Har nøyaktig gjær temp mye å si?

Jeg sier kjør på å gjær i romtemp. Dette er ditt første brygg og jeg er helt sikker på at du vil bli fornøyd med resultatet. Jeg husker mine første batcher, alle gjæret i romtemp uten noen form for temperaturkontroll. Ble veldig fornøyd med alle. Regner med du, som alle oss andre her, vil bli hekta på denne hobbyen, og da kommer du til å skaffe deg gjæringsskap og mye annet snedi utstyr.
Bifaller @Aasbrygg sin tale. Første brygg er (nesten) alltid en stor smaksopplevelse. Slapp av, det er bare et brygg.
Mitt tips: kjøp stc-1000 og varmebelte. Det er den enkleste og billigste metoden. Da trenger du en bod som holder et par grader under idealtemp, og du er i boks. Gjæring er det viktigste.

Du vil få veldig godt øl. Noen vil sikkert hevde å ha fått enda bedre. Og så er det jo bare å bestemme seg for om du vil gå videre med å perfeksjonere det over tid.

finnes det et kuldebelte? :p Problemet er å få det kaldt nok, Å få romtemp på 21 grader er ikke noe problem. Verre å få et rom ned i 17'C

Du vil få veldig godt øl. Noen vil sikkert hevde å ha fått enda bedre. Og så er det jo bare å bestemme seg for om du vil gå videre med å perfeksjonere det over tid.

Ja som første brygg er sikkert 20'C romtemp bra, får ligge noen kalde håndkler rundt og bytte de ut ofte

Som jeg har sagt før så tror jeg helt sikkert at dette ølet blir bra (så sant det ikke er noe annet en gjæringstemperaturen som er gjort galt). Men som mange av mine betydelig mer erfarne og rutinerte hjemmebryggere sier, så er gjæringstemperatur det første du eventuelt vil investere i å forbedre.
Mitt tips er å brygge noen brygg der du er sikker på at oppskriften tilater gjøring på 2 grader. Dette finnes det mange av.
Så hvis du liker hobbyen (som du kommer til å gjøre), så er det å skaffe et billig brukt kjøleskap og en måte å overstyre termostatkontrollen på (feks en stc-1000 eller UTC200).

Inkbird er vel nevnt? Den tilsvarer vel STC-1000(?), bare at den er ferdig montert og klar til bruk. Investerte i den nylig, og fant et fryseskap på Finn til 200.

https://www.bryggselv.no/utstyr-til-gjaering/tilbehor/Temperaturkontroll/ITC-310T-Temperaturkontroll-6-programmerbare-steg-kjøle-varme103021-p0000030716
Inkbirden ser jo fin ut, og når man legger til det ekstrautstyret som må kjøpes for å mekke en STC-1000 så blir den vel ikke så mye dyrere. Tror nok det blir en slik neste når kjøleskap nr. 3 forhåpentligvis snart er på plass.

STC-1000 er lett og sette opp med to sensorer. STC'n er den eneste jeg har sett med denne muligheten

Nå er ølet satt til gjæring, og gud hjelpe meg for en bratt læringskurve haha
Glemte tabletten som skal tilsettes, så det blir vel som å drikke sandpapir når den er ferdig? Den skal jo over i et annet kar for sukkerlaken, så en god del bunnfall forsvinner jo der.
Skulle ha 25L og eg endte opp med 16L :p tror eg vannet ut alt for lite! Er det mulig å tilsette vann senere? OG var litt høy og

Å bomme litt på første brygg er helt normalt. Det er heller ikke uvanlig på de ti neste.

Et par ting å huske på i forhold til vann-/vørtermengde:

Det er såpass mye vann som forsvinner ja? Det trodde jeg ikke
Takk for tips.
Ser det er en del skum i gjæringskaret, men gjærlåsen er det ikke noe lyd i. Satser på det kommer til slutt ;)

Tilbake
Topp