Har nøyaktig gjær temp mye å si?

Hei
Skal lage mitt første brygg idag, en Hvete IPA og har et spørsmål ang gjæringen.
Har aldri brygget noe før så dette blir spennede.

I oppskriften jeg fikk av bryggeren står det at den skal gjæres på 17'C i to uker, men er det nødt til å være 17? Er det krise om det er 20-21 grader? jeg har ingen plasser som er kjøligere enn andre i huset.

Det går nok helt fint, men får en litt annen smaksprofil enn den øllet skulle hatt ut i fra oppskriften. Hvordan det endelige resultatet blir kommer i stor grad an på hvilken gjær du bruker.

Hvilken type gjær? Forskjellige typer gjær har varierende slingringsmonn, og noen gi en del usmaker om de får det for varmt, eller stoppe helt opp om de får det for kaldt. 21 grader er som regel greit for ale-gjær, men problemet er at gjæren selv lager en del varme når den holder på, så om du har 21 grader i rommet, kan du få 25 grader i brygget. For mange typer gjær er det en god oppskrift på fusel, med potensiale for hodepine og det som verre er, f.eks. dårlig skumstabilitet.

Om du har et elektronisk termometer, kan du feste proben på utsiden av gjæringskaret, og isolere den fra luften med litt skumplast eller lignende. Da bør du kunne få en god pekepinn på gjæringstemperaturen. For å senke temperaturen, kan du f.eks. fryse ned noen PET-flasker med vann og omringe gjæringskaret med, gjerne med et liggeunderlag el.l. som isolasjon rundt.

Prøv iallfall å følge med på gjærngstemperaturen. Om du ikke får kontroll på den, vet du iallfall hva du kan forbedre til neste gang.

Dersom de skriver 17 ℃, og du har romtemperatur på 21 ℃, vil temperaturen i den mest kritisk perioden være 3 ℃ over det igjen.
6-7 ℃ over anbefalt temperatur vil høyst sannsynlig gi en eller annen usmak

Husk også at det er en annen temperatur i ølet enn i rommet. Så om du vil ha 17C under gjæring men har 21C i rommet kan det være opp til 25 i ølet under stormgjæringen. Vil nok gi en god del smaker du ikke nødvendigvis vil ha i ølet ditt (kommer seff an på hvilket ølstil du brygger)

Edit: feil

Jeg sier kjør på å gjær i romtemp. Dette er ditt første brygg og jeg er helt sikker på at du vil bli fornøyd med resultatet. Jeg husker mine første batcher, alle gjæret i romtemp uten noen form for temperaturkontroll. Ble veldig fornøyd med alle. Regner med du, som alle oss andre her, vil bli hekta på denne hobbyen, og da kommer du til å skaffe deg gjæringsskap og mye annet snedi utstyr.

Et "enkelt" triks som mange allerede har kommet inn på men ikke helt nevnt er å velge en gjær som passer til ølet du skal lage og som fikser temperaturen du har, i steden for å bruke en gjær som ikke får det optimalt og bekymre seg for temperaturen under gjæringen.

Det begrenser jo litt hvilke øl du kan lage men da burde du iallfall ende opp med gode øl.

Saison gjær tåler opptil 28-30 grader. Evt bruke garasje/kjeller.

I verste fall blir det godt øl :)

Sent fra min D5803 via Tapatalk

Mine 2 første IPAer ble gjæret på det jeg trodde var 21 graders romtemperatur, viste seg å være 23 grader. SÅ en reell temp. i gjæringskaret som nok til tider var opp mot 26-27 grader. Viste ikke bedre og var strålende fornøyd med smaken! Kunne ikke kjenne en eneste usmak (nå må det sies at jeg ikke hadde kjent igjen en usmak om du så hadde kastet den etter meg) :)
I IPA er jo humlen nybegynnerens beste venn.

Tusen takk for gode svar, Ser jeg har veldig mye å lære :)
Er redd for at det blir mye mer utstyr ja hehe
Har en utendørs bod, men foreløpig har jeg ikke noe å regulere temperaturen med. Å få temperaturen opp er greit, men å få den ned tror jeg er verre.
Måten med å isolere det digitale termometeret jeg har virket jo veldig greit!

Her er det jeg fikk med:

Malt: Kveite, Pale Ale, Munich og CaraPils. Total maltmengde 5,7 KG

Humle: Chinook, Centannial og Citra. Total humlemengde 206g.

Protafloc tablett følger med.

Gjær: US-05

Tror rett og slett jeg bare prøver i boden i 2 etg. Der er det kaldest
Kan evt sitte en vifte og/eller bruke noe kaldt jeg an ligge rundt karet :)

Kan du ha bøtta i en balje og bruke fuktet handkle over?
Det er de tre fire første dagene som er mest kritisk mht temperaturen.

Gjæringstempratur er viktigere en mesketempratur. Så det er på gjæring ein må bruke penger først

Sent fra min SM-A300FU via Tapatalk

Tilbake
Topp