Grad av utgjæring fra forskjellige kilder?

Ser på bryggselv at de fleste malt-blandingene som selges oppgis med en utgjæring på rundt 75%, mens jeg har tidligere hørt at sukker har ca 97% utgjæring, stemmer dette?

Videre; Ift det å tilsette andre ting, hvodan utgjører:

Frukt som rosiner, dadler, aprikos osv ?
fruktose?
Dextrose?
Honning?
Mørk/lys sirup?

Det er kanskje ingen som vet alt dette men interessant å se hva jeg får av info her;)

Når en gjærprodusent oppgir 75% utgjæring er det på en standardvørter de har. Denne vil ha en sammensetning av gjærbare og ikke gjærbare sukkerarter. Nøyaktig hvilken utgjæring du kan forvente er avhengig av hvordan du mesker. Lav temp gir høy utgjæring men tynnere øl og høy mesketemperatur gir lavere utgjæring men tykkere øl. Typisk vil du ha tynnere øl i en Pale Ale mens en Stout vil ha tykkere øl.

Hvordan utgjæringen er på forskjellige tilsetninger er avhengig av hvilken frukt det er snakk om og hvilken gjær du bruker. Vanlig ale-gjær vil ha moderat utgjæring. Brett vil gjære ut langt mer.

Når en gjærprodusent oppgir 75% utgjæring er det på en standardvørter de har. Denne vil ha en sammensetning av gjærbare og ikke gjærbare sukkerarter. Nøyaktig hvilken utgjæring du kan forvente er avhengig av hvordan du mesker. Lav temp gir høy utgjæring men tynnere øl og høy mesketemperatur gir lavere utgjæring men tykkere øl. Typisk vil du ha tynnere øl i en Pale Ale mens en Stout vil ha tykkere øl.

Hvordan utgjæringen er på forskjellige tilsetninger er avhengig av hvilken frukt det er snakk om og hvilken gjær du bruker. Vanlig ale-gjær vil ha moderat utgjæring. Brett vil gjære ut langt mer.

Dette var på malt-ekstrakt så da er det vel sånn passe nøyaktig tenker jeg?

Da kan du se på produsentens hjemmeside. Men spørsmålet hva som er referansevørteren hvor gjærprodusentens gjær gjærer f.eks 75% er jo fortsatt der.

Jeg mesker ikke foreløpig så det som er interessant er først og fremst tilsetninger utenom, rent spesifikt lurer jeg på om noe gir restsødme av det jeg har listet opp

Mørk sirup (melasse) vil gi noe restsødme. De andre tingene du lister opp vil gi lite.

Antagelser og virkelighet ikke det samme alltid med andre ord.

Har det en sammenheng med glykemisk indeks eller er jeg på bærtur?

Jeg hadde faktisk trodd at frukt-variantene ikke ville gjæret helt ut. Men vil fruktvariantene ialllefall gi en ekstra smak? Om ikke sødme..

Poenget er hvilke sukkertyper de forskjellige tingene inneholder. Dextrose (glukose) og fruktose er 100 % gjærbart. Honning og lys sirup inneholder i all hovedsak utelukkende gjærbare sukkertyper, det samme gjør frukt av ulike slag (det er jo en grynn til at det heter fruktose...). Men frukt inneholder selvsagt andre smaksstoffer også.

Tilbake
Topp