Grusomme bilder !!!

Relativ god, siden jeg jobber i Oslo og sykler stort sett til og fra jobb.
I dag er det helg, så ikke fullt så god :beercheers:
Så du fikk ordna, ellers hadde jeg hatt i Oslo. Nå har jeg riktignok vært på kino i noen timer, så det hadde blitt sein flasking på deg.

Brygger dere ute? Eller hva er utfordingen?
Jeg har utekran på husveggen, og en slange som forer garasjen med vann via en gjennomføring til kran på veggen i bryggeriet. Blir det minusgrader så fryser vannet i slangekoblingene. Snøen er ikke et så stort problem, annet enn når jeg skal vaske. Noe som foregår med hageslangen og oppvaskkost på asfalten utenfor garasjen.

Blir noen winexpert kit nå da i stedet. ;)

Jeg krysser fingrene for at temperaturvarslet er riktig og ikke alt det der kommer som snø.

Vis vedlegget 75296
Jeg er ikke noen vindrikker akkurat. Hvis jeg lager 20 liter vin har jeg resten av livet. FWK er selvsagt en mulighet, men det er ikke brygging. Neida, blir nok muligheter for brygging i vinter også, men ikke på de første par ukene ser det ut for.

I utebod, med kjøling fra hageslangen. Blir mer styr med kulde og snø. Må drasse alt utstyret inn for å vaske det og greier og greier. Bortsett fra det er jo vinter helt greit.
Jeg har samme løsningen som deg og @Steinar Huneide, men klarer da fint å brygge uansett hvor mange blå det er. Må sørge for at slangene tømmes før det fryser på da, men da kan man åpne kranen minimalt så pittelitt konstant sildrer gjennom, da fryser ikke slangen til under bryggedagen.

Glemmer jeg å tømme slangen blir de bare med inn på vaskerommet en time eller to, så er de tint nok til at man får vann gjennom, da smelter resterende isen fort.

EDIT: Før jeg blir arrestert av vannsløse-kontrollen her, jeg bor i Bergen.

Sist redigert:
Jeg har samme løsningen som deg og @Steinar Huneide, men klarer da fint å brygge uansett hvor mange blå det er. Må sørge for at slangene tømmes før det fryser på da, men da kan man åpne kranen minimalt så pittelitt konstant sildrer gjennom, da fryser ikke slangen til under bryggedagen.

Glemmer jeg å tømme slangen blir de bare med inn på vaskerommet en time eller to, så er de tint nok til at man får vann gjennom, da smelter resterende isen fort.

EDIT: Før jeg blir arrestert av vannsløse-kontrollen her, jeg bor i Bergen.
Det er ikke akkurat ukjent for meg det du skriver om, dette er sånn jeg har brygget hver vinter. Jeg har mang en gang slept vannslangen inni huset for tining før jeg skal begynne med kjøling av vørter.

Men med åra må jeg si at jeg prøver å flytte mest mulig brygging til vår/sommer/høst. Det går helt fint å brygge på vinteren, men det er mer styr med det og så er det nok også ganske stor forskjell på vinter her jeg bor og vinter der du bor.

Ser ikke ut til å bli bryggevær for deg nå. Du kan gjerne ta en tur hit og hjelpe meg med en Old Salt Tavern på verandaen i morgen. Meldt rundt 0 og oppholdsvær. Varm kaffe og vørterkake underveis.
Hørtes jo kjekt ut det, men det er bare torsdag enda og en arbeidsdag til må stemples i boka før helg. Lørdag skal det først lages julebrus, så har jeg løfta på et fat og tenkt pils må brygges. Så det blir vel brukt en 25 kg sekk pils og 300 gram saaz sammen med litt W34/70 så skal vi se om det kanskje blir nok til både vinter og vår.

Tilbake
Topp