Glemte å måle FG før priming

Ørnegård

Norbrygg-medlem
Hei!

Vi tappet en Pale Ale (OG var 1.046) igår kveld og glemte å måle FG før vi blandet med sukkerlake  :bank2:

21 liter øl ble blandet med sukkerlake av 160 g sukker og 1,6 dl vann.  FG-måling etter tilsetting av sukkerlake viste først 1.012 og etter at oechslevekten hadde stått i målebegeret en times tid viste den 1.014.

To spørsmål i den forbindelse:

1) Hva kan forårsake at at FG stiger i løpet av timen? Ølet hadde ca. 20 grader ved første måling og vi hadde en romtemperatur i løpet av time som ikke skulle tilsi at temperaturen på ølet i målebegeret kan ha sunket med mer en et par grader ... Kan det kanske bare ha vært litt kullsyre i ølet dannet under gjæring?

2) Finnes det noen måte å regne ut hvor hva FG kan ha vært før vi tilsatte sukker?

Ettersom sukkeret vil gjære helt ut burde det vel gå an å måle FG etter at ølet er ferdig karbonert. Da burde FG være det samme som før sukkertilsetning. Du kan jo og regne ut hvor mye sukkeret tilførte graviteten dersom du har nøyaktig antall liter du tilsatte sukkeret til.

Hei og takk for tips om å måle FG i etter karbonering!

Vi blandet sukkerlaken i 21 liter ferdig øl. Hvordan regner en da ut hvordan dette påvirker FG?

Mener det er slik at 2,7g sukker gir 1 oechle. Dere kan da trekke fra ca 3 oechle fra det dere målte.

Dere har brukt 7,6g sukker per liter, noe som gir totalt ca 4,5 volumenheter Co2. Blir god futt i den alen  :ilike:

4,5 vol. CO2 hørtes mye ut, Beant. Jeg får det til å bli drøyt 2,7 noe som forsåvidt også gir futt i massevis :)

Du har visst helt rett i det, og jeg kan ikke skylde på kommafeil heller  :bank2:  Av og til stokker det seg når man skal praktisere god gammeldags "etter minnet" -beregning  :brygging:

Glimrende! Takk for svar.

2,7 er såvidt innenfor anbefalingene til Palmer i How To Brew for ales ... (2,2-2,7) :)

Ut frå mine siste brygg vil eg hevde at 6 gram sukker pr liter ikkje er 6 gram sukker pr liter i alle øl. Denne er sikkert heilt på trynet, men eg kan ikkje forstå anna sidan eg på ekstraktbrygg har fått betre futt med 6 gram sukker enn på mine tre allgrain-brygg. Der er kan hende andre faktorar? Det har ikkje noko med tørr- kontra flytande gjær å gjere då eg på mine ekstraktøl har brukt begge delar, men kanskje noko med gjærtypen å gjere? (Eg har ikkje studert dette i detalj enno.)

Tar du temperaturen på ølet i betrakning, den bestemmer hvor mye Co2 det ert igjen i ølet etter gjæringen.

Tilbake
Topp