Guinness oppskrift?

Putre

Norbrygg-medlem
Noen som har en oppskrift å anbefale på et øl som er noenlunde likt Guinness? Trenger ikke være en klone, men visse likheter til Guinness hadde vært stas.
 
Gahr har en artikkel om brygging av stout i medlemsseksjonen av forumet, hvor det også er en oppskrift på en dry stout. Skal selv prøve den oppskrifta i løpet av neste uke. Kan si ifra hvordan den ble når den er ferdig.
 
Har prøvd oppskriften. Gir et godt øl, men anbefaler folk å være særdeles forsiktig med karboneringen. Dette ølet er IKKE godt med normal karbonering rundt 2.5 vol. (1. forsøk)
Kan også være lurt å passe på pH under mesk og eventuelt justere vannet, da forsøk nr. 2 av mitt øl ikke hadde samme munnfølelse og smak som orginalen. Var en anelse surt (ikke infeksjon-surt). Når jeg derimot justerte vannet som man hør og bør med en dry stout (etter anvisning fra artikkelen om vann i medlemsseksjonen) og karbonerte særdeles lavt, ble ølet endelig veldig godt. (3. forsøk)

Nå skal det sies at ikke alle har tilgang på beergas da, primis!
Denne gassen er særdeles vanskelig å få tilgang på her til lands uten dyr abonnementsordning hos AGA... Jeg har prøvd overalt uten resultat.
 
Sist redigert:
Tilbake
Topp