Har muligens knekt koden i dag.

Har slitt med lavt utbytte på mine to første brygg. I dag drog eg til med vel 100 liter Saaz enhumle ( er det noen som har prøvd den ). Har lagt malt, OG og volum inn i kalkulator og får et utbytte på 80,5%. Kjempefornøyd med det. Nå er det bare å vente. Brukte 1,5 time på skylleprosessen..

Brygge utstyr? Skylle prosess?
...Om spørsmålet var til meg;
BeerBrew30, Skyller med like stort volum som meskevannet.
77 grader varmt skyllevann. Måler SG etter at jeg har skylt ca 12-13 liter.
Stopper skyllingen når skyllvannet nærmer seg 1.010.
Ligger på ca 80 % utbytte.....Men: det tar tid.....

Mange faktorer ute og går her, vel? Mest utslagsgivende er selvfølgelig meskemetode. Jeg får klart mindre utbytte når jeg ikke skyller ("no sparge") enn når jeg driver med kontinuerlig skylling, og særlig hvis jeg presser grensene med den siste metoden .

Mesketid, f.eks. - lengre tid opp til en viss grense øker utbyttet. Og temperatur. Sjekk artikkelen om mesking i medlemsdelen av forumet.

Malingsgrad er viktig; utbyttet mitt økte når jeg gikk fra 1.5 til 1.2mm.

Det viktigste ved alle disse variablene er vel likevel hvordan de påvirker kvaliteten på ølet. Så så lenge utbyttet er rimelig godt, er det ikke det jeg vil henge meg mest opp i. Men jeg må innrømme at jeg pleier å kalkulere utbyttet etter at jeg har satt et øl, og føler litt glede ved at det er tilfredsstillende:). Poenget med å gjøre det, er selvfølgelig ellers å ha kontroll, og dermed skape forutsigbarhet.

Tilbake
Topp