Har teskje - trenger støttehjul til gjærvogna.

Hei!

Jeg er i besittelse av maaaange teskjeer - og må ha ting inn med dem. Ofte, og i store mengder.

Ta dette med gjær, for eksempel.

US-05. Det er gjæren som ligger i bunnen av karene mine. Som den drevne interweb-bruker jeg er, har jeg saumfart hit og dit for å skjønne noe av dette med gjenbruk.

Når jeg har funnet noe, er folk så mye mer drevne enn det jeg er, så jeg har falt av. Intensjonene til tross.

Så jeg låner gjerne bort en teskje eller to for å få det inn:

* Kan jeg bruke denne gjæren?
* Hvordan bruker jeg den i så fall? (har lest om både ett, to og tre lag:/)
* Finnes det en riktig fremgangsmåte? (teskje, please!)
* Hvor finner jeg teskjemetoden på dette virvaret?
* Eller skal jeg bare fortsette å kjøpe gjær? (Det ruinerer meg jo ikke, men jeg vil jo lære!)

Siden US-05 er min bestevenn (den eneste, faktisk, fordi jeg føler at jeg må lære mer før jeg trikser og gjør eksperimenter med gjær/malt/humler) er det denne jeg må forholde meg til.

Alle innspill tas i mot med takk.

Alle som skriver at "dette har vi debattert" før blir skikkelig saksøkt! ;)

For dette er jo en tråd for nybegynnere..?

Any brothers or sisters in arms?

EDIT: Grunnen til at jeg spør, er at jeg satte en Kölsch som ble bra (Borrebrygg). Så bra at kompisene mine ville ha mer. Men da fant jeg ikke US-05 i noen nettbutikk...
 
Sist redigert:
Hei.
Ja du kan bruke den igjen. Hvis du går på YouTube.COM så er det mange instruksjons videoer der. Søk på gjær vasking eller Washing yaest.

Hvis det er en lys øl uten mye hummle du har til gjæring kan du i teorien bare tømme den nye rett på gjærkaka.
Har gjort dette selv ved et par anledninger med resultater like gode som noe annet.
 
Tilbake
Topp