikke si at det med fuselaktig er feil, for det står jo skrevet. Men jeg har aldri fått det. Da jeg smakte ølene dine @Finn Berger så tenkte jeg egentlig dårlig temp-kontroll evt underpitch. Jeg har "alltid" hatt temp-kontroll og eterhvert overpitchet som eff, men fusel har jeg bare fått de to gangene jeg var altfor ivrig på å skru opp belgisk temp.

De bruker en mengde som gir de det resultatet de vil ha. Kjedelig men korrekt svar..

Det er flere bryggerier som brygger halv batch x2, og bruker en lavere pitchrate enn om de skulle pitch et alt I fullt vørter volum.

Jeg har overpitchet masse, vil ikke si at det med fuselaktig er feil, for det står jo skrevet. Men jeg har aldri fått det. Da jeg smakte ølene dine @Finn Berger så tenkte jeg egentlig dårlig temp-kontroll evt underpitch. Jeg har "alltid" hatt temp-kontroll og eterhvert overpitchet som eff, men fusel har jeg bare fått de to gangene jeg var altfor ivrig på å skru opp belgisk temp.

Du kan godt ha rett - i og med at jeg har drevet uten annen tem.komtroll enn romstemp/flytting av dunker kan temperaturen ha gåttt litt opp og ned - og det stresser jo gjæren. Jeg kan ha undervurdert det. Underpitching er nok ikke problemet, og heller ikke for høye temperaturer, men altså muligens litt opp og ned. (ikke mye, men ... )

Den jeg holder på med nå, har jeg stålkontroll på. Så får vi se.

Jeg slo ny vørter rett oppå gjærkaka fra et tidligere brygg, som et eksperiment. Fikk ingen usmak av det. Det gikk bare fint.

De bruker en mengde som gir de det resultatet de vil ha. Kjedelig men korrekt svar..

Det er flere bryggerier som brygger halv batch x2, og bruker en lavere pitchrate enn om de skulle pitch et alt I fullt vørter volum.
Så de bruker første halvparten som en slags stor starter?

Fortsetter spørsmålene på samme tråden siden det er samme emne.
28/2 vasket jeg gjær fra en 25 liters batch lager. 3470 s23 gjær.
Satte den i kjøleskapet. Fikk bare 1.5 dl. Lite uten at jeg vet hvorfor. Fikk 3 ganger så mye fra en 10 liter ale batch. Men så til spørsmålet. Jeg planlegger å bruke den ca 40 dager senere til en ny 10 liters batch lager. Hvor mye skal jeg bruke og eventuelt hvor stor starter skal jeg lage?

Hadde den vært helt fersk, hadde du hatt dobbelt så mye som du trenger til 10 liter lager. Det er mulig at det du har, er akkurat nok nå .(Jeg er litt usikker på hvor raskt det går nedoverbakke med levedyktigheten til cellene i slurry.) Men du bør uansett helst lage en liten starter for å friske opp gjæren, og om du lager en litt større starter, så kan du jo spare det du ikke trenger. (Du trenger 0,8 dl. frisk slurry, dvs. det som har bunnfelt seg etter et døgn eller to i kjøleskap.) Jeg hadde satt en på to liter.

Antakelig går det rimelig greit å bare la det du har, få pitchetemperatur, og så hive det oppi, eventuelt la det få litt vørter å hygge seg med mens du kjøler og lar trub'et sette seg før tapping. Så det kommer an på hvor streng du er på ikke å ta sjanser/på å skape optimale forhold.

Skal du fortsette å bruke den gjæren, ville jeg ikke valgt den enkle løsningen.

Sist redigert:
Takk for svar. Tenkte å lage en starter på 1.5 og gjemme 0.5 liter. Men går nå for 2 liter.
Blir litt forvirret angående dette.
Kjøpte et sett fra bakke brygg med Saisson til 25 liters batch. Måtte ha 3 pakker gjær fra White Labs. Synes det er rart siden 1 pakke skal holde til 20 liter. Men prøvde å legge det inn i en kalkulator og da stemmer det bra når en legger inn produsert dato 26 januar. Faktisk litt knapt, men regner med at det er plenty siden det i følge anvisningen på pakken sier det mer en dobbelt så mye som jeg trenger.
Veldig stort sprik mellom anvisning på pakke og kalkulator?

Tilbake
Topp