Gjerrigknarkens utstyrstråd

Jeg liker å fikse ting sjøl når jeg kan og jeg liker heller ikke å betale mer enn jeg må. Hvis du er som meg, er dette tråden for deg. Her tenker jeg å sammenfatte flere tips, materiallister og how-tos for å bygge billig bryggeutstyr. Håper andre også bidrar med sine egne oppfinnelser og oppdagelser, f.eks. hvis man finner et produkt som gjør akkurat samme nytten som noe man bare er vant til å finne i bryggebutikker, men som koster mye mindre et annet sted.

Foreslår at vi prøver å holde lange diskusjoner og off topic-ting utafor her, så det ikke blir så langt mellom godbitene :) Synes også at det godt kan være et krav at utstyret faktisk er testa i praksis og funnet brukbart før det legges inn her.

Jeg kan jo starte med krangjennomføringer. Jeg monterte kran på en av mine kjeler i forrige uke. Jeg brukte disse delene:

ProduktButikkArtikkelnummerPrisAntall
1/2" BordgjennomføringBiltema25434244,901
1/2" KuleventilBiltema86006254,901
20/31mm pakningBryggselv40046410,001

Totalt kr 109,8

I tillegg trenger du et stegborr som går opp til 20mm, en drill, litt gjengetape og sikkert også en slangenippel, men disse tingene regner jeg med at folk har eller får lånt. Hvis ikke er alt (bortsett fra drillen) kurante varer på Biltema. Pakningen måtte jeg kjøpe på Bryggselv fordi ingen av byggemarkedene i nærheten av meg solgte noe som passet. Denne er montert på innsiden. På utsiden av gjennomføringen surra jeg godt med gjengetape, sånn for sikkerhets skyld.

Krana er testa på ett brygg med 90 min fosskok og påfølgende tapping til kjøler uten en dråpe på feil sted.

1658336_10152225973725342_1962148271_o.jpg
 
Reinhard10 skrev:
Er messing OK for brygging? Det er jo et bløtt materiale og vørteren er litt etsende?

Har gjort litt undersøkelser på akkurat det. Det er først og fremst blyet i messingen som er bekymringsverdig. Etter det jeg forstår, er ikke vørteren lenge nok i kontakt med metallet til at det frigis mengder man skal behøve å bekymre seg for. En annen ting er oksiddannelse når forskjellige metaller står i kontakt med hverandre. Dette finnes det regler for innen rørleggerfaget, men man må huske på at disse metallene for kun er i kontakt med væske en kort stund. Mesteparten av tiden står de jo rene og tørre i et skap et sted.

Basic Brewing gjorde tre podcaster om toksikologi i hjemmebrygging som er veldig bra hvis du vil vite mer om bl.a. dette. Tror det er i nummer tre de snakker om messing.

http://traffic.libsyn.com/basicbrewing/bbr11-14-13toxicology.mp3
http://traffic.libsyn.com/basicbrewing/bbr12-12-13toxicology2.mp3
http://traffic.libsyn.com/basicbrewing/bbr02-27-14toxicology3.mp3
 
Kommer ikke inn på podcastene pga korrupt file. Men jeg sjekket på Morebeer som sier følgende om messing.

Is there lead in brass fittings?
Yes, in small amounts. The law sets limits for the lead content in brass fittings to be used in drinking water to 8%. In a normal water supply the calcium carbonate from the water will line the fitting after a few years and stop all leaching of this lead. In a brewery the acidity of wort and beer stops this protective action and allows lead to be leached from the surface.

I have heard that lead can be removed from brass fittings with a simple process, is this true?
Yes, and it is very simple to do! The recipe is: 2 parts White vinegar 1 part Hydrogen peroxide. When the water turns blue after you have soaked the parts for 15 minutes. Remove them and rinse well. This only removes the lead from the surface. As the acidity of the wort dissolves the surface it will expose fresh lead and you will need to repeat this procedure occasionally.
 
Sjekk basicbrewing.com. Episodene heter "Homebrew Toxicology, part [1-2-3]". En toksikolog har regna på eksponeringspotensialet for en rekke stoffer i utstyret vi bruker og har mener at det er helt trygt med messingkoblinger, så lenge kontakttiden med vørteren er såpass kort som den er. Dette er i part 3, fra ca 15 minutter inn i episoden.

Dette er nok diskutert andre steder på forumet også, så jeg foreslår at vi lar det ligge for nå. Hvis du er bekymret, kan du velge å gå for en dusjgjennomføring istedet, men denne er 100 kroner dyrere: http://www.Biltema.no/no/Bygg/VVS/Baderom/Dusjer/Dusjgjennomforing-87211/
 
Anbefaler en hullpunch i steden for stegbor. Billigere, bedre resultat og mindre jobb. Om alle gjennomføringer er 1/2" trenger du bare en puncher.
På E-bay finner du dessuten deler i rustfritt som er billigere enn messingdelene fra Biltema.

Oppdaterer innlegget med deler jeg har kjøpt og anbefaler:
Krane ca Kr 33,-
Gjennomføring ca kr 15,-sammen med
mutter ca kr15,- innvendig og
M20 skive ca kr 5,- (10 stk for 50,-) utvendig.

Blir tett og fint med kun gjengetape. Muttere fås med og uten o-ring spor, men jeg bruker den flate siden mot kjeleveggen.
Setter gjengetape på gjennomføringen først. Entrer mutteren og legger noen runder med gjengetape mellom mutteren og kjeleveggen før jeg drar til.
 
Har man tiden er det vel å anbefale ebay fremfor biltema. Da slipper man dette opplegget med bly.

Har kjøpt alt mitt fra ebay eller andre sjapper på nettet. Skal man ha oringer så er oringsandmore å anbefale.  10 kr for en o-ring er jo dyrt.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk
 
Bra med innspill på alternativer. Selv bor jeg rett i nærheten av en Biltema-butikk, så for meg blir det enkleste å stikke innom der. Og som sagt så er frykten for bly i ølet med messingkoblinger helt irrasjonell.

En ting jeg gjerne gjør med alt utstyr før jeg bruker det for første gang er å utsette det for både varme og syre. Først bruker jeg varmt eddikvann i noen munitter. Deretter utsetter jeg det for så varmt vann som det kommer til å være i kontakt med under mesking eller koking. I følge toksikologen som deltar podcastenene som jeg linka til, skal dette være en god prosess for å la utstyr få kvitte seg med de stoffene som ellers ville lekket ut i vørter/øl hvis det var første gangen utstyret ble eksponert for varmt vann eller dyrlig vann.
 
nordhagen skrev:
Bra med innspill på alternativer. Selv bor jeg rett i nærheten av en Biltema-butikk, så for meg blir det enkleste å stikke innom der. Og som sagt så er frykten for bly i ølet med messingkoblinger helt irrasjonell.

En ting jeg gjerne gjør med alt utstyr før jeg bruker det for første gang er å utsette det for både varme og syre. Først bruker jeg varmt eddikvann i noen munitter. Deretter utsetter jeg det for så varmt vann som det kommer til å være i kontakt med under mesking eller koking. I følge toksikologen som deltar podcastenene som jeg linka til, skal dette være en god prosess for å la utstyr få kvitte seg med de stoffene som ellers ville lekket ut i vørter/øl hvis det var første gangen utstyret ble eksponert for varmt vann eller syrlig vann.
 
Det skulle jeg gjerne visst litt mer om, for det største jeg fant på Coop Obs i Sandefjord er 30L og funker ikke på induksjon.
 
Får ein tak i rustfrie deler, eller har tid til å vente på deler fra amerika så er dette min metode for sveise/loddefri gjennomføring i kjele og gjæringskar. Har aldri hatt leksaje med denne. Det som er litt viktig er at nippelen har eit lite parti på mitten som ikkje er gjenga, slik at O-ringane kan tette mot ei glatt flate. Utan det vil det lekke gjennom gjengene.

Ein mutter og ein O-ring på kvar side av kjeleveggen og gjengetape på gjengene.

Morebeer p/n#

Slangenippel            H618
Kuleventil                  H602 (H602D for 3-delt)
Mutter                      H624      2 stk
Nippel 1/2" x 1 1/2"  H612
O-ring                      H928      2 stk
 

Vedlegg

  • IMG_1953.JPG
    IMG_1953.JPG
    114,1 KB · Sett: 1.634
  • IMG_1952.JPG
    IMG_1952.JPG
    106,7 KB · Sett: 1.630
Før dette blir en tråd om O-ringer, får jeg vel hive inn denne også. I panikk over tanken på å tappe ut masse humlegrums gjennom min nye krangjennomføring, laga jeg denne enkle humlesila:

Kjøp to sprutfangere (til stekepanne art.nr. 85865) fra Biltema til 17 kroner stykke, fjern håndtakene og sy dem sammen med ståltråd langs kanten. La det være igjen et område på ca 5 cm som du ikke syr igjen. Finn en skjøtenippel eller en rørbit som passer innsiden av krangjennomføringa og tre denne inn mellom ristene. Bruk en tang til å klemme ristene sammen på begge sider av røret som leder ut og sy deretter den siste biten inntil røret så tett som mulig. Sy også noen sting på kryss og tvers over hullet på midten.

Den tar ikke alt, men maskestørrelsen på nettingen i disse sprutfangerne er ganske optimal for å filtrere ut humle. Kanskje det går an å lage andre ting av dem også, hvem vet.

Ja, jeg er klar over at kromma kobberrør helst ikke skal brukes i en bryggekjele, men det var det jeg hadde. Den rørbiten skal byttes ut.

Før:
1604383_10152230330510342_1215742732_n.jpg


Etter:
1899693_10152232146495342_1345522950_o.jpg
 
nordhagen skrev:
Før dette blir en tråd om O-ringer, får jeg vel hive inn denne også. I panikk over tanken på å tappe ut masse humlegrums gjennom min nye krangjennomføring, laga jeg denne enkle humlesila:

Kjøp to sprutfangere (til stekepanne art.nr. 85865) fra Biltema til 17 kroner stykke, fjern håndtakene og sy dem sammen med ståltråd langs kanten. La det være igjen et område på ca 5 cm som du ikke syr igjen. Finn en skjøtenippel eller en rørbit som passer innsiden av krangjennomføringa og tre denne inn mellom ristene. Bruk en tang til å klemme ristene sammen på begge sider av røret som leder ut og sy deretter den siste biten inntil røret så tett som mulig. Sy også noen sting på kryss og tvers over hullet på midten.

Den tar ikke alt, men maskestørrelsen på nettingen i disse sprutfangerne er ganske optimal for å filtrere ut humle. Kanskje det går an å lage andre ting av dem også, hvem vet.

Ja, jeg er klar over at kromma kobberrør helst ikke skal brukes i en bryggekjele, men det var det jeg hadde. Den rørbiten skal byttes ut.

Før:
1604383_10152230330510342_1215742732_n.jpg


Etter:
1899693_10152232146495342_1345522950_o.jpg

Den såg da ut til å fungere greit.
Er det lett å ta den inn og ut for reingjering?
 
Bare lurer på hvordan slange du bruker ut av kjelen? Noen slanger slipper ut noen giftstoffer når de blir over en hvis temperatur. Hendte meg, måtte tømme 20l
 
nordhagen skrev:
Det skulle jeg gjerne visst litt mer om, for det største jeg fant på Coop Obs i Sandefjord er 30L og funker ikke på induksjon.
Coop Bygg kallar den for "krabbekoker". Enkel botn i aluminium. Om den fungerar på induksjon anar eg ikkje. Sidan eg er her på gjerrigknarktråden har eg berre "vanleg komfyr".
 
Jeg kjøpte en lignende sil. fra en leverandør i USA. Den kostet meg $90 plus transport og moms. Her viser du at samme kan lages for en liten penge. VELDIG bra!!
 
amatøren skrev:
Coop Bygg kallar den for "krabbekoker". Enkel botn i aluminium. Om den fungerar på induksjon anar eg ikkje. Sidan eg er her på gjerrigknarktråden har eg berre "vanleg komfyr".

Aluminium funker ikke på induksjon, så da var den saken grei. Fant en 32 liter der i dag til 699 som heller ikke funker på induksjon, men som så veldig fin ut ellers.

John P skrev:
Bare lurer på hvordan slange du bruker ut av kjelen? Noen slanger slipper ut noen giftstoffer når de blir over en hvis temperatur. Hendte meg, måtte tømme 20l

Slangen er 12mm food grade silikonslange fra Bryggselv. Skjønte at jeg ikke kunne være gjerrigknark på akkurat det. Til tapping av vørter bruker jeg 10mm drikkvansslange fra båtavdelingen på Biltema. Den har en tendens til å kollapse litt når tempen passerer 80º, så jeg kommer nok til å bytte den ut.

Huus skrev:
Den såg da ut til å fungere greit.
Er det lett å ta den inn og ut for reingjering?

I hjemmeoppsettet mitt brygger jeg 12-liters batcher på en 18 liters kjele. Jeg var såpass heldig at diameteren på kjelen bare var litt større enn sila og derfor klemmer den seg selv på plass og jeg trenger derfor ikke å feste den på noen annen måte. Jeg har hamra inn diameteren på tilkoblingsrøret et par millimeter så det går akkurat inni gjennomføringen og holder seg der p.g.a. varmeutvidelse av metallet. Når kjelen er kald, er det bare å nappe den ut igjen.

Med større kjele er det nok en fordel om gjennomføringen har gjenger, så du kan bruke en skjøtenippel med gjenger som forbindelse mellom sila og gjennomføringen. Hvis ikke du har gjenger, må du nok klø deg litt i hodet, men det er jo det som er litt gøy med å lage til selv :)
 
Denne magnetrøreren ble dessverre ikke så billig for meg som den kunne blitt siden jeg hverken hadde PC-vifte eller en boks til å montere den i. Det er heller ikke den første oppskriften på magnetrører her på forumet. Likevel tror jeg det passer med en oppskrift her. Bilder og koblingsskjema nederst.

Handleliste:
ProduktButikkArtikkelnummerPrisAntall
12v DC kabinettvifte for PCkomplett.no58635179,001
500Ω linjært potensiometerelectrokit.com409100039,901
Knott (til potten)electrokit.com410032405,001
12v 2A batterieliminatorelectrokit.com41011018129,001
190x145x70mm koblingsboksBiltema350012139,001
12v strømbryterBiltema25879214,901

Totalt kr 376,8

I tillegg trenger du magneter til å lime fast på vifta, en eller flere røremagneter og sikkert noen skruer og muttere avhengig av hvordan du vil montere vifta. Bryggselv har røremagneter her: http://www.bryggselv.no/categories/labutstyr. Jeg kjøpte et sett med mange forskjellige størrelser til prisen av én på Bryggselv fra eBay. Mye å velge mellom: http://www.ebay.com/sch/i.html?_odkw=stir+magnet&_osacat=0&_from=R40&_trksid=p2045573.m570.l1313.TR12.TRC2.A0.H0.Xstir+bar&_nkw=stir+bar&_sacat=0

Du trenger også noen ledningsstumper, men det finner du sikkert på egen hånd, og loddebolt og loddetinn. Biltema sitt startsett funker helt fint.

Her er det også store muligheter for å skaffe deler fra andre steder; har du en ødelagt PC liggende har du antakelig både en vifte du kan bruke og en magnet. Det er ganske vanlig å bruke magneter fra inni "gameldagse" harddisker. Da må du skru opp harddisken så du kommer til lesearmen. Denne styres av to kraftige magneter. De er så kraftige at du antakelig trenger hammer og meisel for å få dem løs.

Strømadapter har du kanskje også. Bare pass på at det kan levere 12 volt og 1500 milliampere. Sjekk hvor mye vifta du har valgt trekker (mA) og velg et adapter som klarer å levere minst dette.

Slik gjør du:
  • Bor/skjær ut hull til strømtilførselen, strømbryteren og hastighetsregulatoren
  • Kutt av pluggen på strømadapteret og vifta og avisoler og tvinn ledningene individuelt
  • Før ledningen fra strømadapteret inn gjennom hullet sitt
  • Monter strømbryteren og potensiometeret i boksen hvis dette ikke er mulig etter kobling
  • Lodd fast den sorte* lederen fra strømadapteret til den ene kontakten på strømbryteren og en ledningsstump til den andre**
  • Lodd fast ledningsstumpen på en av de ytterste kontakene på potensiometeret og den sorte lederen fra vifta på kontakten i midten
  • Lodd sammen den røde lederen fra vifta og den røde lederen fra strømadapteret*
  • Monter strømbryter og potensiometer i boksen hvis ikke du har gjort det allerede
  • Monter vifta (se under)

* På mange strømadaptere er ikke lederne markert med farge. I dette tilfellet spiller ikke polaritet så stor rolle.
** Noen strømbrytere har flere kontakter enn to og ikke alle brytes med bryteren. Finn det paret som bryter strømmen ved å prøve deg fram med strømadapteret og vifta.

Montering av magnet:
Først må du feste magneten(e) til den siden av det flate området på viftas senterpunkt som skal vende opp mot lokket. Dette kan være en utfordring hvis du har to magneter siden de lett finner hverandre. Hvis du bruker to magneter, må du passe på at de monteres med minus opp på den ene siden av vifta og pluss opp på den andre. Med harddiskmagnet er det enklere siden du kun trenger en av disse. Pass på at magneten(e) danner en akse på tvers av vifta som krysser senterpunktet så presist som mulig så belastningen på motoren blir jevn når vifta snurrer.

Montering av vifta:
Det enkleste er å feste vifta til lokket, men du vil ikke ha skruehoder som stikker opp av lokket der kolben din skal stå. Derfor monterte jeg vifta på lange skruer som jeg limte til bunnen. Jeg brukte muttere for å justere posisjonen til vifta på skruene så jeg kunne få den så nærme lokket som mulig uten at magneten subba borti.

Video:
http://instagram.com/p/lQt5cgSVkU/
 

Vedlegg

  • Unknown.jpg
    Unknown.jpg
    82,7 KB · Sett: 1.404
  • Unknown2.jpg
    Unknown2.jpg
    96,8 KB · Sett: 1.413
  • skjema.png
    skjema.png
    109,9 KB · Sett: 1.419
Tilbake
Topp