Avslutte gjæring på C fat

Theminid

Norbrygg-medlem
Hallais ! Er tom for øl og det er sommer og oppussing av vaskerom til forberedelsesrom for ølbrygging har tatt tiden min fra brygging.

Brygga en batch i forrige uke, simpel pilsner som har jobba for harde livet i en uke no. Den har roa seg litt no, så tenkte å tørrhumle den idag også eventuelt hive den på fat imorgen og la den kose seg der noen dager før eg hiver den på kjøl.

Ka tenker folket ?

Eg er klar over at det vil forekomme noe slam i bunn, men det gjør det uansett om eg venter til gjæren er ferdig. Det positive er jo at ølet er fortere ferdig karbonert og eg får øl til helgen.
 
Hvis det hadde fått stå der kaldt så det ettergjær leeenge pga,den lave temperaturen hadde det jo vert helt etter pilzen style :)
 
Det burde gå fint. Dersom det er karbonering du er bekymret for så kan du tvangskarbonere ved å rulle fatet på bakken. Da har du ferdig karbonert øl på 2 minutter.
 
Tenkte å ta en måling idag og se kor langt ned den har gått, men nekter å tro at den har kommet under 20 på en ukes tid. Men tapper den idag og lar den karbonere seg mot helgen
 
Det er ofte ikke utgjæring som er ‘problemet’ med pils, men opprydding etter ferdig utgjæring.
 
Det er ofte ikke utgjæring som er ‘problemet’ med pils, men opprydding etter ferdig utgjæring.
Sjølvsagt. Her handler det om å bare få kjapt øl ska brygga 3 batcher imorgen som skal få stå seg til slutten av juli. Men nu må ein nesten ha nokke godt å drikka på sio da e meldt bra ver og oppussinga nerma seg ferdig
 
Tilbake
Topp