Har gjæringen stoppet opp?

Dag

Norbrygg-medlem
Satte to bøtter til gjæring på fredag. Identisk vørter, Safale 04 i den ene og -05 i den andre. Bøtta med 04 har en liten skade i kanten, slik at den ikke blir helt tett. Utover kvelden satte gjæringa i gang, på lørdag morgen var det full kommers. Jeg så på begge bøttene at det skummet fint på toppen og det ploppet fint i den ene gjærlåsen. Den som sto på den utette bøtta ploppet ikke, men det var litt nivåforskjell på vannspeilene som indikerte at det var noe høyere trykk inni. På lørdag kveld tok jeg en sjekk ved å løfte på lokkene. Bøtta med 05 skummet fabelaktig mens den med 04 ikke skummet i det hele tatt. Nå er det ikke lenger nivåforskjell i gjærlåsen heller.
Noen som har formening om hva som skjer (eller ikke skjer)? Er det noe med gjæren (Safale 04 er da ikke så dårlig?)?

Sjekket SG søndag 13.05 (uten å skrive noe om det her). Da hadde ølet gjæret ned fra 1.054 til 1.020  på to dager. Jeg smakte på den også, og det smakte surt som fy. Slo meg til ro med at det var ødelagt, men ville la det gå ferdig før jeg evt. helte det ut (kunne jo vært et OK surøl :jaha:).
I dag skulle jeg tappe den ESB'en som var OK. Den var meget lovende. Smakte på det ødelagte også, og det smakte plutselig helt nydelig! Dermed ble det tapping av den også! Den hadde nok vært OK hele tiden. Det sure jeg smakte tidligere kom antagelig av at jeg desinfiserte en liten ståløse i StarSan og ristet av  før jeg hentet opp en smaksprøve. StarSan-mixen må antagelig ha vært i sterkeste laget, samt at StarSan-rester utgjør ganske mye når du blander det med bare en kvart desiliter øl. Det eneste som var merkelig var at den gjorde unna stormgjæringa på ett døgn, og så var det ikke skumdannelse på toppen i det hele tatt etter det!

Tilbake
Topp