Grain absorption i BS: vanlig vs BIAB

Hvis man setter biab så er GA i BS nesten halvparten i motsetning til vanlig. Hvorfor? Er det fordi BS antar man man løfter ut posen og lar det renne av seg i en viss tid og man da får ut mer?

Dette må jeg uansett forske på når jeg får alle bitene mine. Men litt research skader jo ikke..

Tidligere så brygget jeg på et 3V oppsett. La merke til at desto raskere jeg skylte desto mer hang igjen i maten, og måtte da kompensere med mer vann, og effektiviteten gikk også ned. Skylte jeg "vanlig" så stemte det ganske greit med default verdi i BS.

Ene grunnen til at jeg skal kjøre no sparge er å slippe å vente på skylling skal bli ferdig. Men så slo det meg nettopp at hvis jeg tapper med åpne sluser antar jeg at både effektiviteten går ned, og vørter henger igjen i malten. Så..Dette må jeg finne ut av. Vurderer å bruke en biab pose så det bare er å løfte dritten ut av meskekaret. Da kan jeg jo også la det renne av seg og ha det i koken. Utnyttelse av humla antar jeg burde være kliss lik da de avrenningene bør holde samme SG som det som allerede er i koken.

Er det noen som har noen formeninger om dette?
 
Har skylt med alle de metodene du nevner, men får det ikke til å stemme at det skal henge igjen mere vann i malten når du tapper raskt, synes ikke det gir mening.
Forutsatt at du er litt tålmodig etter du har tappet raskt ned, det tar noe tid før malten får rent av seg igjennom maltsengen.Tapper du langsomt er den tiden inkludert.

Heiser du opp malten i en BIAB pose ser du umiddelbart at det skvises ut ekstra vørter ved den metoden, og setter du posen fra deg i en beholder vil det renne av litt til, kanskje halv til en liter på en 25L batch hos meg.

Å tappe av raskt innvirker ikke på effektiviteten sålenge du lar malten renne fra seg, i motsetning til kontinuerlig skylling der rask skylling gir dårligere effektivitet som du sier. Det er iallefall slik det fungerer hos meg.
 
Jeg har brukt BIAB pose i meske dunk i 1,5 år nå og har ca 1,5-2 l GA, litt etter malt mengde.
Fant ut at med godt wourlouf og sakte avrenning kom jeg opp i 78-82% effektivitet. Men siden jeg regner med 72% eff og har funnet ut at ølet blir like klart uten wourlouf har jeg nå bestemt meg får og prøve en periode med full volum BIAB rett i kjelen. Mindre arbeid og like godt øl (forhåpentligvis). Går samtidig ned til 12l batcher for og ha ferskere øl

Edit: 1,5-2l mindre i GA skulle det skulle det stå
 
Sist redigert:
Vel det at det hang igjen mer skjedde hos meg. Første gangen da jeg ikke var klar over det så bommet jeg grovt på preboil volum. Antar at det tar litt tid før malten slipper vannet igjen? Litt som en våt klut som man har hengt over kanten på vaskebøtta..

Og jeg tappet raskt med kontinuerlig skylling ja.

Har jo lyst til å ha færrest mulig ledd med manuell input. La det renne av seg etc virker litt kjedelig men det er jo ikke verre enn å bare ha det i posen, for da vil det som renner seg av samle seg under falskbunnen og så bare hele over.
 
Har jo lyst til å ha færrest mulig ledd med manuell input. La det renne av seg etc virker litt kjedelig men det er jo ikke verre enn å bare ha det i posen, for da vil det som renner seg av samle seg under falskbunnen og så bare hele over.
Det du skisserer er i praksis det jeg gjør idag ved no-sparge eller partiskylling. Tapper av så raskt det går, og starter oppvarming til kok, heller over det siste rett etter kok har startet før humlen tilsettes.
 
Da går jeg for det. Er jo som sagt bare å helle over under eller før kok. Utrolig mange issues som dukker opp når man lager nytt oppsett som bruker en annen teknikk enn det man er vant til.
 
Jeg brygger nå med en liten falskbunn og stor meskepose i en 36 liters kjele, og bruker partiskylling eller ingen skylling. Jeg tapper relativt fort, men holder igjen litt - uten at jeg har noen erfaring med at det går dårlig om jeg åpner for fullt. Jeg kalkulerer med at det blir absorbert 1 liter per kg malt + 1 liter til, og det bruker å stemme godt. I tillegg regner jeg et svinn på 2 liter væske som blir igjen på bunnen. Går jeg inn for det, kan jeg jo utvinne det meste av det - ved å la posen renne av seg, eller ved å spa ut det meste av malten, helle litt på kjelen og øse.
 
Aner ikke, men skal du løfte posen (og det må du jo) så blir nødvendigvis malten komprimert sammen og mere vørter renner ut under den operasjonen. Tyngdekraften hjelper deg til å skvise sekken. Du får ikke den effekten i en vanlig mesketønne.
 
Tenkte å løfte minst mulig for selve bryggeprosessen. Bare la posen ligge i meskekaret, over falskbunnen, etter at jeg har tømt karet.
 
Sist redigert:
Tenkte å løfte minst mulig for sElverum bryggeprosessen. Bare la posen ligge i meskekaret, over falskbunnen, etter at jeg har tømt karet.
Da tror jeg sElverum prosessen får en custom GA profil ift. BIAB i BS, da har du jo strengt tatt en pose som meskefilter/maltrør og ikke BIAB som prosess.
Artig å spekulere da, men slikt finner en bare ut i detalj på sitt eget utstyr og egen prosess i praksis.
 
Er forskjellen så stor at normal avrenning ikke kan forklare den? Og regner modellen med et svinn for "normal" i form av væske under silbunn/falskbunn?

Den er nesten dobbelt så stor i BS. BS har forrøvrig egen setting for dødrom, så det er ikke det.
 
Virker absurd på meg.

Jeg er helt happy med enkeltkalkulatorer på Brewersfriend, og slipper problemet. Jeg vet jo hvor mye som blir borte. (Men det var vel ikke ditt problem, heller, at du ikke vet det:).)
 
Altså. Dobbelt så mange fluid ounces pr pound eller noe. Denne variabelen får man ikke i metrisk.
 
Sikkert bare no amerikanse BS
Du må nok legge fra deg datamaskinen og brygge for å få svaret

Edit: Det forutsettes sannsynligvis "Are they assuming your going to squeeze the crap out the bag?" i BIAB BS profilen, ifølge diskusjoner på nynorsk ute på Internett.

Oppfatter deg dithen at dette er lite aktuelt for prosessen din slik du beskriver den
 
Sist redigert:
Tilbake
Topp