gro gjær til større batcher

TTL

Hei! Lørdag om to uker blir det full bryggedag. Vi planlegger to lagerbrygg. De to første batchene på nytt bryggerverk har begge gitt i overkant av 75 liter til gjæring. Treffer vi blir det ett OG56-brygg og ett OG74-brygg. Dette krever da ca 1600 og 2000 milliarder små sultne små damer.
ser ut som jeg må gro i tre step på begge. Gro, bunnfelle, dekantere, gro osv.
Noen som har meninger om når jeg bør starte, hvor lenge de bør bunnfelle før dekantering, eller andre tips for at dette skal gå så greit som mulig?
Første steppa blir på gjærkarusell, men største kolbene er to og tre liter, så siste runde blir i 10l glassballonger. Der kan de få små puff av oksygen underveis, hvis noen syns det er lurt.

Noen gode råd?
Truls

Det kommer vel litt an på gjæren du skal bruke (altså, hvor godt den flokkukerer), men start i god tid. Jeg gjorde nettopp en stor starter med WLP833. Lagde 1l på onsdag, og steppa den opp til 5l på torsdag. Fordi jeg starta for sent var det ikke noe alternativ å dekantere på dette tidspunktet. Dro på ferie på fredag, og da jeg kom hjem en uke senere hadde gjæren bunnfelt som en stein. Pitcha lørdagen 8 dager etter siste step og hadde fin aktivitet 12 timer senere.

Jeg ville satt av ihvertfall 3 dager til hvert step, mer til det siste store. 36t gjæring og 36t kjøling, deretter noen dager gjæring + en dag eller to kjøling på det siste steget. Med andre ord ville jeg starta en av de nærmeste dagene. Mer rutinerte folk vil kanskje få det til på kortere tid.

Tilbake
Topp