Grilltenner i meskekar

Jeg har lest en del om folk som har brukt grilltennere for å koke med, men er det noen som har erfaring med å bruke disse til å stegmeske?
Mitt oppsett bruker kjølebag til å meske i, tenker å bare dyppe tenneren oppi for å justere opp tempen og så lukke igjen etterpå.

Kan jo godt linke til slik tenner jeg tenker å bruke, selv om det er gjort mange ganger før: http://www.clasohlson.no/Product/Product.aspx?id=152501106

Det jeg tenker kan være aberet er at tenneren har for høy overflatetemperatur, slik at vørten som er i kontakt med den får alt for høy temperatur. Hvis oppvarmingen ikke tar for lang tid kan jeg jo holde den i bevegelse for å unngå akkurat det.

Normalt sett vil man unngå å ha varmeelementet i kontakt med kornet. Dette er ikkje noko eg har dokumentasjon på men ihht div amerikanske forum er det slik. Mesken er som ein graut og du har dårlig varmespredning pga mangel på konveksjon. Du vil iallefall vere nødt til å røre som tykjen samtidig. Og så trur eg det er for låg effekt til å få eit fornuftig resultat.

Det beste er ei lita pumpe med ein eller annan form for oppvarming i retursløyfa så vørteren er i konstant bevegelse.

Men, for all del, prøv, og sørg for å forell kva du finn ut!

Tilbake
Topp