HASTAR! Gjærstarter med mange lag

FrodeSy

Norbrygg-medlem
I går kveld vaska eg gjær frå ein stout og sette starter på magnetrøreren. Eg har berre laga to startarar tidlegare på røreren, det var basert på gjæpakkar og ikkje vaska gjær.

Lagdelinga i starteren ser litt snål ut samanlikna med andre startarar eg har sett på nettet der truben har lagt seg nedst. Det ser ut som om her er 4 lag. For meg ser det ut som at det er gjær på nedste og nest øvste nivå med trub mellom. Dette stemmer jo ikkje heilt slik andre har rapportert. Kva tenker du?

Om det er slik, så kan det vel vere muleg å foreta ein kjapp gjærvask? Og den må vere kjapp for meskinga er snart ferdig...
 

Vedlegg

  • IMG_2526.jpg
    IMG_2526.jpg
    1,7 MB · Sett: 150
I en ideell verden burde du vel ha vasket den. Ser ut som ren fin gjær nederst. På en annen side, hvis du skal lage samme øl som du har høstet fra, så tror jeg ikke du vil ødelegge noe om den urene gjæren blir med over.



Sent fra min SM-N975F via Tapatalk
 
Takk for svar, Børre Aursnes.

Eg har faktisk vaska den, men sidan det var WLP 007 som flokkulerer ganske fort, tok eg ikkje sjanse på å la første vaskerunde vare for lenge, ergo fekk eg nok med meir trub enn eg burde. (Neste gong derimot...)
Men eg skal faktisk bruke den i ein stout denne gongen også. OG 1092. 9,3 %. Så her er mykje å maskere ev usmaker med ;)
 
Ser ut for at du har den høytflokulerende gjæren nederst, og den lavtflokulerende på topp.
En Stout har normalt så høy ABV at gjæren ikke egner seg for gjenbruk.
Neste gang lager du en ekstra stor starter, og tar unna 30% som du kan benytte neste gang.
Dersom du gjør dette hver gang, går du ‘aldri’ tom for gjær
 
Ser ut for at du har den høytflokulerende gjæren nederst, og den lavtflokulerende på topp.
En Stout har normalt så høy ABV at gjæren ikke egner seg for gjenbruk.
Neste gang lager du en ekstra stor starter, og tar unna 30% som du kan benytte neste gang.
Dersom du gjør dette hver gang, går du ‘aldri’ tom for gjær
Jeg har begynt å fryse ned gjær etter slike "overdimensjonerte" startere. Fungerer så langt helt fint, men glycol er så dyrt at jeg ikke er sikker på om det lønner seg[emoji28]. Men på en annen side, det eneste som "lønner" med denne hobbyen er vel å avslutte den å selge alt utstyret[emoji857].

Sent fra min SM-N975F via Tapatalk
 
I går kveld vaska eg gjær frå ein stout og sette starter på magnetrøreren. Eg har berre laga to startarar tidlegare på røreren, det var basert på gjæpakkar og ikkje vaska gjær.

Lagdelinga i starteren ser litt snål ut samanlikna med andre startarar eg har sett på nettet der truben har lagt seg nedst. Det ser ut som om her er 4 lag. For meg ser det ut som at det er gjær på nedste og nest øvste nivå med trub mellom. Dette stemmer jo ikkje heilt slik andre har rapportert. Kva tenker du?

Om det er slik, så kan det vel vere muleg å foreta ein kjapp gjærvask? Og den må vere kjapp for meskinga er snart ferdig...
Vasket og satt starter? Hvordan gjorde du det? Hvis man setter en starter så tar man jo ut en liten gjærmengde og dyrker opp fra denne. Hva er poenget med å vaske dersom du skal sette starter? Man gjør vel vanligvis en av delene enten vasking og gjenbruk av gjær eller dyrker opp en ny starter.
 
Vasket og satt starter? Hvordan gjorde du det? Hvis man setter en starter så tar man jo ut en liten gjærmengde og dyrker opp fra denne. Hva er poenget med å vaske dersom du skal sette starter? Man gjør vel vanligvis en av delene enten vasking og gjenbruk av gjær eller dyrker opp en ny starter.

Vasket på same måte som Gustav Foseid viser på gjærvaskingsvideo på YouTube. Begynte med gjær- og trubrestar rett frå gjæringskaret.

Eg tenkte å vaske gjæra før eg laga starter for å ikkje få med for mykje trub frå det gamle ølet og for å få mest muleg aktiv gjær til ny batch med OG 1.093.

Eg hadde i alle fall ein god del fersk gjær, for krausen låg godt opp etter gjæringskaret etter berre 12 timar.
 
Jeg tok vare på litt av gjærkaka etter et pilsbrygg med WLP833 og satt en starter med tanke på å brygge en bayer. Fikk også en lagdelt starter, men den hvite, friske gjæren på toppen og et mørkere lag underst (døde celler? - burde være lite humlerester...). Planen var å steppe opp med en starter til, men hva bør jeg gjøre - bruke alt eller forsøke å «bunnhøste»? Eller kjøpe ny gjær?
 
Til en lager?
Angående starteren din. Jeg gidder ikke sånt, går så mye tid og plass til å holde på med gjærstartere. I de tilfeller jeg bruker slurry så passer jeg på å brygge så tett på tapping av forrige batch som mulig, så det bare er å repitche slurryen. Men om det var meg så hadde jeg bare dekantert, og satt ny starter beregnet til å gi det antall celler du behøver til ølet ditt.
 
Tilbake
Topp