Har du gamle, uåpnede øl-sett fra olbrygging.no?

Olbrygging.no

Samarbeidspartner
Vi ønsker å bekrefte (eller avkrefte) holdbarhet (i forhold til smak og utbytte) for øl-sett med skallknust malt som olbrygging.no produserer og selger. Under er informasjon om holdbarhet mottatt fra en av våre leverandører.

Dersom du er i besittelse av et eller flere av våre øl-sett tilbyr vi 2-for-1 i innbytte for sett eldre enn 6 måneder, 3-for-1 dersom eldre enn 12 måneder. Dvs at vi sender deg 2 eller 3 valgfrie øl-sett for hvert sett du sender oss. Settet må være uåpnet, og alder må kunne dokumenteres, for eksempel med henvisning til ordrenummer. Det er også ønskelig med beskrivelse av hvordan øl-settet er oppbevart (temperatur, lys ol). Dersom du har et åpnet sett eller et sett med hull i posen kan også dette være interessant, men vi må gjøre en vurdering i hvert enkelt tilfelle.

Vi er på jakt etter ca 10 øl-sett, og jo eldre jo bedre. Vi forbeholder oss retten til å velge ut hvilke sett vi tar i mot da vi ønsker noe spredning i alder og ulike typer øl-sett.

Når vi mottar gamle øl-sett vil vi brygge med disse, samtidig som vi brygger en batch med et nytt øl-sett av samme type. Deretter vil Norbrygg-dommere utføre en anonymisert test og resultatene av disse vil bli publisert.


Vennligst kontakt post@olbrygging.no og start emnet med «Gammelt øl-sett». Fortell oss hva du har, når kjøpt m/ dokumentasjon, informasjon om oppbevaring samt hva du ønsker i bytt. Adresse er også fint. Vi sender en returlapp til deg når vi har vurdert hvilke øl-sett vi ønsker.

Mvh olbrygging.no


Her er informasjon om holdbarhet vi har mottatt fra en av våre leverandører, Fuglsang i Danmark. På vårt spørsmål om holdbarhet svarer de:
«Teoretisk kan det holde sig ubegrænset, men det er som en pose mel som du har i skabet. Ville du bruge den efter 5 år ?

Det næste er at det trækker fugt når det er formalet, da overfladen bliver større, og jeg vil tro det vil langsomt optage fugt til det rammer omkring 12-14 %, og så falder udbyttet i bryghuset jo, og du får måske klager, vi leverer jo normalt med omkring 4 % vand i malten.


Det er ikke at det vil rådne, men altså falde i udbytte.

Min anbefaling er at du skriver i din deklaration at vandinholdet vil stige efter længere opbevaring, og det må der tages højde for i bryghuset, men folk er jo ikke blevet bedraget da de jo har købt det da det var rimelig tørt, dvs. du skal heller ikke lade de stå for længe efter du har formalet det.

Jeg vil nok sige anbefalet brug indenfor et år, max to år.”
 
Oppdatering: Nå har vi mottatt en god del henvendelser fra hjemmebryggere med gamle øl-sett og har valgt ut noen som er tilskrevet. Vi har derfor ikke behov for flere i denne omgangen. Nå gjenstår bare innsamling, brygging, testing og sammenstilling av resultatene. Mer info kommer når sluttresultatet foreligger.
 
Bumper opp denne, vi var bare tre stk som har meldt interesse for å teste gammel mot ny malt, flere dommere kan vel være med på dette?
 
Jeg kan også bli med og teste øl sett. Mvh ganske ny dommer Tore Hjerkinn, Lillehammer
Flott - og vi ønkser flere som kan bidra. Vi har brygget 1. runde i dag - synkronbrygging for å få alt så likt som mulig. Det har tatt litt tid å få samlet inn alt og å planlegge, utarbeide systematikk rundt hva vi registrerer mv. Begynte med en Pale Ale i dag, med 4 ulike aldre og ulik oppbevaring. Som dere ser av bilde måtte vi være litt kreative for å koble kjølere :D

20151001_164535.jpg
 
Det lurer jeg også på. Har et Pale Ale sett som fulgte med da jeg kjøpte BB60 i jauar/februar 2014. Gjæren er vel ikke så sprek lenger. Regner med dere brukte ny gjær?
 
Status pt er at brygging pågår, men det har vært en hektisk høst med høyt aktivitetsnivå i vår virksomhet. Når vi først var litt trege med å komme i gang så har vi bevist valgt å styre klar av juleøl-bedømming, og vi bør heller ikke belaste dommerne for mye rett før NM 31/1. Vi satser på at det meste er ferdig brygget og klart for utsendelse ultimo januar slik at det kan smakes ila februar.

Mht gjær: Fokus for testen er holdbarheten på malt. Vi erstatter derfor gammel gjær og humle med nye, slik at dette er likt for alle like ølsett.
 
Kort statusoppdatering: testing vil gjennomføres sammen med Norbrygg på samling i Oslo man 20/6 og Stavanger 23/6.
Det legges opp til parallell-smaking av 4 ulike øl med 3 el 4 aldersvarienter pr øl.
Vi forsøker også å kjøre triangeltesting av ett av ølene (testes mot hverandre i ulike alderskombinasjoner), men dette avhenger litt av mengden øl som er tilgjengelig.
 
Er det bare jeg som så dette vakre speilbilde?

vnoUOLE.png
 
Tilbake
Topp