Gueuze i Norge?

Her finner du en artikel skrevet av Jens Maudal (Haandbryggeriet) om gjenbruk av gjær. Dersom du har flere spørsmål om dette så kan du gjerne åpne en ny tråd om dette emne :). Fin hjemmeside forøvrig. Den er nå lagt inn under 'linker > hjemmebryggere/hjemmebryggerlaug' øverst på denne siden.
 
Eduard skrev:
Om de to ølene til Små Vesen: her har det trolig gått noe galt også. Noe som godt kan ha åpenbart seg lenge etter utsendelse fra bryggeriet. Jeg håper de nyere batchene deres er som de skal være, for jeg ønsker nye små bryggerier det beste rykte de kan få  :kool:.
Jeg også.
 
Boon sin Gueuze har vært tilgjengelig på Systembolaget lenge, vet ikke om den er det nå, men det er jo kjapt å sjekke for de interesserte. I kortere perioder har også noen av butikkene hatt Cantillon-øl så vidt jeg husker. Det har også vært presentert gueuze og kriek på Belgian Beer Fair på den belgiske ambassaden i Norge, men dessverre ingen importører som har tatt inn noe. Noen av dem er jo i butikkstyrke også, og bør være mer salgbare enn Mongozo-ølene som finnes i Meny m.fl.

Jeg er veldig glad i gueuze/lambic/faro og også skikkelige kriek og framboise, kjøper av og til med noen fra Danmark, men også der er det få butikker som har det, man må helst i vinbutikker eller en av de få rene ølbutikkene som finnes, og prisene er forholdsvis høye, men alliikevel ikke avskrekkende. Både Girardin, Boon og Cantillon finnes, i tillegg til Lindeman, Timmerman og van Honsebrouck sine St.Louis-øl.

Når det gjelder Haandbryggeriet sitt prosjekt, så er det av typen belgisk sur (belgian sour) og ikke lambic. Og deilig, men dessverre ikke i salg (ennå).

Kvernknurr og andre infiserte (?) øl smaker aldri godt synes jeg. Ei heller ufrivillig sure hjemmebrygg jeg har smakt. Om det er pga forventninger vet jeg ikke, jeg er som sagt glad i lambic-typene, og også de sure fatlagrede men ikke villgjærede ølene. Berliner Weisse har jeg ennå til gode å oppleve gode versjoner av. Er det bare meg som er rar, eller er det flere som synes det er godt med belgisk-inspirerte sure øl, og ikke liker de ufrivillig sure ølene? Er det kanskje de forskjellige bakteriekulturene som gjør det?
 
Mr. Malmsteen har et godt poeng: Belgiske sure øl kan være en himmelsk opplevelse, mens jeg enda har til gode å drikke et mislykket øl som bare ble surt, som gir den samme positive opplevelsen. Det er ikke bare deg, Yngwie :)

Berlinerweisse er en fantastisk opplevelse, men når du er i Berlin og bestiller, så pass på å presisere at du vil ha uten grønn eller rød sirup. Det står sjelden i menyene at man kan få uten. Sirupen ødelegger fullstendig den delikate, forfriskende surheten i dette ølet.
 
Det kan kanskje glede noen å høre at Polet i sine markedsplaner for første halvår 2009 ønsker en lambic (ikke frukt) for mai-slippet. Håper det blir noe av.

De spesifiserer også både mørk og lys(!) Belgisk trappist-øl, men er litt usikker på om det bare er snakk om flytting fra et sortiment til et annet. Hvis ikke må det bli et hittil ukjent et. Evt et abbey-øl uten trappist appelasjon.
 
Aha! Det må vel nesten bli en gueuze, da. En straight lambik som verken er blendet eller tilsatt frukt er jo en virkelig sjeldenhet, tror jeg.

Håper, hååååper at det ikke blir Lindemans, men heller en av de mer tradisjonelle  :)
 
Jepp, blir nok en gueuze, det vil neppe være fornuftig av importørene å gå rett på en ublandet lambic. Girardin, Boon eller 3 Fonteinen er vel de mest sannsynlige. Eller kanskje Oud Beersel, ser ut som om de nye gutta der begynner å få taket på det nå, de har ihvertfall kommet godt i gang med øl brygget på eget bryggeri nå, ikke bare hos Boon. Frank Boon er forresten med å hjelper de litt ennå.

Er det noen av dere som har prøvd dere på lambic?
 
Håper Vinmonopolet tar inn Boon Oude Geuze!  Den er selvfølgelig sur, men ikke "eddik", og relativt tørr - med en ettersmak som gir mersmak.
 
sitter med en oude Geuze Boon her nå.
første gangen jeg prøver en slik type øl.
ser for meg at dette er noe som trenger tilvenning, da smaken alene er ok men ettersmaken minner om sylteagurk.
er ikke sikker på om dette blir en gjenganger for meg, men har ei flaske til i skapet.
skulle ønske ettersmaken var litt anderledes, får følelsen av å spise leverpostei med sylteagurk her.
 
Leverpostei med sylteagurk er godt! Som du sier selv: Surøl er ofte noe man må venne seg til. Gi det noen flere sjanser!
 
Smakte selv Boon sin gueuze og synes den var rimelig tørr! Fant ut at det hjalp mye å virvle den litt rundt i glasset, smaksbildet fikk liksom åpnet seg litt da
 
Leverpostei med sylteagurk er godt! Som du sier selv: Surøl er ofte noe man må venne seg til. Gi det noen flere sjanser!
Leverpostei er biringt.... med eller uten sylteagurk! Kanskje derfor jeg ikke helt har fått sansen for surøl...?
 
Drikker en Oude Geuze Vieille nå fra Oud Beersel. Mitt første møte med surøl. Helt alright, men synes den er litt tynn. Men de skal kanskje være sånn? Kjenner meg igjen med at det er en litt funky ettersmak. Får teste flere av disse så jeg har et sammenligningsgrunnlag :)
 
Var innom en liten Spar-butikk for et par uker siden og fant til min overraskelse Boon Kriek i hyllene, og måtte selvsagt ta med et par flasker. Smakte forfriskende og godt, men ligner egentlig ikke på øl, mer som en fruktsider, eller en musserende hvitvin.
 
Butikk-krieken til boon er ettersøtet, og smaker dermed mer kirsebærbrus enn fruktlambic. Godt til enkelte desserter.
 
I butikk finner man Oude kriek fra boon, samt noe bockor for de spesialforretningen som fører det, vet de har på Landås i Bergen og på stokka i Stavanger. Ellers finnes det Boon Oude Geuze på polet til greie 50 spenn rundtom, palm boon framboise, oude beersel oude geuze har de og, Tilquin oude geuze og oude quetse som er fantastiske begge to. Så har man garnaxta fra spania som er spontangjæret og tilsatt 5% grenache druer. Ellers av rød flamsk (så det var nevnt) har man Cuvee de Jacobins Rouge som er en slager her i hjemmet. Og en som ikke er spontan men som har blitt en sommerfavoritt er BFM 225 saison som er tilsatt brettkulturer, gammel vinbonde som lager disse (lager også Abbaye de saint bon-Chien som er knakenes god fra bestillingsutvalget). Fantastisk frisk og god. Cantillon kan bestilles på polet, står ikke på pollistene men hvis du ringer brukerservice kan det kjøpes i kasser a 12 stk. Masse godt her. Spesialpolene har en del godt ev og til de og. Kjøpte nettopp Horal Megablend på kvadrat som er en blend av alle HORAL bryggeriene. Men de skal få ligge i fred noen år :)
 
Tilbake
Topp