Glutenfritt øl

Maltbase og OG/FG?
Session rug IPA - 1043/1014

50% Pale ale
20% Flaket havre (er vel naturlig glutenfri)
20% Rugmalt 24 EBC
10% Carared 50 EBC

Kan vel også legge til at jeg tilsetter Clarex under kjøling i Speidelen under 50 grader mens pumpa går. Bakgrunnen for dette var at jeg ofte fikk kjøletåke selv ved bruk av Clarex. Etter en del googling fant jeg hos produsent (tror jeg det var) at Clarex ikke måtte komme i direkte kontakt med Star San eller lignende produkter da dette kunne bryte ned enzymene. Som oftest er det mye Star San skum i mitt gjæringskar ved overføring av vørt, og clarexdråpene kunne ofte lande på dette. Etter at jeg endret praksis har jeg ikke hatt kjøletåke lengre …
 
Jeg har lest at det er forskjell mellom de ulike gjærtypene når det gjelder effekten av Clarex. Hviken gjær brukte du? Ikke at det vil hjelpe meg så mye. Jeg har ingen oversikt over hvordan de ulike gjærtypene bidrar. Men det kan jo være kjekt å ha data på i alle fall én gjær:).
WLP013

I henhold til laboratoriesjefen er det bare å øke dosen. Mener også at dette står på produsent sin webside, at økte mengder gir økt økt effekt naturlig nok …
 
Jeg pleier å dryppe oppi Clarex-dråpene etter endt overføring og oksygenering, samtidig som jeg tilsetter gjær. Tror det er standard praksis og det fungerer fint for meg.
Jeg tror også at dette er standard prakis og fungerer nok fint for de fleste. Allikevel kunne jeg se at ofte så landet clarex-dråpene på (star San) skum. Produktet kan etter det jeg har lest tilsettes når som helst så lenge vørt er under 50 grader. Høyere temperatur vil også bryte ned enzymene. For meg er det enklere å tilsette under kjøling …
 
Jeg tror også at dette er standard prakis og fungerer nok fint for de fleste. Allikevel kunne jeg se at ofte så landet clarex-dråpene på (star San) skum. Produktet kan etter det jeg har lest tilsettes når som helst så lenge vørt er under 50 grader. Høyere temperatur vil også bryte ned enzymene. For meg er det enklere å tilsette under kjøling …
Men da mister du jo en viss prosent, lik den prosenten grums du etterlater i kjelen? Eller det ville blitt konsekvensen for meg, som kjøler med dyppkjøler, og etterlater ca 1/8 av det nedkjølte volumet i kjelen.

Jeg går ut fra at du bruker et karragenan-produkt kort før kokeslutt? Det bidrar også til glutenreduksjon.

Her er produsentens info: http://www.countrymaltgroup.com/wp-content/uploads/2020/03/Resources/BrewersClarex_FAQ.pdf
 
Men da mister du jo en viss prosent, lik den prosenten grums du etterlater i kjelen? Eller det ville blitt konsekvensen for meg, som kjøler med dyppkjøler, og etterlater ca 1/8 av det nedkjølte volumet i kjelen.

Jeg går ut fra at du bruker et karragenan-produkt kort før kokeslutt? Det bidrar også til glutenreduksjon.

Her er produsentens info: http://www.countrymaltgroup.com/wp-content/uploads/2020/03/Resources/BrewersClarex_FAQ.pdf
Det er korrekt, men jeg doserer i henhold til mengden vørt i kjelen. På min clarex-flaske står det 6 dråper på 25 liter (4L per dråpe), jeg har brukt 4 på 14 (3,5L per dråpe).
 
Det er korrekt, men jeg doserer i henhold til mengden vørt i kjelen. På min clarex-flaske står det 6 dråper på 25 liter (4L per dråpe), jeg har brukt 4 på 14 (3,5L per dråpe).
Sida til produsenten har en kalkulator - som jeg riktignok ikke får til å funke, hvilket ikke overrasker meg. Kanskje andre får det til - det ville ikke overraske meg:).
 
Sida til produsenten har en kalkulator - som jeg riktignok ikke får til å funke, hvilket ikke overrasker meg. Kanskje andre får det til - det ville ikke overraske meg:).
Orker ikke å begi meg ut på den der selv …

Kanskje ikke helt dumt det jeg gjør med tanke på det som står:

  1. Recommendations
    • Application: without dilution or pre-diluted – brewing water (10 to 20 times the enzyme weight).
    • Caution: never dose in the yeast tank.
    • Highly recommended: don’t dose when the yeast is being dosed (recommendation
      only when working with acid treatment of the yeast). – optimum pH of the enzyme: 4.0 – 5.0.
      – good practice: if acid treatment, dose on 2nd brew.
    • Enzyme should never come in contact with:
      – hot water

Uansett - det som funker, funker jo … For meg forsvant kuldetåken fra alle øl når jeg begynte å tilsette under kjøling.
 
Tilbake
Topp