Grei løsning på treg gjær?

Hvor langt ned gjæra den?

Det er kanskje litt tidlig å si noe om hvordan resultatet ble, men har du noen anelse:)?

Resultatet ble bra det, på de ølene som faktisk fikk korrekt karbonering.

Prøvde en ny metode (etter anbefaling på forumet) hvor jeg tilsatte først ølet på flasken, og så tilsette sukkerlake på toppen. Dette resulterte i endel mindre headspace og som gjorde at ølet ble relativt flatt.

Om jeg skal prøve det igjen må jeg ta ut tappestaven før den kommer til sin normale "topP".

Ølet smakte overraskende likt pils, og faktisk noe lik Aas pilsner tross det var en kolsch.
 
Resultatet ble bra det, på de ølene som faktisk fikk korrekt karbonering.

Prøvde en ny metode (etter anbefaling på forumet) hvor jeg tilsatte først ølet på flasken, og så tilsette sukkerlake på toppen. Dette resulterte i endel mindre headspace og som gjorde at ølet ble relativt flatt.

Om jeg skal prøve det igjen må jeg ta ut tappestaven før den kommer til sin normale "topP".

Ølet smakte overraskende likt pils, og faktisk noe lik Aas pilsner tross det var en kolsch.

Likt Aas pils? Helt mislykket, altså:(.

Neida, liker du den, så er jo det bra:). Og en vellykket kølsch smaker til forveksling likt en pils med lav bitterhet.

Men jeg synes ølet til Aas har en spesiell smak, og den liker jeg ikke.
 
Hvilken er din favoritt butikk pilsner?

Tror jeg vet hva du mener men jeg har ikke noe i mot det:)

Liker at den er litt mer bitter enn mange andre.

Kolschen min ble ca akkurat like bitter(det var kanskje en tabbe, må se på bryggenotatene mine) og minnet derfor endel om Aas sin pilsner, siden den var nøyaktig like lys.
 
Hvilken er din favoritt butikk pilsner?

Tror jeg vet hva du mener men jeg har ikke noe i mot det:)

Liker at den er litt mer bitter enn mange andre.

Kolschen min ble ca akkurat like bitter(det var kanskje en tabbe, må se på bryggenotatene mine) og minnet derfor endel om Aas sin pilsner, siden den var nøyaktig like lys.

Kan ikke si jeg har noen favoritt blant norske pils. Det er mer sånn at det er noen jeg helst unngår, som Aas, Dahls, Mack og Nordlandspils. Men det er uhyre sjelden jeg kjøper en pils her - jeg brygger jo øl til daglig forbruk sjøl. Og akkurat norsk pils er ikke det jeg kjøper hvis jeg kjøper en øl.

Men en Hansa fatøl er da godt, og Ringnes er vel ikke et dårlig øl? Og CB var en favoritt en gang, men jeg er ikke så sikker på om jeg ville ment det samme i dag.

Jeg må nok til Tyskland for å finne noe jeg synes er spesielt godt. Lederer er den jeg liker best - av det jeg har smakt. Av det som er lett tilgjengelig, foretrekker jeg Warsteiner. Men jeg er ikke på noen måte noen ekspert på pils, hverken som smaker eller brygger:).
 
Kan ikke si jeg har noen favoritt blant norske pils. Det er mer sånn at det er noen jeg helst unngår, som Aas, Dahls, Mack og Nordlandspils. Men det er uhyre sjelden jeg kjøper en pils her - jeg brygger jo øl til daglig forbruk sjøl. Og akkurat norsk pils er ikke det jeg kjøper hvis jeg kjøper en øl.

Men en Hansa fatøl er da godt, og Ringnes er vel ikke et dårlig øl? Og CB var en favoritt en gang, men jeg er ikke så sikker på om jeg ville ment det samme i dag.

Jeg må nok til Tyskland for å finne noe jeg synes er spesielt godt. Lederer er den jeg liker best - av det jeg har smakt. Av det som er lett tilgjengelig, foretrekker jeg Warsteiner. Men jeg er ikke på noen måte noen ekspert på pils, hverken som smaker eller brygger:).

Ingenting smaker som ett vellbrygget hjemmebrygg, det er kun som nødløsning (når jeg er tom) eller på sommeren jeg går til innkjøp.

I år må jeg få klart å brygge pilsen selv, sier det hvert år men glemmer å starte tidlig nok :p
 
Det er helt sant!

Akkurat nå drikker jeg noe jeg trodde var en infisert hvete saison. Den har jeg glemt unna i rompempatur i flere måneder.

Den smakte skikkelig hoggorm i starten, nå er den faktisk ganske drikkenes. Mangler litt bitterhet men ellers har det skjedd noe her jeg ikke skjønner helt :D (hvordan kunne den bli sånn tålig god)
 
Tror jeg må trekke tilbake forrige melding. Den har en søtlig fruktighet som ikke balanseres i det hele tatt. Hoggormsmaken er borte men den ubalansert og ikke så god som første to-tre slurker indikerte.

Kanskje kjøpe en Hansa IPA og se om det hjelper (blande).. :p
 
Om ikke eksakt oppskrift, bør informasjonen her uansett være et godt utgangspunkt: http://lervig.no/brygg/fat-earl/
Da har jeg mannet meg opp til å brygge denne. Skulle ta en rask titt på lenken for å fintune oppskriften, og jammen var lenken borte! Når jeg skriver fintune, er det vel egentlig lage oppskrift jeg mener. Huffsan. Det er altså derfor jeg ikke har funnet Fat Earl i butikk i det siste da...
 
Tilbake
Topp