Gress/jordaktig smak

Hei,

De siste tre bryggene (en IPA fra leverandør nr.1, en tjekkisk lager fra leverandør nr.1 og en IPA fra leverandør nr.2). har hatt en gressaktig/jordaktig ettersmak.

På de to av de første bryggene dette har skjedd, brukte jeg en ny leverandør på malt og humle. Jeg trodde at denne smaken kommer fra dårlig humle (?).

Det var helt til jeg gikk tilbake til leverandør nr. 2 som jeg alltid har brukt, og aldri har fått dårlige varer fra.
Jeg satt en IPA med 2015-humle fra denne leverandøren, og opplever fortsatt denne gressmaken.

Er dette uflaks og dårlig humle, eller er det kommet inn en infeksjon i bryggekarene?
For dårlig filtrering av vørter mtp. humletrub?

Sant skal sies, så går denne usmaken vekk etter 3-4 uker med lagring, men det er bare forferdelig synd når man har lyst på øl nå :p

Dette har skjedd hver gang de siste tre bryggene, og det begynner å flaske seg (pun intended).

Håper dere kan hjelpe meg! :)

Gressaktig smak kan komme av mye humle (tørrhumle)
enkelte humletyper beskrives også som gressaktig/ earthy
hva slags humletype brukte du og hvordan humlet du?

IPA #1 var ett sett. Humletyper er Magnum, Cascade, Centennial og Mosaic. Usikker på hvilke som ble brukt hvor.

Tjekkisk lager hadde bare Saaz (60, 30 og 15 min)

IPA #2 har humleskjema Citra (60 min), Cascade (15 og 5 min) og tørrhumling med Cascade i 5 dager (med sokk). Alle humlen er "fersk" 2015 humle.

Tørrhumlet med 2.2g/liter.

Nesten litt fristende å kjøpe nye gjæringskar for å se om det utgjør en forskjell :)

Nei, skulle ikke gi no utpreget gresspreg
men husk, mange gode Amerikanske IPA'r har litt gress

Det som er litt rart, er at denne smaken ikke er tilstede i vørteren eller i ølet de første dagene etter gjæringen har startet.
Denne smaken blir mer og mer intens etterhvert som gjæringen blir ferdig.

På siste IPA merket jeg dette tidlig, og kjørte sekundærgjæring etter 7 dager. -Det hjalp ikke.
Er det mulig at humletrub er med på å utvikle denne smaken?

Google det. Du nevnte at smaken ikke er der før litt uti gjæringen. Hadde det vært noe med vannet burde du ha smakt det tidligere tenker jeg, med mindre alt sukkeret i vørteren kamuflerer det. Hadde det vært humle burde du smakt det idet du tapper til gjæring, IPA på det punktet smaker alltid gress og gugg.

Update:
Jeg brygget en batch med ny humle rett etter siste svar i denne tråden, og den ble den beste ølen jeg noen gang har laget. (Mon Plaisir replika m/ ekstra humle)

For 2 uker siden brygget jeg en ny batch med samme ingredienser, og humle fra samme pose som sist (har ligget i fryseren). Nå er den intense gress/jordsmaken tilbake, og det er forbanna irriterende. -Ødelegger hele hobbyen.

Begynner nesten å lure på om det er noen baskelusker som lurer i gjæringskarene. Er ganske fed up med denne problemstillingen, og vurderer å bytte ut gjæringskarene med konisk i rustfritt stål for å utelukke.

Update:
Jeg brygget en batch med ny humle rett etter siste svar i denne tråden, og den ble den beste ølen jeg noen gang har laget. (Mon Plaisir replika m/ ekstra humle)

For 2 uker siden brygget jeg en ny batch med samme ingredienser, og humle fra samme pose som sist (har ligget i fryseren). Nå er den intense gress/jordsmaken tilbake, og det er forbanna irriterende. -Ødelegger hele hobbyen.

Begynner nesten å lure på om det er noen baskelusker som lurer i gjæringskarene. Er ganske fed up med denne problemstillingen, og vurderer å bytte ut gjæringskarene med konisk i rustfritt stål for å utelukke.
Har slitt med minst en infeksjon selv på et nylig brygg (winter warmer) og brygget deretter en Black IPA. Siden jeg var usikker på om infeksjon var til stede i Bipa'en ventet jeg litt i gjæringskar med å tappe, og tørrhumla fikk 2 uker på dunk. Den har en sabla gressmak her nå etter 2 uker på flaske. Synderen kan like gjerne være lang tørrhumling som ny infeksjon, men jeg drikker fort for sikkerhets skyld.
Hvor lenge tørrhumler du?

Takk for svar!

Smaken kommer etter 3-5-ish dager før stormgjæringa er ferdig. Jeg pleier å tørrhumle når jeg når ca 75% av ønsket FG, og jeg pleier å tørrhumle mellom 5-7 dager.
Altså; Gressmaken kommer før jeg tørrhumler, men utvikler seg til å bli sterkere etterhvert, frem den stagnerer etter 1 uke ca.

Pleier også å drikke fort, men er litt vanskelig når det smaker åker :p

Hei,

Drakk akkurat en 7 Fjell - The Donald (Ignorant IPA), og den har eksakt samme gressmaken, bare i mindre skala. Kan det være at denne smaken kommer fra for mye humletrub i mine batcher? -Filtrerer alltid med humlepose etter kok (BIAB), men får ikke bort alt. Finere filter?

Anyways, så blir jeg ferdig med konisk gjærtank i helgen og kan forske litt på dette ifb. å dumpe trub. -Nekter å gi meg før ølet blir skikkelig godt :)

Tilbake
Topp