Har mjøden min kræsja?

cjohansen

Norbrygg-medlem
Jeg satte i starten av juni min første mjød. Blanda to typer honning til OG 1.112, og nå, seks-ish uker senere ser det ut til at gjæringa har stoppa på 1.019. Målte SG til ~1.019 for noen uker siden også. Ettersom jeg forsøkte meg på en tørr mjød er dette litt skuffende (selvom den begynner å smake interessant).

Jeg har tilsatt gjærnæring ved 3 dagers mellomrom i starten ("staggered nutrition"), og hadde en ganske aktiv gjæring i starten. Noen som har noen teorier om hva som kan ha skjedd? Brukte WLP4021 (https://www.wyeastlab.com/hw_yeaststrain_detail.cfm?ID=38) som såvidt jeg skjønner vanligvis skal gå hardere til verks. Vil det hjelpe å pitche ny gjær for å få den lengre ned?

Jeg tror ikke det skader med litt restsødme på over 12% alkohol. Mener å ha lest at honning har 95% gjærbart sukker så akkurat hvorfor den ikke har gjært lenger ned aner jeg ikke. Pleier man å oksygenere før gjæring ved brygging av mjød?

Honning består av noen prosenter vann og resten er glukose og fruktose, så den burde i teorien være fullt gjærbar. Alkohol smaker jo søtt i seg selv og.

Wyeast oppgir ikke AA på den gjæren, så det kan jo hende at det egentlig ikke burde være skuffende, mtp hva du kan forvente av gjæren. Det du kan gjøre er å tilsette en aktiv starter, f.eks wlp001/1056, det er ikke mange poengene jeg antar at du vil lengre ned?

Jeg har egentlig aldri hverken drukket eller laget mjød før, så jeg aner ikke hva jeg skal vente. Jeg ble bare veldig inspirert av noen podcaster :) Hadde vel kanskje trodd at det skulle gjære farlig nærme 1.000, som i "tørr mjød". Men jeg vet ikke.

Tilfeldighetene vil ha det til at det ligger en 1056 smack pack i kjøleskapet mitt, men vil ikke den stryke med umiddelbart om jeg pitcher den i det som nå er på ~12.5% vol?

Litt usikker egentlig, tenkte ikke på at det var så høy ABV i den. Wyeast sier at den tåler 11%, og det vil jo øke jo mer 1056'en spiser.

Tilbake
Topp