Gjerrigknarkens utstyrstråd

Tim skrev:
Muligheten for å koke i erlendmeyerkolbe ser jeg er et poeng.  Men faren for infeksjon ser jeg ikke. 
Vasket denne i oppvaskmaskinen i går, og dusjer man godt med starsan etterpå burde dette være mer enn rent nok.

Ville tatt en god, ekstra skylling med varmt vann mellom oppvaskmaskina og StarSan, men ja.
 
Når du overfører vørter fra en beholder til en annen er det alltid infeksjonsfare.  Med gode saniteringsrutiner er den muligens minimal, men likevel tilstede.
 
glennrlie skrev:
Hadde dog PC-vifte og strømforsyning fra før.

For de som trenger dette er det en god idè å handle hos NetOnNet:

http://www.netonnet.no/art/data/komponenter/kjoling/kabinettvifter http://www.netonnet.no/art/data/komponenter/kjoling/viftestyring/Zalman-FM2CPUFanRPMController/180498.7097/
http://www.netonnet.no/art/data/lap...apter/König-MiniNotebookAdapter/167583.4223/
De sender kjapt og med fri frakt.  Bra å slippe porto på sånne småting syns jeg, fordyrer ofte mye.
 
Litt pricey det notebook-adapteret (dette er jo tross alt gjerrigknarkens utstyrstråd), så kommer med et alternativ for de som har Biltema ikke altfor langt unna:

http://www.Biltema.no/no/Kontor---T...taggregat-og-ladere/Nettadapter-312-V-38204/
Klippet av "støpselet" på denne og koblet den til vifteregulator og vifte med et par sukkerbiter, fungerte helt glimrende.

[edit] kan være litt forvirrende når man følger den linken, ser ut som adapteret koster 179,-, men det er altså 69,90 varianten jeg kjøpte.
 
Fordelen med å lage starteren i gryte er at selv erlenmeyerkolber kan sprekke hvis fremgangsmåten er feil.
 
Oberstbräu skrev:
Fordelen med å lage starteren i gryte er at selv erlenmeyerkolber kan sprekke hvis fremgangsmåten er feil.

Eg koker startervørter i gryte, og heller den rett i erlenmeyerkolbe før kjøling. Då er den desinfisert.
 
Jeg er aktiv i et treningsmiljø i Nittedal, hvor jeg har tilgang til sånne proteinbøtter. Jeg tenkte at det var enklere å montere en gjærlås på denne enn å kjøpe seg en 5liters ballong til 150,-. Materialet er polypropylene #5(pp5) og er næringsmiddelgodkjent. Jeg har testet den med kokende vann og den tålte det og. Det skulle jo egentlig bare mangle, siden den egentlig er ment for proteinpulver. Jeg har skylt ut av bøtta med zalo, kokende vann og har latt den stå en natt med klor for å skylle ut den jordbærlukta som sitter så hardt i karet.

Hele bøtta rommer rundt ni liter. Med plass for skumtopp, vil jeg tippe at seks liter vørter passer perfekt i denne. Helt nydelig for småbrygg og testbrygg og billigere enn en liten ballong. ;)
wEl80VS.jpg
 
Mats Ø. skrev:
Jeg er aktiv i et treningsmiljø i Nittedal, hvor jeg har tilgang til sånne proteinbøtter. Jeg tenkte at det var enklere å montere en gjærlås på denne enn å kjøpe seg en 5liters ballong til 150,-. Materialet er polypropylene #5(pp5) og er næringsmiddelgodkjent.
Si gjerne ifra hvis du har noen sånne til overs. Bor ikke langt unna og takker gjerne ja til et par tomme proteinbøtter om de allikevel skal kastes.
 
Humlesil/tappemanifold, take 2: Enkleste DIY-prosjekt til nå. Kjøpte armert PEX-slange på Biltema til 69 kroner, dro ut vinylslangen inni og står igjen med en veldig finmasket, rustri stålslange som passa perfekt inni gjennomføringen min. Tenker jeg skal putte en rørbit inni den enden som skal inn i gjennomføringa for å ha en støttehylse slik at slange ikke kollapser, men den sitter faktisk ganske godt uten noen ekstra koblinger. Testa med vann og det renner faktisk like fort ut av krana med og uten silslangen koblet på.

Her er slangen jeg kjøpte: http://www.biltema.no/no/Bygg/VVS/PEX-plastrorsystem/Tilkoblingsslanger/Fleksibel-slange-860070/
 

Vedlegg

  • IMG_2500.JPG
    IMG_2500.JPG
    1,6 MB · Sett: 826
Mats Ø. det var en meget bra ide med den bøtta,vis du også kjøper en gummi foring på europris så er det også enkelt å ta av gjærlåsen for rengjøring
 
nordhagen skrev:
Humlesil/tappemanifold, take 2

Så fin ut den, men er du sikker på at det er rustfritt stål i slangen? Det står kromomspunnet tråd og rustfritt stål... hva nå det måtte bety.
Koblingene i rustfritt stål og slangen i krom?

Jeg har lite greie på metall, men kanskje greit å sjekke at det er greit å bruke denne i varm vørter?

Genialt hvis den kan brukes som humlesil.
 
Amarillo skrev:
nordhagen skrev:
Humlesil/tappemanifold, take 2

Så fin ut den, men er du sikker på at det er rustfritt stål i slangen? Det står kromomspunnet tråd og rustfritt stål... hva nå det måtte bety.
Koblingene i rustfritt stål og slangen i krom?

Jeg har lite greie på metall, men kanskje greit å sjekke at det er greit å bruke denne i varm vørter?

Genialt hvis den kan brukes som humlesil.
www.jula.no/flettet-pex-slange-450846
Jeg har brukt denne tidligere. Den var like blank og fin etter 5-6 brygg. Brukte den til mesking, men den gikk litt tett under tapping. Løste det med å dra ut noen tråder for å få litt større hull.  

Den ble pensjonert når jeg gikk over til falskbunn i steden.
 
Amarillo skrev:
nordhagen skrev:
Humlesil/tappemanifold, take 2

Så fin ut den, men er du sikker på at det er rustfritt stål i slangen? Det står kromomspunnet tråd og rustfritt stål... hva nå det måtte bety.
Koblingene i rustfritt stål og slangen i krom?

Jeg har lite greie på metall, men kanskje greit å sjekke at det er greit å bruke denne i varm vørter?

Genialt hvis den kan brukes som humlesil.

Jeg forstår ikke den store panikken for krom i bryggeutstyr. Hele kjelen er jo i praksis en potensiell kromkilde hvis den er laget av rustfritt stål, og det er jo de fleste kjeler. John Palmer nevner ikke krom en eneste gang i hele howtobrew og et kjapt søk på nettet gir meg ingen resultater som skulle tilsi noe annet enn at det er helt vanlig.
 
nordhagen skrev:
Jeg forstår ikke den store panikken for krom i bryggeutstyr.

Nå har jeg ikke akkurat panikk, men når jeg har så lite greie på diverse metaller så synes jeg det er greit at noen med peiling uttaler seg før jeg evt. kjøper denne.

For idéen er jo glimrende og vil bli installert hvis jeg får et klart svar på at det er ok å bruke den.
 
Amarillo skrev:
nordhagen skrev:
Jeg forstår ikke den store panikken for krom i bryggeutstyr.

Nå har jeg ikke akkurat panikk, men når jeg har så lite greie på diverse metaller så synes jeg det er greit at noen med peiling uttaler seg før jeg evt. kjøper denne.

For idéen er jo glimrende og vil bli installert hvis jeg får et klart svar på at det er ok å bruke den.

Det finmaskede bazookafilteret de selger på bryggselv er laget av akkurat samme materiale, så jeg går ut ifra at det er greit. Men før jeg tar i bruk nye metalldeler som skal være i kontakt med varm eller kokende vørter, koker jeg det alltid først i eddikvann i et par minutter og skyller god etterpå. På den måten blir de utsatt for samme varme og PH som under ølbrygging, men får sjangsen til å kvitte seg med ting som frigjøres under sånne forhold før det havner i ølet mitt.
 
nordhagen skrev:
Det finmaskede bazookafilteret de selger på bryggselv er laget av akkurat samme materiale

Hvordan vet du det? Det står ingenting om hvilket materiale filteret på bryggselv er laget av?
 
Amarillo skrev:
nordhagen skrev:
Det finmaskede bazookafilteret de selger på bryggselv er laget av akkurat samme materiale

Hvordan vet du det? Det står ingenting om hvilket materiale filteret på bryggselv er laget av?

Det var kanskje litt upresist sagt, men jeg har sett nøye på dem i butikken og de ser helt identiske ut. Om det er nøyaktig den samme legeringen kan jeg selvsagt ikke garantere, men de ferdiglagde filterne på bryggselv ser hvertfall ikke mer forseggjorte ut enn en gjennomsnittlig DIY-løsning med sinkbelagte slangeklemmer osv. Dessuten tviler jeg på at det lages flettede slangestrømper i stål spesifikt for hjemmebryggerbransjen..

Dessuten selger bryggselv flere andre deler, f.eks. slangenipler som er forkrommede og som er er ment å være i kontakt med kokende vørter i opptil 90 minutter av gangen.
 
Ok, jeg er litt nazi på dette med materialer og tilsetninger i matproduksjon. På mat og drikke du kjøper har du liten kontroll på dette, men når
jeg lager mat og drikke fra bunnen selv, så liker jeg å ha mest mulig kontroll på stoffer som tilsettes/kommer i maten.  :)
 
Her er noen detaljer om mitt siste prosjekt: 75 liters meskekar. Vanntønne til 149,- på jula + kran til 59,- nettingslange til 79,- på Biltema med vinklet kobling passa perfekt på innsiden av krangjennomføringen. Tenker å slenge en en yogamatte rundt og teste.

5ehy3y9y.jpg
hyjyhupy.jpg
use7y7u6.jpg
upena6ad.jpg
 
Tilbake
Topp