Glemt litt ang gjæring!

heisann!
er på andre brygget no, jeg husker rett og slett ikke hvordan jeg gjorde dette med om stikking, jeg målte OG til 1010 i dag, satte brygget på søndag,
skal jeg stikke om no, og la det stå noen dager før jeg flasker det? det strørste minuset er att jeg ikke er hjemme før midt i uken neste uke. så da må det gå sin gang.
noen formeninger om saken?

bare la det stå.. to uker på gjæringskar er en grei regel.. :) omstikk er unødvendig

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2

sist gang stakk jeg om :D men da prøver vi å la det stå på gjæren enda :D ølet smakte himmelskt godt kan jeg raportere!

da blir det nok godt denne gangen også :)

vi lar alltid gjæringskaret stå to uker før det tappes..

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2

heisann ølfolk! no har dette brygget ligget på samme dunk i snart 14dager, OG fra sist ukes måling var på 1010, dagens måling viser også 1010, er det bra? jeg tenkte å vaske flasker og få ølet i flaskene i morgen, er det tryggt eller?

F*** jeg tror jeg må brygge oftere! kommerr med samme spm hver gang jo!  er det noe fasit svar på hvor mye sukker en treng å tilsette for å få CO i flaskene? må jeg også tilsette mer gjær?

Etter 14 dager trenger du ikke ekstra gjær med en normalt sterk øl. Sukkermengde varierer litt etter hvilken typer øl du lager. Brukte selv som regel 7g/l tidligere, men syns det er for mye. Nå ligger jeg på 5.5g/l og syns det er perfekt. Karboneringa gjør jeg i skap på 25grader i ca 5 dager før de går ut til romtemperatur for videre lagring, da er de vanligvis ferdigkarbonerte.

ok takker! skal måle opp og se, ølet smakker jo nydeligt uten kullsyre også! men jeg har lovet vekk noen flasker, så det kan kanskje være lurt å "hukke" ferske hjemmebryggere på denne måten :D takker for støtte folkens!

Tilbake
Topp