Gueuze i Norge?

Jeg vet ikke om jeg burde spørre etter det her eller på Ratebeer, men er det noen som vet hvilke merker av Gueuze som er å få tak i i Norge?

Jeg var nylig i Danmark og kjøpte et par flaske fra Timmermans, som jeg forstår oppfattes som en ganske kommersiell produsent. Men er det noe å få i Norge på denne fronten utover Timmermans og Lindemans, noe som tilfredsstiller puristene, entusiastene, menigheten eller hva man skal kalle det?
 
Svaret er dessverre *ingen*. For noen år siden var det Lindemans Kriek å få kjøpt, men denne har siden forsvunnet.
 
I Nederland kjøpte jeg en gang Boon. Den hadde en 'best føre'-dato på 2025 (årtall!). Den var også ganske sur, men likevel god. Men tja, polet har den ikke.
 
I Sverige på Systembolaget fikk jeg en gang Rodenbach og Rodenbach G :Drand Cru. Begge var skikkelig gode.
Hein
 
Rodenbach Grand Cru står i listen til vinmonopolet, men så står det også:
[quote author=Vinmonopolet]Utsolgt fra leverandør. Tilgjengelig dato ukjent [/quote]
 
Mort Subite Lambic - Gueuze Traditionelle har det siste halvåret vært å få på Cardinal pub i Stavanger. De har også Mort Subite Kriek.
 
Mine kjære venner på Haandbryggeriet i Drammen er i ferd med å brygge en versjon av Gueuze, eller 'surøl'. De har gått til innkjøp av et betydelig antall eikefat for å langtidslagre brygget. Jeg har ennå ikke smakt deres versjon, men håper de har noen flasker tilgjengelig når vi skal ha vår neste samling i Drammen Ølbryggerlaug.

Vi får håpe at dette brygget etter hvert vil komme på Polet, men hovedtendensen er vel at både Haandbryggeriet og Nøgne Ø i økende grad retter seg inn mot eksportmarkedet, fordi det er så vanskelig å få lønnsomhet med norske alkoholavgifter.
 
På den engelske hjemmesiden til Haandbryggeriet står det noe om dette ølet. De kaller det enn så lenge for vintage beer. Klikkeklikkeklikk!

Noen bilder som de har lagt ut:

Picture_003edited-218x156.jpg

Brukte vintønner...

nye_fat1_edited-183x128.jpg

...rett fra Frankrike

Picture_004-230x194.jpg

Noe du helst ikke vil se på brygget ditt, med mindre du brygger gueuze
 
De første batchene til det nye mikrobryggeriet Små Vesen (Kvernknurr ESB og Yme Pils) var også så sure at de kunne minne om lambic, selv om der ikke var noen tilsiktet spontangjæring.  Hadde bryggeriet i stedet kalt dem "Norsk Surøl" ville folk visst hva de gikk til, og kanskje ville flere da ha likt dem.
Forhåpentlig blir de neste batchene mindre sure, om man da ikke griper idéen om "Norsk Surøl" ...
 
Hva er egentlig surøl? Var en tur innom Håndbryggeriet i Drammen for litt siden og hørte Jens M. snakke om surøl. Hadde ikke noe peiling på hva dette var. men bare noen få dager etter smakte jeg på et brygg jeg hadde på gang, og det smakte skikkelig surt. Egentlig så var det ikke noe direkte usmak, men det var bare surt. Kan det være at jeg har fått til en utilsiktet villgjæring som har fremkalt dette? Skulle gjerne likt å høre om noen hadde noe å bidra med når det gjalt hva surøl egentlig er ???

Hilsen Tom på Farmen.
 
Tom Erik skrev:
Hva er egentlig surøl? Var en tur innom Håndbryggeriet i Drammen for litt siden og hørte Jens M. snakke om surøl. Hadde ikke noe peiling på hva dette var. men bare noen få dager etter smakte jeg på et brygg jeg hadde på gang, og det smakte skikkelig surt. Egentlig så var det ikke noe direkte usmak, men det var bare surt. Kan det være at jeg har fått til en utilsiktet villgjæring som har fremkalt dette? Skulle gjerne likt å høre om noen hadde noe å bidra med når det gjalt hva surøl egentlig er ???

Hilsen Tom på Farmen.

Utilsiktet surt øl skyldes nok oftest eddikgjæring, som er et resultat av at eddikbakterien Mycoderma aceti (eller andre eddiksyrebakterier) har fått utfolde seg, ved at ølet for lenge har vært eksponert for luft / oksygen ved en temperatur mellom 20 og 30 grader. For eddikprodusenter er disse bakteriene helt nødvendige, for ølbryggere er de vanligvis svært uønsket.

Haandbryggeriets tilsiktet sure øl er formodentlig tilsatt en "kontrollert" bakteriekultur, hvilken vet jeg ikke. Kanskje melkesyrebakterier?
 
Yeps, en annen skyldner er forskjellige typer melkesyrebakterier (både kokker og basiller). Haandbryggeriet har sikkert brukt noe fra Wyeast, men en del surølbryggere i Belgia lar bare vørteren stå utendørs en hel vinternatt. Faktisk så er det en del hjemmebryggere i Nederland som gjør det for tiden. De 'fanger' på denne måten villgjær og en uviss kombinasjon av disse bakterier som fermenterer med sur bismak som effekt.
 
Det er mulig det bare er eddik bakterier som har funnet grobunn i mitt brygg, men det har ihvertfall ikke vært utsatt for luft. Brygget ble etter alle kunstens regler tappet på et vel rengjort gjæringsspann rett etter koking og avkjøling som vanlig. Det som imidlertid var uvanlig, var at det ikke hadde startet å gjære neste dag. Heller ikke dagen deretter kom det noen plopp i gjærlåsen, men først tredje dagen startet det forsiktig opp. Nå er det omtrent ferdig med gjæringen, og det smaker ganske syrlig, men jeg kan ikke si at det minner om eddiksmak. Når man lager vin som blir til eddik, så kjenner man tydelig eddiksmaken. Kanskje det er anneledes med øl? Har aldri hverken smakt eller hørt om surøl før, men jeg kommer ihvertfall til å la det klarne og lagre det litt for å se hva det blir ut av det. Det er første gang jeg opplever dette etter å ha brygget øl i 3 år. Alltid positivt med nye erfaringer.

Tom på Farmen i Hof.
 
Tviler på at det er eddiksyrebakterier som har skylda. for å gjøre alkohol om til eddiksyre/(eddik) må det være oksygen tilstede. formelen for eddiksyre er CH3COOH, mens formelen for etanol (alkohol) er C2H5OH. Det er altså ikke mulig for eddiksyrebakteriene å oksidere om alkoholen din til eddik uten å ha tilgang på oksygen.

Du nevner at du bruker gjærlås, og at den plopper. En mulig forklaring kan være at gjæren din var dårlig. Om den har vært utsatt for "ekstreme" forhold så er det biologisk mulig at kun de gjærcellene med visse genetiske egenskaper har overlevd. Muligens ikke de med best smaksegenskaper.

Det er dette som skjer når gjær blir for gammel. Da overlever kun de som har gener for å overleve lenge. Om du da dyrker opp en starter med disse kan smakskarakteren være endret.
 
Det er ikke annerledes med øl, du vil kjenne en helt tydelig og klar eddiksmak hvis det er det som er synderen. Alle som har smakt en Rodenbach Grand Cru skjønner hva jeg snakker om :)

Det er åpenbart at gjæren ikke har vært i storform, og da kan det lages alle mulige slags bismaker. Lagde du en startkultur?
 
Sigmund skrev:
De første batchene til det nye mikrobryggeriet Små Vesen (Kvernknurr ESB og Yme Pils) var også så sure at de kunne minne om lambic, selv om der ikke var noen tilsiktet spontangjæring.  Hadde bryggeriet i stedet kalt dem "Norsk Surøl" ville folk visst hva de gikk til, og kanskje ville flere da ha likt dem.
Forhåpentlig blir de neste batchene mindre sure, om man da ikke griper idéen om "Norsk Surøl" ...

Det slo meg også at Kvernknurr (som er det eneste ølet deres jeg har smakt) kunne minne litt om lambic, men jeg fant ikke noe om dette i Polets beskrivelse. Dermed var jeg ikke helt sikker på hva de siktet etter.
 
Jeg tror nok at Tom har brukt gjær som var gammel / lite vital
ziek.gif
. Det er kjipt, og derfor kan det være greit å ha tørrgjær tilgjengelig dersom det tar for lenge før det åpenbarer seg gjæraktiviteter. Ikke at tørrgjær alltid gir toppsmak, men det kan redde et brygg som ellers villeende opp surt. For når man belufter vørteren etter koking og kjøling plukker den alltid med seg noen bakterier og villgjær av forskjellig art uansett. Disse kommer med i små mengder, men dersom man tilsetter nok gjær så vil gjæren være i overveldende flertall slik at disse andre organismene knapt/ikke greier å gjøre noe skade. Er gjæren derimot dårlig så har disse organismene fritt spill.

Uansett, bare la det gjære ferdig, skulle jeg si. Det kan godt hende at det blir et godt surøl, à la Rodenbach.  :biersmile: Om de to ølene til Små Vesen: her har det trolig gått noe galt også. Noe som godt kan ha åpenbart seg lenge etter utsendelse fra bryggeriet. Jeg håper de nyere batchene deres er som de skal være, for jeg ønsker nye små bryggerier det beste rykte de kan få  :kool:.
 
Takker for gode og lærerike innspill. Hadde dette skjedd meg for bare et par uker siden, ville jeg sansynligvis tømt det rett i vasken. Etter at jeg hørte at det var noe som het surøl, skjønte jeg at det måtte være noe i denne retningen. Får prøve å lagre det litt, og se om ikke dette blir det nye "Farmens Surøl" :mad:  Det kunne jo bli et interessant tilskudd til de øvrige "merkene" på "Farmens Gårdsbryggeri"  besøk gjerne Farmen på: www.myrbraaten.no, og ta en titt innom "Bryggerhuset".

Er det forresten noen som kan fortelle meg hvordan jeg går fram dersom jeg ønsker å bruke denne gjæren senere? Vet at dette skal være mulig, men jeg har aldri fått tak i framgansmåten for hvordan man tar vare på gjæren til senere bruk.

Tom på Farmen
 
Tilbake
Topp